یزدان‌پناه: با تحلیف بشار اسد عقلانیت سیاسی جمهوری اسلامی به رخ جهانیان کشیده شد

کدخبر: 907053

این کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با «نسیم» افزود: نتیجه انتخابات سوریه گلوله‌ای بر قلب تفکرات کشورهای "عربستان، قطر و ترکیه" بود

کیومرث یزدانپناه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با «نسیم» در خصوص تحولات اخیر سوریه اظهار داشت: مراسم تحلیف آقای بشار اسد و آنچه که ما در کشور سوریه شاهد هستیم نشانگر پیروزی عقلانیت سیاسی و منطق مردم سوریه بر خشونت و افراطی‌گری در سوریه بود.

وی افزود: آنچه که مسلم است، این است که کشور سوریه بیش از سه سال درگیر جنگ داخلی و نزاع‌های خونینی بود که تمامی آنها بخاطر سرنگونی نظام حاکم بر این کشور و شخص بشار اسد بود اما به رغم تمام فرازونشیب‌ها و مرارت‌های سنگینی که کشور سوریه در این سه سال متحمل شد و تقریبا بخش اعظمی از این کشور تبدیل به ویرانه شد و نزدیک به 200هزار نفر از مردم این کشور در راه مبارزه با تروریسم،خشونت و افراطی‌گری حاکم بر کشور سوریه که تحمیلی هم بود، کشته شدند.

پزدان پناه گفت: بشار اسد توانست با سیاست تدبیر و عقلانیت منطقی و با بهره‌گیری از پشتوانه مردم سوریه و مشروعیتی که نزد مردم این کشور داشت، اوضاع سوریه را کنترل کند و در واقع سرنوشت کشور سوریه را به دست دموکراسی بسپرد.

یزدانپناه گفت: انتخابات اخیر سوریه گوله‌ای بود به قلب تفکرات کشورهای "عربستان، قطر، ترکیه" و در نهایت امپراطوری دخالت کشورهای منطقه بواسطه خشونت و تروریسم در مقابل اراده مردم سوریه زانو زد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: انتخابات اخیر سوریه صرفا یک نمایش سیاسی و یا یک انتخابات معمولی نبود بلکه پاسخ مردم سوریه به دشمنان سوریه، جریان فتنه و جریان آشوب و خشونت بود که در واقع به دنبال این بودند ساختار حاکم بر نظام سیاسی سوریه را بواسطه خشونت، ترس و ارعاب تغییر بدهند.

رئیس بسیج اساتید تهران بزرگ تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد بشار اسد با رای قاطع مردم سوریه و برگزاری مراسم تحلیف ایشان بیانگر واقعیت‌های متعددی بود که درس‌هایی را برای بعضی از کشورهای جهان و منطقه از جمله کشورهایی مثل عربستان صعودی و قطر داشت؛ اول اینکه این کشورها نباید چشم و گوش بسته و کورکورانه از جریاناتی حمایت کنند که در نهایت این جریانات ضد صلح و امنیت کشورهای منطقه خاورمیانه و حوزه جهان اسلام عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: درس دومی که اتفاقات سیاسی در عرصه میدانی سوریه داشت برای کشورهای قدرتمند بیگانه فرامنطقه‌ای ازجمله ایالات متحده آمریکا بود که در طول این سه سال از هر گونه کمکی به گروه‌های تروریستی دریغ نکرد و با مسلح کردن آنها تلاش کرد که کشور سوریه را از مدیریت سیاسی بشار اسد خارج کند.

یزداپناه افزود: درس سوم اینکه به هرحال عقلانیت سیاسی برخی از کشورهای منطقه در تحولات سوریه به رخ جهانیان کشیده شد، ازجمله سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حضور بشار اسد، زیرا جمهوری اسلامی ایران درک کرده بود که اگر افراطیون با این روش‌های خشونت آمیز در سوریه به قدرت برسند بلافاصله این مسئله دامن کشورهای دیگر را هم خواهد گرفت که ما شاهد بودیم بخشی از آن متوجه کشور عراق شد و احتمالا در آینده برخی دیگر از کشورها را هم درگیر کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: برنده واقعی این تغییر و تحولات در کشور سوریه مردم سوریه بودند چراکه علیرغم تحمل فشارهای سنگین و سختی هایی که بر آنها تحمیل شد پای آرمان‌های خودشان ایستادند و برای اینکه کشورشان را به دست افراطیونی که از هیچ سیستم اخلاقی و سیاسی پیروی نمی‌کنند، نسپارند با مقاومت جانانه خودشان در مقابل این تروریسم ایستادند.

یزدان پناه اظهار داشت: ما امیدواریم که با مشروعیت یافتن دوباره بشار اسد در عرصه ساختار سوریه این کشور بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن تروریسم را در صحنه سیاسی سوریه حذف کند و شرایط را برای بازسازی و احیای مجدد سوریه مهیا کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در طول این مدتی که سوریه درگیر جنگ داخلی بود یک نقطه اتکایی برای کشور ما در سیاست‌های منطقه‌ای است که البته دولت جدید هم باید مراقب باشد که در تداوم سیاست‌های منطقه ایران در امور سوریه خللی ایجاد نشود.

ارسال نظر: