با زخوانی یک خبر خاص در حوزه نشر و کاغذ

خانواده کاغذی همچنان جولان می دهد؟/ فرجام دستور وزیر چه شد؟

کدخبر: 2346906

فعالان رسانه‌ای مرداد ماه  گذشته فهرستی منتشر کردند از تعدادی نشریه که در شش ماهه دوم سال ۹۷ و به‌عنوان علی‌الحساب سال جاری در مجموع بیش از چهار میلیارد ریال یارانه کاغذ برای آنها صادر شده و تمامی آنها متعلق به افرادی است با نام خانوادگی سعیدی‌پور. همان زمان گفته شد که  یارانه‌ای که در قالب کاغذ ارائه شده و اگر در بازار آزاد فروخته شده باشد می‌تواند تا ۵/۱ میلیارد تومان سود به بار بیاورد.

نسیم آنلاین : فعالان رسانه‌ای مرداد ماه گذشته فهرستی منتشر کردند از تعدادی نشریه که در شش ماهه دوم سال 97 و به‌عنوان علی‌الحساب سال جاری در مجموع بیش از چهار میلیارد ریال یارانه کاغذ برای آنها صادر شده و تمامی آنها متعلق به افرادی است با نام خانوادگی سعیدی‌پور. همان زمان گفته شد که یارانه‌ای که در قالب کاغذ ارائه شده و اگر در بازار آزاد فروخته شده باشد می‌تواند تا 5/1 میلیارد تومان سود به بار بیاورد.

سعیدی پور امسال با دو خبر خاص در رسانه ها مطرح شد. اول برکناری از مدیریت پردیس آزادی و دوم انتشار یارانه کلانی که وی و خانواده اش برای نشریات پرشماری دریافت کردند. نشریاتی که وضعیت انتشار آنها در هاله ای ابهام قرار داشت. در فهرست منتشر‌شده از سوی وزارت ارشاد در ماههای گذشته، در میان نشریاتی که یارانه کاغذ دریافت کرده‌اند، نام ۱۶ نشریه وجود دارد که صاحب امتیازشان، کسانی با نام خانوادگی سعیدی‌پور است؛ سعید، رضا، حسین، سپیده و ریحانه سعیدی‌پور. خانواده سعیدی‌پور هر کدام دست کم مجوز یک نشریه در اختیارشان است. سعید سعیدی‌پور مجوز هفت نشریه دارد، رضا سعیدی‌پور مجوز پنج نشریه، سپیده و حسین سعیدی‌پور هر کدام دو نشریه و ریحانه سعیدی‌پور یک نشریه.

برداشت، تغییر، خانه جدول، زندگی زیبا، سمبل و طرح برتر. این فهرست نشریاتی است که سعید خانواده سعیدی‌پور صاحب امتیاز آنهاست.

رضا سعیدی‌پور عضو دیگر این خانواده صاحب‌امتیاز نشریات جدول متفاوت، راه پویا، غریو، عصر کن‌دو و هوشمند است.

هر چقدر اسامی این نشریات برای اهالی فرهنگ و هنر ناآشناست، در عوض نام سعیدی‌پور را دوستان مطبوعاتی و به‌خصوص سینمایی خوب می‌شناسند. یکی از اعضای خانواده سعیدی‌پور یعنی رضا سعیدی‌پور سال‌هاست که در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کند. زمانی مدیر پردیس سینمایی آزادی و چند صباحی مسئول پردیس سینمایی ایران‌مال بوده است.

سرنوشت دستور وزیر برای نشریات چه شد؟

بعد از استخراج نام نشریات متعلق به خانواده سعیدی‌پور و انتشارش در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد این وزارتخانه دستور داد این موضوع را با دقت بررسی و گزارش کند.

متن دستور سیدعباس صالحی خطاب به صفرخانی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد به این شرح بود : عطف به موارد منتشر شده اخیر در زمینه پرداخت یارانه به پاره‌ای از نشریات بررسی موارد ذیل انجام و گزارش شود:

آیا نشریات مرتبط به افراد و شرکت‌هایی که بیش از ۱۰‌نشریه داشته و یارانه گرفته‌اند، منتشر شده است؟

آیا یارانه و کاغذ اختصاصی به آن نشریات، مطابق با ضوابط پرداخت یارانه بوده است؟

میزان اختصاص یارانه به این نشریات با نشریات منتشر شده مشابه، چگونه بوده است؟ آیا رعایت ضوابط صورت گرفته است؟

موارد فوق و موارد مورد نیاز دیگر که به شفافیت اطلاعات مندرج کمک می‌کند، بررسی و حداکثر ظرف دو هفته آینده به اطلاع اینجانب برسد.

اکنون ماهها از انتشار این خبر می گذرد و هنوز خبری از فرجام دستور وزیر منتشر نشده است. به نظر می رسد با توجه وضعیت اخیر در بازار کاغذ و هم چنین وعده های مکرر وزارت ارشاد مبنی بر شفافیت کامل می طلبد که در این باب توضیح کاملی به افکار عمومی ارائه گردد.

ارسال نظر: