موج سواری کاسبان FATF از افزایش قیمت ارز

کدخبر: 2346780

در هفته های اخیر افراد و گروه هایی تلاش دارند با ایجاد جو روانی بر التهابات ارزی دامن بزنند که در سال های ۹۶ و ۹۷ هم مرتبا سیگنال افزایش قیمت ارز را می‌دادند.

قیمت دلار در روزهای اخیر درحالی در بازار ارز روند صعودی را پیش گرفته که جو سیاسی و روانی حاکم در بازار عامل اصلی نوسانات و التهاب بازار ارز بوده است.

افزایش قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده تا بازار ساز نیز قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی را افزایش دهد؛ اما پشت پرده افزایش یکباره قیمت ارز در بازار ارز چیست و چرا دلار بعد از یک آرامش نسبی صعودی شده است؟

در هفته های اخیر و همزمان با نزدیک شدن به زمان تصمیم گیری FATF درباره ایران و با توجه به عدم تصویب لوایح مربوط به FATF در ایران، عده ای از فرصت طلبان داخلی تلاش کردن با متشنج کردن فضای بازار و القای اخبار دروغ که اگر FATF تصویب نشود، تمام روابط مان با دنیا مخدوش خواهد شد و حتماً دلار نجومی می شود، از نوسانات و التهاب بازار ارز سودی به جیب بزنند.

کاسبان FATF دنبال چه هستند؟ منفعت طلبان اقتصادی یا سیاسی؟

از این گروه می توان با عنوان کاسبان FATF نام برد، منافع این گروه از کاسبان FATF به دو دسته تقسیم میشود، گروه اول نوسان گیرانی هستند که از افزایش قیمت ارز و اثر آن در بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه سود می برند؛ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر به این افراد اشاره و اعلام کرد: متاسفانه در جنگ و فشار اقتصادی و تحریم‌های همه جانبه دشمنان خارجی، ما درگیر عده ای فرصت طلب و رانت خوار هستیم که سعی بر ایجاد التهاب در جو روانی جامعه دارند.

همتی همچنین گفت: پر واضح است سرچشمه این حرکات منفی خارج از ایران است که اجازه نمی دهند تعادل در سیستم اقتصادی ایجاد شود. ۵۰ درصد توان ما صرف خنثی کردن توطئه رانت خواران داخلی می شود.

ردپای این افراد را می توان در برخی رسانه های داخلی به وضوح دید که چطور تلاش دارند از آب گل آلود به نفع خود ماهی بگیرند؛ برخی از این رسانه ها که به گروهک نئولیبرال، که بطلان نسخه های آنها مدتی است بر همه عیان گشته، نیز وابسته هستند سرمایه گذاری های کلانی در بازار سهام کرده اند و از آنجایی که معتقدند ادامه روند صعودی قیمت سهام‌شان در گرو افزایش قیمت ارز قرار دارد، تلاش دارند بر نگرانی ها و التهابات ارزی دامن زنند.

این در حالی است که اساساً نباید از افزایش و کاهش قیمت ها در بازارهای مالی خارج از روند متغیرهای بنیادین بازار خوشحال شد چراکه طبق اذعان اقتصاددان ها این روند ها زمانی می تواند باعث خوشحالی شود که با رونق پایدار همراه بوده و توسط متغیرهای بنیادین اقتصادی پشتیبانی شوند. طبیعتاً بازار بورس هم از این فرایند مستثنی نیست و قطعاً هر بازاری بیش از حد رشد کند و حبابی شود بالاخره با یک اصلاح قیمت همراه خواهد شد.

این گروه با انتشار تحلیل ها و اخباری درباره FATF با دامن زدن به التهابات ارزی، از این ترفند استفاده می کنند که رفتارهای دسته جمعی خریداران را تحریک کنند و تقاضا برای خرید ارز را بالا ببرند تا با ورود افراد غیرحرفه ای به بازار و تشدید نوسانات و زیان این افراد در آینده، خودشان سودهای کلان به جیب بزنند.

دوقطبی انتخاباتی با FATF/ همتی: FATF اثری در شرایط ارزی‌ کشورمان ندارد

گروه دیگری که به کاسبان FATF شهرت دارند علاوه بر منافع اقتصادی دنبال کاسبی های سیاسی هستند و سعی دارند در سیاست داخلی از کاسبی FATF سود ببرند؛ نمونه بارز این کاسبی توییت مجید انصاری معاون سابق رئیس جمهور و سرلیست اصلاح طلبان است که در راستای تبلیغات انتخابات مجلس و همزمان با تصمیم گیری FATF برای قراردادن ایران در فهرست سیاه یا تمدید تعلیق چند ماه، پای FATF را وسط کشیده و نوشته است: عدم تصویب FATF یعنی فلج شدن تجارت خارجی با همه دنیا و افزایش شدید قیمت ارز و فشار مضاعف به معیشت مردم!

این ادعا از سوی انصاری درحالی مطرح شده که رئیس کل بانک مرکزی که قطعاً بیش از هر مسئول دیگری باید نگران آینده روابط بانکی با دنیا باشد رسماً اعلام کرده است: دستاویز قراردادن موضوع FATF برای اثرگذاری در نرخ ارز از طریق سفته‌بازان و فضای مجازی، با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم‌انداز گشایش کانال‌های جدید همخوانی ندارد.

جالب است آقای انصاری و سایر کاسبان FATF این بند از یادداشت رئیس کل بانک مرکزی را بار دیگر بخوانند و در جریان باشند که همتی رسماً اعلام کرده است: در شرایط فعلی که اغلب بانکهای خارجی به‌دلیل تشدید تحریمهای آمریکا، همکاری لازم با بانکهای ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیزم‌های بانکی جایگزین و غیر قابل تحریم، انجام می‌شود، تصمیم آتیFATF (اعم از تمدید یا عدم‌تمدید) نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد و عمده خبرسازیها در این خصوص، با انگیزه سودجویی و نوسان‌گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد.

نکته مهم البته اینجاست در هفته های اخیر افراد و گروه هایی تلاش دارند با ایجاد جو روانی بر التهابات ارزی دامن بزنند که در سال های ۹۶ و ۹۷ هم مرتبا سیگنال افزایش قیمت ارز را می‌دادند؛ الان هم همان بازوی رسانه ای به میدان آمده تا در راستای اهداف کاسبان FATF عمل کند؛ این گروه و نامزدهای انتخاباتی ‌شان درحالی به ایجاد شوک و التهاب آفرینی دربازار ارز با بهانه هایی مانند FATF مشغول هستند و تلاش دارند اقتصاد را شرطی کنند که مقام معظم رهبری بارها هشدار داده‌اند که نباید اقتصاد کشور را شرطی کنیم و روند اقتصاد را به این مسایل گره بزنیم.

موج سواری کاسبان بر افزایش فنی ارز/ کرونا به بازار ارز رسید؟

افزایش اخیر قیمت ارز علاوه بر دلایل سیاسی، برخی دلایل فنی نیز دارد که همگی محدود به زمان هستند؛ مجموعه اتفاقاتی که در دنیا افتاده مانند کرونا و ... باعث شده تا سرعت تکمیل دستور پرداخت های ارزی صرافی های ایرانی کاهش یابد.

در این شرایط افزایش مقطعی قیمت ارز طبیعی است ولی نکته مهم اینجاست که نوسان گیرانی قصد دارند از افزایش فنی قیمت ارز سوءاستفاده کرده و با سواری بر التهابات و دامن زدن به نوسانات، سود ببرند.

ضمن اینکه بخش عمده ای از انتظارات که در بازار ارز دامن زده می شود از ناحیه بودجه دولت است درحالی که راه حل های معقولی برای کنترل ناترازی بودجه در دستور کار دولت است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: