به گزارش خبرنگار «نسیم»، وی در نشست روز گذشته با موضوع "حیا در فضای مجازی" در نمایشگاه رسانه های دیجیتال گفت: - حیا شرط عقل است و حیا نداشتن و بی حد و مرز بودن ایجاد آسیب میکند و در جوامع شرقی عنصر حیا برجسته تر از جوامع غربی است. - دو عنصر حیا و دین کاملا بهم وابستهاند و در احوال کسانی که عاقبت به خیر شدهاند دقت کنید میبینید که حیا را حفظ کردهاند، از جمله این افراد حربن یزید ریاحی در برخورد با فرمایشات امام حسین(ع) است. - اگر کسی حیا داشت میتوان به دینداری او امیدوار بود، اما کسی که ادعای دینداری دارد اما حیا را حفظ نمیکند باید در دینداری او شک کرد. - یکی از دلایل حل نشدن مشکل حجاب این است که ما میخواهیم تب را کم کنیم، در حالیکه باید به دنبال درمان بیماری بود و راهکارهای فعلی فقط به صورت موقت درد را کم میکند، اما مشکل اصلی هنوز پابرجاست. - حیا عنصری ذاتی و اساس جوانمردی است و نتیجه آن عفت است. - آموزش دین ما کنار کشیدن از واقعیت نیست بلکه داشتن حساسیت است، دین ممنوعیتی برای استفاده از رسانه ایجاد نمیکند، اما میگوید حیا داشته باش. - بعضی از آداب عرفی ما بسیار درست و اساسی است و این اصل کار است،
فرهنگ عمومی ماست. مخاطب قرار دادن زنها و مردها به شکل محترمانه و رسمی آن، نمونهای از این فرهنگ است که چندی پیش بعضیها تصمیم به عوض کردن این فرهنگ داشتند(بیان کردن و مخاطب قرار دادن نام کوچک افراد) اما مقام معظم رهبری، مخالفت خود را اعلام کردند و این موضوع شیوع پیدا نکرد. - ما نمیتوانیم افراد را به سادهزیستی دعوت کنیم اما شبها در سریالها اجناس لوکس آخرین مدل را به آنها نشان بدهیم، این ناسازگاری ایجاد میکند. - اگر حیا نداری هر کاری میخوای بکن تنها ضربالمثلی است که از انبیاء رسیده و درست هم هست. - راههای تقویت حیا توجه به مرگ و یادآوری قبر و پوسیدن بدن و نیز داشتن زهد در دنیاست، که در فضای مجازی حتی با یک یادداشت، یک عکس، یک متن کوتاه، این اتفاق میتواند صورت گیرد و این خود باعث افزایش حیا در فضای مجازی میشود. - غایت تربیتی دینی این است که طرف خودش را بالاتر از گناه ببیند و گناه کردن را افت شخصیت خود محسوب کند و شان خودش را از گناه بالاتر بداند و باید با این مبنا وارد فضای رسانه شد. - قاعده فضای مجازی دریدگی و برهنگی شخصیتی است ولی نگاه دینی ما خلاف آن را بیان میکند، مبنای فرهنگ غرب مرز نداشتن و
استفاده حداکثری از امکانات دنیوی است، اما فرهنگ ما متفاوت از آن است. - یکی از برکات محدودیتها در ایران ایجاد ادبیات جدید بر مبنای حیاست. -اگر در فضای حقیقی حیا را ایجاد کردیم در فضای مجازی هم حیا میآید وگرنه این فضا محلی میشود برای بروز برخی رفتار که در فضای حقیقی امکان انجام آن وجود نداشت. - از بین رفتن حیا آهسته و قدم به قدم صورت میگیرد و این کم رنگ شدن حیا در فضای مجازی بیشتر نمود پیدا میکند. - روزی خواهد رسید که فیلتر و پارازیت مشکلات فضای مجازی را درمان نمیکند آنجا فقط حیای مخاطب است که اهرم نگهدارنده است.