یک جامعه شناس: نیروی انتظامی مانع فروش بدون مجوز مواد اولیه ساخت مخدرهای شیمیایی شود

کدخبر: 926957

علیزاده با بیان اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی، افزایش جرم و خشونت را در جامعه به همراه دارد، گفت: مشارکت مردمی جهت مبارزه با مواد مخدر ضرورت دارد

به گزارش «نسیم»،غلامرضا علیزاده ، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را راهکار بسیار مناسب جهت مبارزه با این معضل اجتماعی عنوان کرد و گفت: موضوع اعتیاد یک معضل ملی به شمار می‌رود، لذا حضور همه نهادها و مردم برای خشکاندن ریشه‌های آن امری واضح و مبرهن است ولی باید هوشمندسازی‌های لازم در این رابطه انجام گیرد تا بیشترین مشارکت مردمی جهت مبارزه با مواد مخدر حاصل شود .

این جامعه شناس با بیان اینکه نوع مبانی نظری برای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در کشور مطرح است، افزود: کاهش عرضه، کاهش تقاضا و تلفیقی از این دو، از جمله مبانی نظری برای مبارزه با اعتیاد به شمار می‌رود و تجربه ثابت کرده، هرگاه به صورت تلفیقی برای مبارزه با اعتیاد تلاش شود، نتایج بیشتری در امر مبارزه با این مقوله به همراه داشته است .

وی ادامه داد: به دلیل طولانی بودن مرزهای خشکی و دریایی کشور و همجواری با مرکز اصلی تولید و کشت مواد مخدر در جهان، وجود مواد مخدر در کشور تا حدودی طبیعی بوده و انکار ناپذیر است، لذا باید براساس نظریه تلفیقی یاد شده، روش‌های جدید کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر در کشور را مدنظر قرار دهیم .

این محقق و مدرس دانشگاه گفت: اقدامات جمعی و گروهی برای حل یک مساله بسیار اثر بخش است و برای فائق آمدن بر اعتیاد نیز بهره مندی از نیروی جمعی ضرورت دارد .

وی اضافه کرد: مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به دلیل ایجاد وهم و خیال و تصورات باطل علاوه بر بروز اعتیاد، جرم و خشنونت را در جامعه سبب می‌شود و متاسفانه امروز در برخی نقاط کشور به راحتی مواد اولیه ساخت مخدرهای شیمیایی به فروش می‌رسد که با ترکیب این مواد در آشپزخانه‌های خانگی می‌توان مخدر صنعتی تهیه و تولید کرد و این در حالیست که اکثر این مواد دارای ناخالصی هستند و عوارض جبران ناپذیری را برای مصرف کننده به همراه دارند .

علیزاده تاکید داشت: باید وزارت کشور، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مربوطه مانع از فروش بدون مجوز این مواد شده و این موضوع را به تمام مواد شیمیایی فروش‌ها ابلاغ شود .

وی اظهار داشت: در مساله مواد مخدر صنعتی باید دقیق باشیم چرا که مخدرهای سنتی فرد مصرف‌کننده را به نابودی و تباهی کشانده ولی مخدرهای صنعتی جنایت را در جامعه رشد می‌دهد. باید آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را از مهدکودک‌ها آغاز کرد و جوانان و نوجوانان را به صورت غیرمستقیم نسبت به عوارض اعتیاد آگاه سازیم. همچنین خانواده‌ها، رسانه‌ها و آموزش و پرورش باید آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را به روز و به این موضوع مهم توجه داشته باشند .

این جامعه‌شناس افزود: امروز با گذشته متفاوت است و جامعه دیگر پندپذیر نیست. جوانان از نصیحت اشباع شده‌اند و به راحتی از اندرز شانه خالی می‌کنند. باید با پیام غیرمستقیم به افراد آموزش پیشگیری از اعتیاد داد تا فرد خود به نتیجه عوارض اعتیاد برسد نه اینکه نتیجه را به آنان القاء کنیم. همچنین پیام غیر مستقیم سبب شده نگرش‌ها به بینش تبدیل شود و پس از آن رفتارهای صحیح در جامعه نهادینه شود .

این محقق و مدرس دانشگاه بیان داشت: خانواده‌ها همانقدر که به تغذیه فرزند خود توجه دارند باید به نوع دوستی آنان و رفتار آنها نیز آگاهی داشته و مناسب‌ترین رفتار را مقابل آن اتخاذ کنند. همچنین افزایش امکانات شهری برای گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان لازم است هرچه قدر در این زمینه کار شود هزینه‌های ناشی از اعتیاد کمتر می‌شود. تابستان‌ها 12 تا 13 میلیون دانش‌آموز و 4 الی 5 میلیون دانشجو دارای اوقات فراغت هستند که باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد تا شاهد کاهش گرایش به مواد مخدر به صورت آگاه و ناخودآگاه میان آنها باشیم .

وی افسردگی را مادر همه بیماری‌ها برشمرد و گفت: نبود شادی سبب افسردگی می‌شود. باید زمینه‌های شادی و شاد زیستن را در جامعه به منظور کاهش گرایش به اعتیاد به دلیل افسردگی توسعه داد. در حال حاضر بنگاه‌های زیادی برای مسائل غیرشادی و گریاندن مردم از طریق انواع مداحان داریم ولی در زمینه شادی خلاء وجود دارد. نهادینه‌سازی فرهنگ شاد زیستن در جامعه ضرورت دارد .

علیزاده با بیان اینکه شادمانی بخشی از غذای روحی افراد است و هرچه در این حوزه تلاش شود اعتیاد و خشونت کاهش می‌یابد، افزود: باید فضای جامعه را به سمت شادی و نشاط پیش ببریم. در اسلام این موضوع در زندگی توصیه شده و فلسفه مناسبات اجتماعی اسلام نیز شادمان کردن انسان‌هاست .

علیزاده اظهار داشت: براساس بررسی کارشناسان هرچه قدر افسردگی در جامعه بیشتر باید میزان اعتیاد و طلاق و پدیده‌های آسیب شناختی بیشتر می‌شود لذا باید اوقات فراغت مفرح برای جوانان و افراد جامعه ایجاد کرد. در این رابطه می‌توانیم از سایر کشورهای دیگر نیز الگوهایی را برای برنامه‌ها استفاده کنیم. همچنین در رابطه با اوقات فراغت باید موضوع بودجه خانواده‌ها را در نظر گرفت و نهادهای فرهنگی کمک و همیاری کنند تا تفریحات ارزان قیمت در پارک‌ها و مجامع عمومی بیشتر شود .

وی به ظرفیت مساجد جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان اشاره کرد و گفت: مسجد باید زندگی‌ساز باشد. مکان‌های مذهبی همچون مساجد تنها محل عزاداری نیست و می‌توان از ظرفیت آنها برای فرهنگ‌سازی جوانان و پرکردن اوقات فراغتشان نیز با همکاری مردم، سازمان‌های دولتی همچون وزارت کشور و شهرداری‌ها استفاده کرد.

ارسال نظر: