مشاور رئیس جمهور: باید به دنبال  شکل‌دهی مجلسی بر مبنای اعتدال و عقلانیت باشیم

کدخبر: 895339

محمد علی نجفی افزود:کسانی که مخالف مذاکرات هسته‌ای هستند مواضع مرتجعین، اسرائیل و شیوخ عرب را تایید می‌کنند، این افراد باید بگویند چرا چنین مواضع یکسانی با اسرائیل دارند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، محمدعلی نجفی در همایش "انتظار و امید" که بعد از ظهر امروز به بهانه بزرگداشت سالروز پیروزی جریان اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری در مشهد برگزار شد گفت: در پیروزی 24 خرداد نقش اصلی را مردم داشتند لذا باید این اتفاق را تحلیل کرد، متاسفانه از رخداد سال گذشته تحلیل و درک درستی انجام نشده است، اولین نکته در مورد این انتخابات این است که انتخابات سال گذشته امید آفرین بود، در ایام انتخابات است که مردم برای برآوردن آرزوها و مطالبات خود امیدوار می‌شوند و این شور و شوق است که مردم را پای صندوق رای می‌آورد، با این حال پس از انتخابات سال 88 شور و شوق در بین مردم دیده نمی‌شد و می‌رفت که سرمایه اجتماعی تدریجی از دست برود و به ضعف کشیده شود، بیم آن می‌رفت جامعه ما که یک جامعه کنشگر بوده به یک جامعه تماشاگر بدل شود و این موضوع القای دشمن نیز بود. دشمنان می‌گفتند فرد دیگری که پس از دولت‌های نهم و دهم -که کشور را به این وضع اسفبار کشاند- روی کار بیاید نیز همین مسیر را پیگیری می‌کند. یک دوقطبی خطرناک در کشور ایجاد شده بود، یک طرف این قطب جریانی تندرو بود و طرف دیگر برانداز خوانده می‌شد.

مشاور رئیس جمهور افزود: عملکرد دولت گذشته باعث بی‌اعتمادی مردم شده بود، شعارهای بی‌اساس شخص رئیس جمهور و اطرافیان وی که بسیاری از آنها عملی نبود باعث بی‌اعتمادی شد، در سال 89 رئیس جمهور وقت گفت طی دو سال بیکاری را ریشه‌کن می‌کنیم و در سال 90 از حل مشکل مسکن در طول دو سال خبر داد و وعده می‌داد که در شأن مردم ایران نیست که در آپارتمان زندگی کنند و ما برای آنها ویلا می‌سازیم. حاکمیت مدیریت شعاری و مبتنی بر توهم اعتماد به نظام را از مردم می‌گرفت. مدیریتی که از حل کوچکترین موضوعات عاجز بود صحبت از مدیریت جهانی می‌کرد، لذا یکی از دستاوردهای انتخابات 92 تغییر این شرایط نسبت به نظام بود. در بحث بین‌المللی هم دنیا در برابر ایران قرار داشت، ما داشتیم به انزوایی شبیه به لیبی می‌رسیدیم، از لحاظ شرایط تورمی در بدترین وضع بودیم و 41 درصد تورم داشتیم، ما در زمینه تورم با ونزولا رقابت می‌کردیم.

از لحاظ علمی نیز چه بلایی بر سر دانشگاه‌های ما آمد و چه دماری از روزگار اساتید دانشگاه‌های ما آورده شد، سه هزار بورسیه انتخابی برای دکتری یکی از شاهکارهای دولت قبلی بود. این اوضاع اسفناک باعث نگرانی مردم شد و مردم به جریان آقای روحانی رای دادند، جریان اصولگرا نیز که در این مدت از مواهب دولت قبلی استفاده‌ها کرده بود و برای دفاع از دولت پیراهن‌ها چاک کرده بود از معرکه پا پس کشید.

وزیر دولت اصلاحات گفت: رهبری باعث حضور پرشور مردم در انتخابات شدند، مردم در این انتخابات ثابت کردند که دوران پوپولیسم گذشته است. ما دنبال سه خروجی از این انتخابات بودیم، اول تغییر فضای بین‌المللی، این افرادی که دلواپس هستند، بدانند دلواپسی به وسواس می‌انجامد و وسواس یک بیماری روانی است. بازگرداندن ارامش به کشور دومین هدف بود که به واقع محقق شد، برنامه سوم برقراری گفتمان پیشرفت و توسعه بود که اتفاق افتاد. از همین حالا باید به دنبال شکل‌دهی مجلسی بر مبنای اعتدال و عقلانیت باشیم. باید بدانیم که همه آنچه را که می‌خواهیم نمی‌توانیم ظرف دو سال بدست آوریم. اگر آقای روحانی به وعده‌های خود عمل کند مخالفین ایشان جایی در مجلس ندارند. کسانی که مخالف مذاکرات هسته‌ای هستند مواضع مرتجعین، اسرائیل و شیوخ عرب را تایید می‌کنند، باید بررسی کنیم که چرا چنین مواضع یکسانی با اسرائیل ایجاد شده است و آنها باید پاسخگو باشند. گفتمان رادیکالیسم که هشت سال در کشور در قدرت بود شکست خورده است. چرا خواست مردم را که گفتمانی عقلانی است نفی می‌کنید؟ برآورده شدن خواسته‌های مردم در چهارچوب قانون باید عملی شود، خود را برای یک حرکت طولانی مدت آماده کنید.

ارسال نظر: