کارگردان مستند "صدای غربت": این مستند، گوشه‌ای کوچک از زندگی مستضعفین بود

کدخبر: 918509

محسن اردستانی در گفتگو با «نسیم»، بیان داشت: سعی کردم از غم مردم محروم قلعه‌گنج کرمان بگویم که حتی مساجد و مدارسشان کپری است/ در این منطقه یک حمام یا سرویس بهداشتی پیدا نمی‌شود

محسن اردستانی رستمی، کارگردان مستند "صدای غربت" که درباره محرومیت مردم قلعه گنج از توابع استان کرمان در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، در خصوص چگونگی ساخت این اثر بیان داشت: حدود دو ماه پیش یکی آشنایان که پزشک بود و در خارج از کشور تحصیل کرده بود با مقداری راش پیش من آمد و گفت بر اثر خواندن مقاله ای که در مورد فقر شدید مردم جنوب کرمان راهی منطقه عنبرآباد شده بود و به صحبت و تصویربرداری با دوربین خود پرداخته بود.

وی در ادامه افزود: آن فرد از من خواست که با این راش ها مستندی برای بیان گوشه ای از رنج مستضعفین آن منطقه بسازیم. بنده هم یک مصاحبه از ایشان گرفتم و با فیلم های خودشان کاری را تدوین کردم که برای ارائه تولیدی در دستانش باشد و همین آغاز ساخت مستند اصلی شد.

اردستانی بیان داشت: به خاطر می آورم آن پزشک تصاویری دردناک از محرومیت مردم تهیه کرده بود مثلا در آن فیلم های اولیه دختری بود که حتی میوه ها را نمی شناخت و در عمرش موز و سیب ندیده بود.

این مستندساز جهادی در پاسخ به سوال خبرنگار «نسیم»، در خصوص وضعیت منطقه ای که در آن "صدای غربت"، ساخته شده است افزود: مشکلات مردم در جنوب کرمان که اکثرا شیعه بودند واقعا زیاد بود. روستاهایی بود که نه آب داشتن نه برق! سرویس بهداشتی و استحمام وجود نداشت و زن و مرد باید در کنار جاده رفع حاجت می کردند؛ به خاطر آب آشامیدنی ناسالم خیلی از مردم دچار بیماری پوستی شده بودند .

محسن اردستانی در ادامه گفت: بحث کپر خود مشکل بزرگی برای مردم جنوب کرمان است. مساجد کپری که بخاطر گرما یا بارش باران استفاده از آن ها را منتفی می کند و یا مدارس کپری که در زمستان یا دانش آموزان پر از دود می شوند و یا کپرهایشان می سوزد؛ در حالی که اعلام شده بود ما دیگر در کشور مدارس کپری نداریم.

وی در ادامه گفت: شاید قضیه شین آباد خیلی در رسانه ها منتشر شد، ولی هیچ گاه صدایی از محرومیت مردم جنوب کرمان که بارها خانه ها، مساجد و مدارس کپری آن ها طعمه حریق شده است در رسانه ها نشنیده ایم.

اردستانی با بیان این که گروه های زیادی هستند که در جنوب کرمان فعالیت می کند ولی حجم محرومیت بسیار زیاد است گفت: مردم جنوب کرمان فقط نیازمند کمک مالی نیستند بحث اشتغال و مباحث فرهنگی و اعتقادی هم موارد مغفولی است که کمتر به آن پرداخته شده است. به عنوان مثال یکی از روحانیون آن منطقه تعریف می کرد که با راننده میانسالی به روستاهای مختلف می رفتیم دیدم نزدیک اذان مغرب و افطار مدام دستمال بر می دارد و ترشحاتی را از دهانش بیرون می ریزد. بعد از افطار پرسیدم قضیه این دستمال چه بود؟ گفت در ماه رمضان و زبان روزه نباید آب دهان را قورت داد! ببنید علیرغم دینداری مردم، این ضعف ها وجود دارد.

کارگردان صدای غربت با بیان این که حرف ما این است هر کس هر چقدر می تواند و هر کاری از دستش بر می آید بیاید و انجام دهد افزود: به نظرم اکنون که نزدیک روز جهانی مساجد هستیم بجای خرج های اضافی که فقط برای تزئینات بعضی مساجد می شود، می توان در جنوب کرمان یک مسجد کپری را تبدیل به مساجد خوبی کرد.

اردستانی افزود: این مستند کار ساده ای است که از ما بر می آمد، قبول هم دارم هزاران ایراد فرمی هم دارد ولی فقط می خواستیم 20 دقیقه پای بعضی مشکلات مردم جنوب کرمان بنشینیم و هر کس هر کاری از دستش بر می آمد ولو به اطلاع رسانی دریغ نکند .

این مستندساز جهادی در خاتمه بیان داشت: ما شماره تلفنی برای کسب اطلاعات بیشتر هم اعلام کردیم که اگر کسی خواست اطلاعات و حتی صحبت های بیشتری در مورد محرومیت این منطقه کرمان و احیانا کمک داشته باشد با شماره 09123274548 تماس حاصل نماید.

گفتنی است ، مستند صدای غربت که روایتی از محرومیت و استضعاف مردم محروم قلعه گنج در جنوب کرمان است منتشر شد .

این مستند کاری از گروه فیلمسازی راوی است که به کارگردانی محسن اردستانی رستمی و نویسندگی محبوبه رشیدی زاده، تهیه شده است .

علاقه مندان برای مشاهده آنلاین این اثر می توانند از طریق این لینک و برای دانلود، از این لینک استفاده کنند.

ارسال نظر: