هزینه‌های میلیاردی كه از جیب مصرف‌كننده پرداخت میشود

کدخبر: 905947

گزارش «نسیم»، حاکی از این است، رقابت شرکت‌ها برای جذب مشتریان کار را به جایی رسانده که انبوهی از جوایز گران‌قیمت در قرعه‌کشی‌ها به مشتریان داده می‌شود در حالیكه در دنیای امروز رقابت بر سر ارتقای كیفیت و كاهش قیمت تمام شده است

سرویس اقتصادی خبرگزاری «نسیم»- روزبان: نگاهی به عملكرد تولید‌كنندگان مطرح و برجسته دنیا از رقابت تنگاتنگ آنها برای افزایش جلب رضایت مصرف‌كننده از طریق ارتقای كیفیت و كاهش قیمت تمام شده محصولاتشان حكایت می‌كند رقابتی كه این‌ روزها نیز در بین تولید‌كنندگان ایرانی نیز به شدت مشاهده می‌شود با این تفاوت كه رقابت نه برای بالا بردن كیفیت است و نه برای كم كردن قیمت. رقابت در اینجا برسر افزایش قرعه‌كشی و جذب مشتری از طریق پرداخت جوایز است. خودرو لیفان به تعداد اعضای خانواده، بنز، صد میلیون تومان پول نقد، طلا به اندازه وزنتان همه و همه جوایزی است كه هر مصرف‌كننده‌ای را وسوسه می‌كند كه بدون توجه به كیفیت محصول نسبت به خرید آن اقدام كند.

جولان شركت‌ها در نبود فضای رقابتی سالم

اما براستی هزینه‌های میلیونی این جوایز از كجا تامین می‌شود آیا تولید‌كنندگان از جیب خود میلیاردی هزینه می‌كنند تا مشتری بیشتری را جذب كند یا اینكه دست آخر این مصرف‌كننده است كه مجبور می‌شود بهای نبود فضای رقابتی سالم در بازار كشور را بپردازد.

واقعیت امر اینجاست که قرعه‌کشی یک استراتژی برد- باخت به نفع صاحب کالاست و لاغیر. حال آنكه در کشورهای توسعه یافته، به خاطر وجود بازار سالم رقابتی است هزینه‌های این چنینی اصلا مقرون به صرفه نبوده و منطقی نیست و موجبات شکست را برای برندها فراهم می‌کند.

جنون قرعه‌كشی و ماراتن نفس ‌گیر پرداخت جایزه در حالی این روزها به شدت در بین محصولات ایرانی به راه افتاده است كه وقتی سخن از نوسازی تكنولوژی برای كاهش مصرف انرژی و بهای تمام شده تولید كالا و یا تثبیت قیمت‌ها سخن گفته می‌شود، تولید‌كنندگان مدام از كمبود منابع مالی و یا نبود فضای مساعد كسب و كار و نرخ بالای تورم در ایران سخن می‌گویند.

تولید ملی یا فراملی؟!

در این بین بسیاری از كارشناسان براین باورند نگاه محدود تولید‌كنندگان به بازار ملی موجب ایجاد این نوع نگرش برای جذب مشتری شده است در حالیكه اگر حتی نیم‌نگاهی به بازار‌های فراملی داشته باشد هیچ‌گاه سعی نمی‌كنند كه با پرداخت جوایز مشتری بیشتری را جذب كنند ضمن اینكه در دنیای امروز كشوری از نظر اقتصادی موفق‌تر است كه توانسته باشد بازار‌های بیشتری را از آن خود كند كه نمونه بارز آن اقتصاد چین است. كشوری كه تنها به واسطه كاهش قیمت توانسته گوی سبقت را از رقبای خود برباید و به یكی از قدرت‌های برتر اقتصادی دنیا امروز تبدیل شود.

جای خالی نظارت برقیمت‌ها

به نظر می رسد در بازاری که همه مسئولان بر تورم تأکید داشته و به دنبال راهی برای کاهش قیمت‌ها هستند، هیچ‌گونه نظارتی بر عملكرد شرکت‌هایی که به صورت غیررسمی بهای تبلیغات خود را بر قیمت محصول می‌افزایند، وجود ندارد این در شرایطی است كه بر اساس اظهارات معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت طبق قانون نظام صنفی و مصوبات سازمان حمایت کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا موظف به محاسبه و تعیین قیمت تمام‌شده کالا با درنظر گرفتن هزینه‌های بخش توزیع براساس ارقام مصوب و سپس درج قیمت نهایی مصرف‌کننده روی بسته بندی کالاها هستند. تکلیفی که در مورد کالاهای اساسی و ضروری مصرفی با درنظر گرفتن سود 15 درصدی برای واردکنندگان و 17 درصدی برای تولیدکنندگان تعیین شده است.

فراهانی در گفتگو با «نسیم» می‌افزاید: در بخش توزیع نیز قانونگذار 28 درصد سود شامل 10 درصد سود توزیع و پخش، 12 درصد سود خرده‌فروشی و 6 درصد مالیات ارزش افزوده را تعیین کرده اما همواره سود بیش از 30 درصدی با درج نهایی قیمت مصرف‌کننده روی بسته‌بندی کالاها اعمال می‌شود.

وقتی قرعه‌كشی‌ها داد سازمان حمایت را هم درآورد

وی با بیان اینكه در بسیاری از كالا‌ها هیچ‌گونه قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت صورت نمی‌گیرد، افزود: تبلیغ از نظر قانونی مشكلی ندارد، اما باید توجه داشت كه هزینه تبلغیات را نباید مصرف‌كننده بپردازد.

معاون سازمان حمایت ضمن ابراز نارضایتی خود نسبت به انجام این قرعه‌كشی‌ها و پرداخت جوایز میلیاردی، تصریح كرد: هزینه‌ای كه برای جوایز پرداخته می‌شود باید سرشكن شود بر روی محصولات.

از اظهارات این مقام مسئول در سازمان حمایت اینگونه استنباط می‌شود كه دولت و حتی متولی مصرف‌كنندگان در كشور قصد ورود به این قضیه را نداشته و و هیچ پاسخ روشنی در خصوص چرایی این رویه در بازار ایران وجود ندارد.

ارسال نظر: