معاون سازمان میراث فرهنگی: سیاست این سازمان، حمایت از پژوهش برای توسعه گردشگری است

کدخبر: 940343

رحمانی‌موحد افزود: میزان ورود توریست به ایران در سال ۹۱ حدود چهار میلیون نفر بوده و در سال ۹۲ به ۴.۸ میلیون نفر رسیده است/ احکام خوبی برای توسعه گردشگری در برنامه ششم ابلاغ شده است

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، مرتضی رحمانی‌موحد، معاون امور گردشگری این سازمان در مراسم اختتامیه اولین همایش بین‌المللی علمی-راهبردی "توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش‌ها و چشم اندازه‌ها" که با حضور مهمانان و مقاماتی از داخل و خارجی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز ثابت شده که گردشگری یک صنعت مهم در فقرزدایی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی است و کشورهای مختلف توانسته‌اند با استفاده از این صنعت بخش قابل‌توجهی از درآمدهای خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در سال 1950 تعداد گردشگران دنیا 25 میلیون نفر بودند، ادامه داد: این رقم در سال 2012 میلادی به یک میلیارد و 80 میلیون نفر رسید که نشان‌دهنده اهمیت صنعت گردشگری است. میزان جذب و ورود گردشگران خارجی به ایران نیز روند روبه رشدی داشته به گونه‌ای که میزان ورود گردشگران خارجی به ایران در سال 91 از 4 میلیون و 70 هزار نفر به 4 میلیون و 800 هزار نفر در سال 92 رسید و در شش ماهه اول سال جاری نیز میزان ورود گردشگران خارجی به ایران رشد مناسبی داشته است.

معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حالت کلی روند توسعه گردشگری در ایران رضایت بخش و امیدوارکننده است و اگرچه از برنامه چشم‌انداز 20 ساله عقب‌تر هستیم اما روند توسعه روند امیدوارکننده‌ای است.

رحمانی موحد با بیان اینکه کشورهای موفق در حوزه گردشگری راهکارهای علمی و گوناگونی را پشت سر گذاشته‌اند، ادامه داد: برای رسیدن به موفقیت در حوزه گردشگری و جبران زمان‌های از دست رفته باید راه‌های میانبر، دقیق و علمی را انتخاب کرد. خوشبختانه ایران به لطف خداوند متعال و با عنایت اهل بیت(ع)، یک کشور چهار فصل است که از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری برخوردار است و در تمام حوزه‌های گردشگری از جمله مذهبی، فرهنگی، سلامت، ورزشی، طبیعی و ... دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

وی ادامه داد: دولت در یک سال گذشته تلاش‌های بسیار زیادی را برای توسعه گردشگری و رونق گردشگری داخلی و افزایش جذب گردشگر خارجی داشته و درهمین ارتباط توجه ویژه‌ای نیز به تامین زیرساخت‌ها داشته است. این‌گونه به نظر می‌رسد که برنامه ششم توسعه نیز کمک بسیار بزرگی به توسعه گردشگری می‌کند چراکه احکام بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در برنامه ششم توسعه ابلاغ شده است.

معاون گردشگری کشور در ادامه مراتب تشکر خود را از دست اندرکاران برگزاری این همایش اعلام کرد و اظهار داشت: تعامل با کشورهای هدف، تعامل با جوامع محلی، توزیع سفر، افزایش همکاری با مراکز مختلف، افزایش همکاری با بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت های بالای بخش خصوصی، به روز کردن قوانینی و مقررات گردشگری و ... از مهمترین برنامه‌هایی است که سازمان آنها را با هدف توسعه گردشگری دنبال می‌کند.

رحمانی موحد همچنین در بخش دیگری ازصحبت‌های خود با اشاره به اینکه کشورهای موفق در حوزه گردشگری همکاری مناسبی را بین بخش دانشگاهی و صنعت ایجاد کرده‌اند، یادآور شد: آماده هرگونه همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی هستیم و در این خصوص از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم. امیدوارم خروجی و دستاورد برگزاری این گونه همایش‌ها و نشست‌های تخصصی بتواند به توسعه گردشگری در یاران هرچه بیشتر کمک کند. همه باید کمک کنیم تا گردشگری در جایگاه روشن خود قرار گیرد چراکه در این صورت، همه به خوبی از مزایای گردشگری بهره‌مند می‌شوند.

ارسال نظر: