اخبار آرشیوی

کدخبر: 354882

محمدصادق کوشکی: وزارت علوم باید مقوله آزاداندیشی را از حوزه فرهنگی خارج و آن را در ردیف مسائل پژوهشی قرار دهد/ اگر این موضوع با پژوهش گره بخورد دانشجو مجبور می شود با آن رسمی و غیرتشریفاتی برخورد کند

به گزارش «نسیم»، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در دومین جلسه بررسی آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی که با موضوع آسیب شناسی کرسی های آزاد اندیشی که سه شنبه 12 اردیبهشت در دفتر مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، افزود: - در آیین نامه قبلی نگاه به آزاداندیشی به عنوان فعالیت فرهنگی و فوق برنامه تلقی شده است به همین دلیل آیین نامه به معاونت فرهنگی وزارت علوم ابلاغ شد در حالی که اگر بخواهیم بحث آزاداندیشی را یک روش تولید علم و نقد گزاره های علمی بشناسیم نباید معاونت فرهنگی پایه گذار این کار باشد بلکه این ساختار باید در بدنه معاونت پژوهشی بررسی شود. - در تعریف قبلی کرسی های آزاداندیشی به عنوان یک نوع فعالیت فرهنگی فوق العاده معرفی شده است و یعنی برخورد با این مساله همان چیزی که رهبرانقلاب فرموده اند من صد بار گفتم اما کسی کاری نکرد و باید گفت این بحث آزاداندیشی در مدارج عالی حوزوی در بحث دورس خارج دیده می شود یعنی جایی که طلبه دارای فضل است و به استاد خود می تواند اشکال وارد کند. این استاد دانشگاه بیان کرد: اولین پیشنهادی که می توان در این مورد کرد این است که دوستان وی با اشاره به ثمرات گره خوردن کرسی های آزاداندیشی با پژوهش خاطرنشان کرد: - این بحث رسمیت شناختن باعث می شود کرسی ها از باب تشریفاتی بودن خارج شود و استاد و دانشجو از لحاظ فعالیت هر 2باهم پای کار می‌آیندد به طوری که استاد مجبور می شود کنار دانشجو حضور داشته باشد. - در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برخی از دروس به صورت سمیناری تدریس می شوند، مطابق با برنامه ریزی ها قرار است اکثر دروس علوم انسانی نیز به همین نحو اداره شوند که در اینجا دانشجو مجبور می شود حداقل یک اثر مکتوب در رشته خود داشته باشد و آن را به بحث بگذارد تا نمره مورد نظر را دریافت کند و ما می توانیم همین کار را در قالب کرسی های آزاداندیشی برگزار کنیم. - اگر ما این فعالیت را در نظر گرفتیم می توانیم مقدمه های کرسی های نظریه پردازی را راه اندازی کنیم.
ارسال نظر: