علت افزایش قیمت نجومی زمین در لامرد چیست؟

کدخبر: 919356

هرچند برخی طرح‌ها مانند آغاز عملیات محور لامرد -پارسیان و الحاق فارس به خیلج فارس، به نوعی در افزایش قیمت زمین در شهر لامرد مؤثر بوده است؛ اما اعلام قیمت‌های پایه عجیب زمین، باعث ایجاد جو روانی در قیمت زمین در این شهر شد

«نسیم» فارس- محسن نیدانی، شهرستان لامرد در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس و در همسایگی سواحل خلیج همیشه فارس و به عنوان نقطه اتصال استان‌های، بوشهر و هرمزگان قرار گرفته است. این شهرستان با فاصله 446 کیلومتری تا مرکز استان فارس از شمال با شهرستان خنج، از شرق با شهرستان لار، از غرب با شهرستان عسلویه و از جنوب با بندر پارسیان بر روی نقشه کشورمان خودنمایی می‌کند. امروز با توجه به فاصله 30 کیلومتری لامرد تا پایتخت انرژی کشور منطقه ویژه پارس جنوبی عسلویه و دسترسی آسان به سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس‏‏، این شهرستان را در موقعیتی استراتژیک قرار داده است.

اما چند ماهی است که قیمت زمین در شهر لامرد به طور نجومی و سرسام‌آور افزایش یافته است، به طور مثال در برخی از نقاط این شهر که ارزش نسبتا بالاتری دارد قیمت یک پلاک حدود 250 الی 300 متری مسکونی که چندماه قبل حدود 12 تا 15 میلیون تومان بوده است به نزدیک 70 تا 80 میلیون تومان افزایش یافته است و در برخی نقاط دیگری که ارزش بالاتری دارند به 100 تا 110 میلیون تومان نیز رسیده است، در برخی از نقاط کمتر توسعه‌یافته شهر لامرد نیز هر پلاک مسکونی از شش تا هفت میلیون تومان به حدود 30 میلیون تومان رسیده که همین امر باعث نگرانی جدی مردم و شهروندان این شهر شده است.

ماجرای افزایش قیمت نجومی زمین در لامرد چیست؟

برخی اتفاقات صورت گرفته و طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای توسعه و عمران این شهرستان در نظر گرفته شده همچون آغاز عملیات اجرایی محور مهم ارتباطی لامرد- پارسیان استان هرمزگان که این منطقه و استان فارس را به خلیج نیلگون همیشه فارس متصل می‌کند، الحاق استان فارس به خیلج فارس از طریق شهرستان لامرد، خبر آغاز پروژه‌هایی همچون آلومنیوم جنوب و غیره به نوعی در افزایش قیمت زمین در شهر لامرد موثر بوده است.

اما با اعلام قیمت‌های پایه عجیب زمین در شهر لامرد همین امر باعث ایجاد جو روانی و کاذبی در قیمت زمین در این شهر شد و مالکین و زمین‌داران این شهر با مشاهده قیمت‌های پایه به یک‌باره قیمت زمین خود را افزایش دادند و این موضوع باعث شکل گرفتن یک حباب کاذب در قیمت زمین شد.

رکود ساخت‌وساز در لامرد!

بنا به برخی گزارشات و آمارها و پس از این وضعیت به وجود آمده و از آنجایی که دلالان و برخی سرمایه‌داران منافع خود را در خرید و فروش زمین می‌دیدند، ساخت‌وسازها در شهر لامرد به شدت کاهش یافته است و به نوعی دچار رکود شده است. شهری که در سال‌های گذشته پس از مرکز استان و به نسبت جمعیت بیشترین میزان ساخت‌وساز را داشته است.

بخش مسکن و ساخت‌وساز در حقیقت از بخش‌های پیشرو در هر اقتصادی است که توجه به آن علاوه بر تأاثیرات ژرف اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز در توسعه و عمران یک شهر حائز اهمیت بوده و می‌‌توان گفت همچون موتور محرکه در رشد و توسعه عمل می‌کند و به عبارتی دیگر گسترش ساخت‌وسازها به بخش‌های مختلف اقتصادی یک شهر کمک کرده و باعث ارزش افزوده برای آن شهر و شهروندانش می‌شود.

اما سخنان جالب برخی مسئولان ارشد شهرستان لامرد در این باره قابل تأمل است.

خبرنگار «نسیم» در نشست خبری فرماندار لامرد و جمعی دیگر از مسئولان که به مناسبت هفته دولت در سالن اجتماعات شهید جنگ‌آور فرمانداری برگزار شد، نخستین سؤال خود را از محمود صفری در مورد گرانی یک‌باره زمین در شهر لامرد پرسید و گفت: همه اصحاب رسانه امروز این موضوع را قبول دارند که شهرستان لامرد روز به‌ روز در حال پیشرفت و توسعه است و هیچ کس منکر این موضوع مهم نیست اما از آن طرف برای مردم قابل قبول نیست به دلیل پیشرفت‌هایی که در شهرستان لامرد در حال رخ دادن است قیمت‌های زمین در شهر لامرد به یک باره دو یا سه برابر آن هم در مدت زمان بسیار کوتاه افزایش پیدا کند و در این میان تنها فشار به قشر کم درآمد و جوانان لامردی در شرف ازدواج و تشکیل زندگی می‌آید؟

فرماندار لامرد در پاسخ به این سوال گفت: پس از هفته دولت کمیته‌ای با حضور ریاست دادگستری لامرد و جمعی دیگران از مسئولان مرتبط با موضوع گرانی زمین تشکیل می‌شود و به دنبال این موضوع هستیم که به شدت با مافیا و دلان بازار زمین در شهر لامرد برخورد کنیم و این موضوع قطعا رفع و حل خواهد شد.

مافیای زمین در لامرد شناسایی شوند

محمد رحیمی، رئیس شورای اسلامی شهرلامرد نیز در پاسخ به این سؤال «نسیم» تصریح کرد: هرگاه خبر از پیشرفت و عمرانی بیشتر در لامرد می‌شود شاهد افزایش قیمت زمین بوده‌ایم و از سوی دیگر نیز موضوع الحاق فارس به خلیج فارس نیز بی‌اثیر نبوده است. ما خیلی شهرداری را در این موضوع مقصر نمی‌دانیم و به نظر می‌رسد باید شورای تامین شهرستان لامرد با مافیای زمین که خرید‌های میلیاردی انجام می‌دهند برخورد کند. دستمان خیلی برای برخورد باز نیست و دوست داریم مافیای زمین در لامرد شناسایی شوند.

در مزایده جدید افراد فقط می‌توانند با کد ملی ثبت‌نام کنند

حسین شبانی‌نژاد، شهردار لامرد نیز در پاسخ به سؤال «نسیم» افزود: 100 پلاک مسکونی درمزایده آماده کرده‌ایم که در این مزایده جدید افراد فقط می‌توانند با کد ملی ثبت‌نام کنند و قیمت‌های خود را اعلام کنند.

ارسال نظر:
  • ناشناس

    سلام.درسته که یه سری مزایا باعث افزایش قیمت زمین شده ، اما اکثریت معایب فراوان اون دلایل رو در نظر نمی گیرند، چرا که اگر معایب اون رو در نظر بگیرند قیمت زمین اصولاً نباید افزایش یابد، از جمله معایب همین ذرات آلومینیوم که سمی و خطرناک هستند و همچنین گازهای آلاینده خوزی ، همینطور گرمای شدید تابستان و مهمتر از آن کم آبی و...که همه اینها در مجموع می بایست باعث کاهش قیمت زمین شود که متأسفانه در نظر نمی گیرند و البته زیان آن عاید همگی شهروندان می‌شود.