مهمترین محورهای سخنان سعید آجرلو، سردبیر هفته نامه مثلث در میزگرد فعالین رسانهای در «نسیم» بدین شرح است: - آن چیزی که مبنای شکلگیری سکولاریسم و عرفیگرایی است این است که من میتوانم مسلمان باشم ولی هم اکنون کاری که انجام میدهم مربوط به دین و عقیدهام نباشد. - رسانه به مثابه رسانه برای ما منزل و جایگاهی ندارد و چنین هویتی که رسانه را برای خود اصل بدانیم و رسالت برای ما رسانه باشد مخدوش و فقط یک پُز حرفهای گرفتن است. - رسانه در غرب کاملاً ابزار سیاست است که با یک بسته بندی حرفهای از آن به عنوان تبلیغ غیر مستقیم نام میبریم. - اندیشمندان کلاسیک سیاست را کاملآً معطوف به دولت میدانند و قدرت را با دولت تعریف میکنند. - اندیشمندان پست مدرن معتقدند که سیاست یک امر کاملآً سیال است و از پایین جامعه شروع میشود. - رسانه در تعریف کلاسیک همان چیزی است که از ارزشها جداست و غربیها در واقع به دنبال سکولار کردن رسانهها هستند. - رسانه در دنیای جدید معطوف به کاغذ و فضای مجازی، اینترنت و غیره نیست، همین پیامکی که من و شما میزنیم رسانه است، شخصیتها رسانهاند. - دین ما دین متن محور است یعنی معجزه پیغمبر اسلام متن، کلام
و رسانه است. - نظریه پردازانی که با گرایش مارکسیستی جوامع را تحلیل می کنند قائل بر این هستند که اقتصاد زیر بنای جامعه است و دولت، سیاست، فرهنگ، هنر، ایدئولوژی رو بنای آن به حساب میآید. - بر خلاف خیلی از کشورها در ایران اقتصاد سیاست کشور را نمیسازد. - در ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا هیچ وقت شما نمیتوانید از رسانه چشم پوشی کنید و نمیتوانید سراغ داشته باشید رسانهای که آن رسانه خود ایجاد شده باشد چرا که کارتلهای اقتصادی و سیاسی رسانه را ایجاد کردند و به صورت غیر مستقیم با چند لایه اعمال سیاست میکنند. - امروز ما در ایران کار سیاسی خود را در قالب کار رسانهی انجام میدهیم. - گفتمان اخلاقی را باید بر رسانهها حاکم کنیم چرا که گفتمانی که بعضا مسلط بر فضای رسانهای میشود تخریب و تضعیف رقیب است. - عیب ندارد یک نفر سیاسی باشد رسانه هم داشته باشد اما قواعد رسانه را باید رعایت کند، یعنی اینکه یک نفر میتواند هم داور فوتبال باشد، هم پزشک باشد اما وقتی میرود در زمین فوتبال، با قواعد پزشکی که نمیخواهد کار کند. یا وقتی میرود بیمارستان که با قواعد فوتبال کار نمیکند. هرجایی قواعد خودش رو دارد. رسانه هم قواعد خود
را دارد. - رهبر معظم انقلاب در چند مقطع مختلف به موضوع اخلاق در رسانه اشاره کردند تاکید داشتند که رسانههای ما میتوانند بهتر از این باشند. - رسانهها باید گفتمان اخلاقی را تبلیغ کنند و آقایان سیاسی را متوجه این کنند که ورود شما به رسانه باید با این فرض باشد که گفتمان اخلاقی رعایت شود.