تجلیل از نویسنده كتاب "فقط غلام حسین باش" نوشته حمید حسام

کدخبر: 896822

در این مراسم اعلام شد كه سپاه طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰ هزار جلد كتاب به سوریه برده است

به گزارش خبرنگار «نسیم» آیین معرفی و نقد کتاب «فقط غلام حسین باش»، روایت جانباز حسین رفیعی به قلم حمید حسام صبح امروز با حضور گلعلی بابابی، سردار همدانی، مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی؛ رحیم مخدومی، اکبر خلیلی، محمدعلی گودینی صبح امروز در سازمان هنری - رسانه ای اوج برگزار شد.

گلعلی بابایی: اینگه نباشد كه حتما برای معرفی كتاب رهبری بر آن تقریظ بنویسد

بابایی در این مراسم با بیان اینکه امروز جلسه معرفی کتاب است، گفت: چرا که «فقط غلام حسین باش» قبلا معرفی شده بود؛ با این حال از دوستان به خصوص اهالی رسانه می خواهم که کتاب های این چنینی را در حد توان شان معرفی کنند و اینگونه نباشد که حتما رهبر معظم انقلاب تقریظی را بر کتابی بنویسند و بعد به معرفی آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه این کتاب در 300 صفحه 2 فصل منتشر شده است، افزود: فصل اول حسین غلام و فصل دوم غلام حسین را شامل می شود. البته راوی و نویسندگی کتاب را باید ویژگی آن دانست؛ چرا که راوی صریح و ساده صحبت می کند و قلم نویسنده هم بسیار قلم جذاب است، علاوه بر این «فقط غلام حسین باش» شامل فراز و فرودهای بسیاری است و همین مسئله باعث جذاب شدن آن است.

حسام، نویسنده: می‌خواستم جایزه ادبی قیص را برگزار كنم

در ادامه حمید حسام، نویسنده کتاب با بیان اینکه شهدا به کمالاتی رسیدند که خداوند به آنها اشاره کرد است، ادامه داد: قطعا محسناتی که در شهدا جمع شده اند، اتفاقی نبوده است.

وی با ذکر خاطره ای از شهید چیت سازیان گفت: ویژگی این شهید انجام دادن درست کارها در حوزه فعالیتی اش یعنی کارهای شناسایی و اطلاعات - عملیات است؛ به گونه ای که شهید چیت سازیان دنبال زندانیان حتی حبس ابد می رفت و از آنها آدم های بزرگی می ساخت.

حسام خاطر نشان کرد: شهید چیت سازیان در متحول شدن حسین رفیعی راوی کتاب نقش موثری داشته است.

نویسنده کتاب بیان اینکه فصل اول کتاب مربوط به زندگی حسین در قبل از انقلاب اسلامی است، ادامه داد: اسم پدر حسین غلام بود و زمانی که پدرش فوت می کند حسین دست به کارهایی می زند که سرانجام باعث تحول او می شود؛ به عبارت دیگر او به سمت امام حسین گرایش پیدا می کند و در آخر غلام این امام می شود و باید گفت که خدا و امام حسین (ع) دست این جانباز را گرفتند؛ البته از این اتفاقات در زندگی بزرگان وجود دارد.

حسام با بیان اینکه وقتی پای حسین زخمی می شود به پزشکان می گوید که اجازه دهید اول زیارت عاشورایم را بخوانم و همین کار را هم می کند، افزود: این ویژگی یعنی رسیدن به اکسیر و کیمیایی بزرگی است که ما باید به دنبالش باشیم در واقع اگر عاشورا را از شناسنامه جنگ بگیریم هویت خود را گم کرده ایم و باید گفت که ظرفیت عاشورایی در زندگی شهدا خیلی جلوه دارد با این حال این ظرفیت در زندگی حسین رفیعی پررنگ تر است.

وی با اشاره به ویژگی این جانباز تصریح کرد: از ویژگی های حسین رفیعی این است که با صداقت و صراحت صحبت می کند؛ چرا افراد کمی هستند که با صداقت گذشته هایشان را بازگو می کنند. البته رزمندگان بسیاری هستند که حرف زیادی برای گفتن دارند اما قدرت بیان آن را ندارند و در مقابل کسانی نیز هستند که قدرت بیان دارند ولی آن وقایع را تجربه نکرده اند.

وی گفت: کسانی که در این حوزه ها وارد می شوند و قصد نوشتن در چنین حوزه هایی را دارند باید یا تجربه داشته باشند و یا مطالعه کرده باشند؛ بنده نیز تا زمانی که یک فضا را درک نکرده باشم به ان ورود پیدا نمی کنم؛ چرا که وقتی می خواهیم خاطرات شفاهی بنویسیم باید به عمق چاه برسیم و با ویژگی ها و زیبایی های آن آشنا شویم

وی با ذکر خاطره ای از قیصرامین پور گفت: با وی در 3 دهه 3 ارتباط کاری داشتیم و حتی در یک جلسه ای خدمت وی بودم که از وی می خواستم اجازه بگیریم تا جایزه ادبی قیصر را برگزار کنیم که در جواب گفت ما را به حال خود رها کنید و بگذرید؛ البته به ایشان گفتم که دستم قطع شده و قلم شما دست من شده هستید.

فرمانده سابق سپاه محمد رسول‌الله(ص): 20 هزار کتاب به زبان عربی ترجمه و به سوریه بردیم

در ادامه سردار همدانی با بیان اینکه راوی و نویسنده کتاب «فقط غلام حسین باش» هر دو مجاهد هستند، گفت: حمید حسام عاشق است به گونه ای که از روز اول نویسندگی اش و حتی یادداشت های وی از دوران دفاع مقدس سخن بر همان حال و هوای جبهه و جنگ بوده و هست

وی با اشاره به حضورش در سوریه ادامه داد: طی یکی و دو سالی که در سوریه بودیم 20 هزار کتاب به زبان عربی ترجمه و به سوریه بردیم و در آنجا نمایشگاهی را برای مدت 15 روز برپا کردیم، ولی نکته قابل توجه اینجاست که تمامی کتاب های دفاع مقدسی مان در روز اول نمایشگاه تمام شد؛ این در حالی است که در داخل کشور کمتر به این کتاب ها توجه داریم.

همدانی گفت: زمانی که خاطرات رزمندگان را برای سوری ها تعریف کردیم آنها گفتند که این خاطرات برای ما به یک مدل و الگو در سوریه تبدیل شده اند و حتی عنوان کردند که این خاطرات معجزه به شمار می روند.

در ادامه مراسم حسین رفیعی، راوی کتاب گفت: اوایل که این کتاب را خواندم برای دلچسب نبود ولی رفته رفته برای جذاب شود و متوجه شدم که نویسنده زیبایی ها را در این کتاب به تصویر کشیده است. من با وجود اینکه زیاد مطالعه نمی کنم ولی این کتاب را ظرف 2 روز خواندم و اگر نویسنده اجازه دهد، دستانش را می بوسم.

وی گفت: تمامی اقشار جامعه چه حوزویان، چه دانشگاهی و حتی چاله میدانی ها هم از این کتاب خوششان می آید.

در ادامه امیر نامی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس از وام گرفته عاشورا بوده است، گفت: استراتژی جمهوری اسلامی نیز برگرفته از عاشورا است؛ به گونه ای که اگر موفقیتی در مقابل استکبار و انگلیس داشته ایم به عاشورا بر می گردد؛ متاسفانه امروز فرزندان نامشروع انگلیسی ها یعنی داعش را می بینیم که با انجام حرکت های تکفیری را می خواهند چهره اسلام را زشت جلوه دهند و امیدواریم فرصت مبارزه با آنان را پیدا کنیم.

وی گفت: کاری که حمید حسام انجام داده است، در واقع ادامه دهنده کار حضرت زینب است چرا که وی فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس را از نسلی به نسل دیگری منتقل کرده و ما باید در همه حال از فرهنگ دفاع مقدس حفاظت کنیم.

گفتنی است، درپایان مراسم از نویسنده و راوی و همسر راوی کتاب « فقط غلام حسین باش» تقدیر شد.

ارسال نظر: