آیت‌الله کعبی: برخی در پی استحاله هویت شیعی مردم عرب خوزستان هستند

کدخبر: 935634

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان افزود: نگاه به خوزستان باید متمدنانه باشد/ مسئولین به فرزندان این استان اعتماد کرده و آنها را در مدیریت‌ها شریک کنند/ خوزستان از بیکاری و تبعیض در گزینش‌ها رنج می‌برد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته در افتتاحیه نمایشگاه "اهواز در گذر تاریخ"، با حضور همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، مسلم رحیمی و مدیر کل صدا و سیمای مرکز خوزستان در سالن ورزشی شهدای کارگر در کوی انقلاب اهواز، با اشاره به این که برخی می‌خواهند هویت شیعی مردم عرب اهواز را کم‌رنگ نشان دهند و هویت‌های مصنوعی جایگزین آن کنند، گفت: ما اهوازی‌ها به اسلام و پیوستگی به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت و زبان عربی که زبان قرآن است افتخار می‌کنیم. شیعه دارای ریشه عربی است و مردم اهواز به تشیع افتخار می‌کنند. نمی‌توان میان فرهنگ عربی مردم اهواز و تشیع فاصله انداخت. عرب‌های اصیلی که تشیع را برای ما روایت کرده‌اند اکثرا و بهترین آنها اهوازی هستند.

وی با اشاره به اینکه ما به سخنان امام خمینی درباره عظمت و پایبندی مردم خوزستان به جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم، ادامه داد: مردم خوزستان در طول تاریخ به‌ویژه جهاد عشایر علیه انگلیس و دفاع مقدس نقش برجسته‌ای در پاسداری از اسلام و کشور داشتند. در هر طایفه مردم عرب خوزستان شهیدی مانند حسین فهمیده وجود دارد و در راس آنها سرلشکر علی هاشمی و مجید سیلاوی است.

آیت‌الله کعبی، هدف از برپایی این نمایشگاه را ابراز هویت شیعی و عربی مردم اهواز دانست و اظهار کرد: خداوند برای پاس‌داشت دین و هدایت مردم در گذر تاریخ نمادهایی قرار داده است؛ که ولایت و رهبری همان محور و نماد پیوستگی جامعه است. برخی سعی می‌کنند تشیع را به صفویه نسبت دهند، این در حالی است که سلسله صفویه در قرن 10 تا 11 قمری در ایران حکومت می‌کردند؛ بنابراین ریشه تشیع صفوی نیست، بلکه مرکز آن در ابتدا مدینه منوره بود، سپس کوفه، بغداد، نجف و از آن‌جا به شهر مقدس قم آمد که حاصل آن 4 کتاب اصلی فقه شیعه بود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان افزود: جمهوری اسلامی که محصول تلاش‌های امام خمینی و شهدا بود، فرصت بزرگی برای رشد و اعتلای جوانان خوزستانی فراهم ساخت، جوانان استان باید به توسعه اقتصادی کشور کمک کنند و با ورود به عرصه‌های سالم اقتصادی به رشد فرهنگی هم کمک نمایند.

وی با اشاره به اینکه مسئولین استان به فرزندان این مردم اعتماد کنند و آنها را در مدیریت‌ها شریک سازند، گفت: یکی از مشکلات اساسی در خوزستان بیکاری و تبعیض در گزینش‌ها است. نگاه به خوزستان باید متمدنانه باشد. خوزستان می‌تواند به بزرگترین قطب علمی، گردشگری و اقتصادی ایران تبدیل شود و این نیازمند اتحاد و همبستگی همه اقوام است.

همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام زاهد نیسی، دبیر نمایشگاه منشور این نمایشگاه را برای حضار قرائت کرد و افزود: با توجه به نیاز جوانان برای آشنایی بیشتر با تاریخ اسلامی شیعی اهواز با کمک جوانان مومن و بسیجی کوی انقلاب تصمیم به برپایی این نمایشگاه گرفتیم که در این راه این جوانان با وجود سختی‌های فروان و نبود هیچ‌گونه اعتبارات مالی با تلاش شبانه‌روزی و زحمات زیاد، اطلاعاتی که در نمایشگاه مشاهده می‌شود را جمع آوری و برای مردم شریف اهواز به معرض نمایش گذاشتند.

وی ضمن تشکر از آیت‌الله محسن حیدری آل‌کثیر، نماینده استان در مجلس خبرگان، سیدخلف موسوی، شهردار اهواز و مسئولین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی افزود: امیدواریم که مسئولین استان برای رشد و اعتلای فرهنگی و دینی مردم تلاش کنند و از این‌گونه فعالیت‌ها حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

در ادامه مراسم سه تن از شاعران اهوازی اشعار خود را در رابطه با تشیع و فرهنگ شیعی مردم اهواز و خوزستان برای حاضرین قرائت کردند.

ارسال نظر: