حجت الاسلام ثمری: محرم فصلی ویژه در سیر و سلوک الی‌ الله است

کدخبر: 943139

این کارشناس دینی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: اخلاص عیار اعمال است اما برای حسین(ع) بی‌اخلاص هم قدم بردارید که نزد او پذیرفته می‌شود/ هرکس تمایل به بندگی خداوند دارد الگویش را در کربلا جستجو کند

بی شک هر چیزی آداب خاص خود را می‌طلبد و اگر این آداب رعایت نشود نه تنها آثار مطلوبی نخواهد داشت بلکه ممکن است در آن lr,gi زیان‌هایی را نیز به همراه داشته باشد این موضوع شامل بزرگترین آیین و مراسم مذهبی یعنی سوگواری سالار شهیدان حسین(ع) نیز خواهد شد. بنابراین بر آن شدیم تا در این راستا با حجت‌الاسلام ثمری به گفتگو بنشینیم. ایشان نیز در این رابطه نکاتی را متذکر شدند که در این گفتگو به آن اشاره شده است

هرکس تمایل به بندگی خداوند دارد الگویش را در کربلا جستجو کند

حجت الاسلام ثمری در رابطه با رعایت حرمت و ادب در ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: امام صادق(ع) از ده روزه اول محرم به عنوان عشره کامله یاد می کنند و می‌ ‎ فرمایند که سوره فجر خصوصا آیات اولیه آن را زیاد بخوانید که این سوره، سوره امام حسین (ع)است.

وی این دهه و در کل محرم را فصلی ویژه در سیرو سلوک و کسب معارف دینی دانست و گفت: موقعیت اقامه عزای سید الشهدا (ع) زمان بسیار مناسبی است برای اینکه انسان بتواند کسب معرفت کند، بندگی در عاشورا به بهترین شکل تفسیر و تعبیر شده است و هر کسی که عشق و تمایل به بندگی حضرت حق دارد الگوی عملی‌اش را می تواند در کربلا ببیند.

این کارشناس دینی تأکید کرد: اقامه عزای سید الشهدا (ع) زندگی ماست و آثار تربیتی فوق العاده ای دارد و به هر اندازه ای که کسی بتواند معرفت بیشتری داشته باشد میتواند برخورداری و بهره مندی بیشتری نیز از این ایام کسب کند.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت عزاداری‌ها برای امام حسین(ع) ائمه آدابی را در این راستا متذکر شدند که اولین آن برپایی مجالس و محافل سوگواری حضرت سید الشهدا (ع) است که ائمه در این رابطه فرمودند این مجالس را دوست داریم این ها محافل و مجالسی باید باشد که امر ما زنده شود و مردم متوجه حقانیت ما بشوند.

ثمری اضافه کرد: جملات و فرمایشات ائمه(ع)، از طرفی هم تکلیف ما را برای اقامه عزای سید الشهدا تعیین می کند و هم اینکه برایمان مشخص می کند که محتوای عزاداری و جلسات ما چه باید باشد.

وی گفت: فردی به نام فضیل بن یسار محضر امام صادق (ع) می رسد و امام (ع) به او می فرماید فرحم الله من احیا امرنا،"رحمت خدا شامل حال فرد و گروهی است که امر ما را زنده کند" یعنی باید در مجالس عزاداری امام حسین(ع) به این موضوع دقت شود که بالاخره هدف در کربلا چه بوده است.

محافل و مجالس اهل بیت(ع)باید حول محور معرفتی باشد

این عالم دینی بیان داشت: بایستی سیره عملی اهل بیت(ع) در محافل و مجالس ما حاکم باشد و قطعا محافل و مجالسی مورد توجه ائمه صلوات الله علیهم اجمعین می باشند که در آنها خلاف ادب از ما سر نزند.

وی ادامه داد: این ایام، ایام حزن و ماتم آل الله است لذا باید منش ما ، روش ما، پوشش ما و گویش ما، محافل و مجالس ما به شکلی باشد که همراهی با ائمه در آن دیده شود، بیان معارف آل محمد (ص) نیز بایستی جزو لاینفک محافل و مجالس باشد خدایی ناکرده جلسات به کیفیتی نباشد که بوی گناه از آن به مشام برسد که این خلاف رویه و سیره اهل بیت (ع)است.

ثمری گفت: چه جایی از مجالس امام حسین(ع) بهتر تا با عشق ورزیدن به عبادت و بندگی، تا اقبال به اموری مانند نماز و حفظ حریم حدود محرم و نامحرم بیشتر شود. اگر گفته میشود که خواهران با این کیفیت در محافل و مجالس عزا حضور پیدا بکنند به خاطر توجه به همین معارف عاشورایی است.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف ماعلاوه بر اینکه لباس ماتم و عزا به تن می کنیم و در محافل و مجالس عزاداری شرکت می کنیم گریه بر مصیبت های اهل بیت (ص) است که این اشک ریختن نیز جایگاه ویژه ای دارد و سفارشات بسیاری در این رابطه شده است.

ثمری تصریح کرد: یک سری آداب و مراقبت های دیگری هم هست که بهتر است مد نظر داشته باشیم از جمله این که بهتر است در این ایام حتی المقدور انسان سعی کند تا از خوردن غذاهای لذیذ احتراز کند خوردن این غذاهااشکالی ندارد اما در جهت همراهی با اهل بیت بهتر است که حتی المقدور از خوردن این نوع غذاها پرهیز کرد.

در اوج احساسات و شور حسینی بگویید یَا لَیْتَنِی کُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیمًا

وی با بیان این مطلب که امام صادق (ع) می فرمودند که هنگام دیدن و نوشیدن آب به یاد ابی عبدالله (ع) باشید بیان داشت: امام رضا (ع) نیز فرمودند مصائب را که می‌شنوید و از روضه ها که برایتان می خوانند در اوج احساسات مقدس و پاک و شور حسینی که ورود می کنید بگویید یَا لَیْتَنِی کُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِیمًامعنی اش این است که ای کاش با شما بودم. غمگین بودن و حالت ماتم داشتن و پوشیدن لباس مشکی نیز به خاطر همدردی با ائمه(ع) است.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: اینها یک سری نکاتی است که باید به آن‌ها توجه و دقت داشته باشیم تا حرمت این ماه حفظ شود این ماه همان ماهی است که حتی بین اعراب جاهلی نیز حرمت داشته است اما متأسفانه 50 سال بعد از رحلت مؤسس اسلام، تاریخ شاهد بدترین فاجعه‌ای می شود که دنیا به خود دیده است.

وی تأکید کرد: در این حادثه جمعی که مدعی هستند امت پیغمبر می باشند به بدترین شکل ممکن اهل بیت او را به تعبیر امام رضا (ع) محاصره می کنند عزیزان آنها را ذلیل می کنند حتک حرمت رسول خدا می کنند و باز به تعبیر امام رضا(ع)حریم پیغمبر و حدود پیغمبر و حرمت پیغمبر در این ماه شکسته میشود.

وی اظهار داشت: امام صادق (ع) در رابطه با کسانی که حریم و حدود را مراعات کرده و ادب را در این ایام مراعات می کنند می فرمایند زمانی که بنا است از این دنیا جدا بشوند و مفارقت از این دنیا و اهل دنیا داشته باشند سکرات موتشان سکرات آسانی است.

اخلاص در عزاداری‌ها راز ماندگاری آثار تربیتی است

ثمری با اشاره به این موضوع که توصیه شده خصوصا در روز عاشورا ترک امور دنیایی بشود گفت: برای کار در روز عاشورا کراهت در نظر گرفتند توجه و دقت داشته باشیم که ان شاالله این مراقبت ها اگر با ما همراه باشد زمینه و بستری برایمان فراهم می‌شود تا گناهانمان آمرزیده شود و از لغزش های گذشته‌مان صرف نظر شود.

وی در رابطه با داشتن اخلاص در فعالیت‌هایی که در دستگاه اباعبدالله الحسین(ع) انجام میشود گفت: در این وادی هر کسی قدمی برای سید الشهدا (ع) بردارد مقبول است یعنی ما داریم که اگر به مکانی رسیدی که عده ای در عزای سید الشهدا غمزده هستند و محزون هستند و گریه می کنند و تو اشک چشم نداری آن جا ادای گریه کن‌ها را دربیاور.

وی تأکید کرد: البته باید به این معنا توجه داشت عملی ماندگار است که عیار اخلاصش بالاست و اگر اخلاص نباشد شاید عمل قبول شود اما ماندگاری ندارد و فاسد میشود و از بین میرود یعنی هبط عمل زمانی است که انسان کار خوبی را انجام می دهد اما در رابطه با آن اخلاص لازم را ندارد.

وی در تأکید سخنانش گفت: آن چیزی هم که ماندگاری اعمال ما را بالا می برد و میتواند آنها را حفظ بکند و در شب تهی دستی ما که شب اول قبر است به فریادمان برسد اخلاص در عمل است.

حجت الاسلام ثمری خاطرنشان کرد: اگر دوست داریم جلسات و محافل و گریه ها و ناله و عرض ارادت ها برای ما ماندگار باشد باید اخلاصمان را زیاد کنیم و این را باز عرض می کنم این نیست که عملی برای امام حسین(ع)پذیرفته نمی شود که حتی یک قدم اگر کسی برای امام حسین بردارد در پیشگاه خدا دیده میشود و حساب میشود منتها آن چیزی که مهم است این است که این قدم بماند و ماندگار باشد ماندگاری و اثر آن نیز به اخلاص بستگی دارد

ارسال نظر: