کارگردان "شاهزاده روم": انیمیشن در ایران جدی گرفته نمی‌شود

کدخبر: 978726

هادی محمدیان در نشست این انیمیشن سینمایی گفت: در حوزه انیمیشن سطح توقع مردم هم پایین است؛ می‌توان فعالیت‌های زیادی انجام داد و مطمئنم دهه ۹۰ گروه‌های زیادی در این حوزه فعالیت می‎کنند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست انیمیشن سینمایی "شاهزاده روم" ساعتی پیش در برج میلاد و پس از اکران این فیلم برگزار شد.

طبق این گزارش حامد جعفری تهیه کننده انیمیش «شاهزاده روم» گفت: موسسه «هفت سنگ» ۱۰ سال است که انیمیشن تولید می کند و «شاهزاده روم» آخرین اثری است که توسط این مجموعه تولید شد.

وی ادامه داد: با اینکه نزدیک به هزار انیمیشن در این مجموعه تولید شده است اما «شاهزاده روم» نخستین تجربه سینمایی ما بود. برای تولید آن تلاش زیادی داشتیم و از بسیاری موسسه های دولتی درخواست کمک کردیم اما متاسفانه کسی حاضر نشد برای تولید این انیمیشن سرمایه گذاری کند.

جعفری درباره مدت زمان و هزینه تولید انیمیشن «شاهزاده روم» بیان کرد: تولید این پروژه ۱۴ ماه به طول انجامید و هر کسی براساس اعتقادش به این کار، هر آنچه که در توان مالی اش بود برای ساخت بودجه پرداخت کرد.

این تهیه‌کننده به هزینه تولید این انیمیشن اشاره کرد و گفت: برآورد اولیه بودجه برای تولید انیمیشن «شاهزاده روم» با یک میلیارد تومان بسته شده بود اما در پایان به دو میلیارد تومان رسیدیم.

در ادامه نیز هادی محمدیان کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» عنوان کرد: در این انیمیشن حدود ۷۰ کارکتر حضور داشتند و بر اساس میزان دیالوگ و نقشی که هر کدام از این کاراکترها داشتند، نقش اصلی یا فرعی می شد. انیمیشن داستان بانوی پاکدامنی را روایت می کند که هم مسلمان ها و هم مسیحیان ارادت خاصی به او دارند.

این کارگردان ادامه داد: تیمی که روی این انیمیشن کار می کرد، متشکل از ۱۰۰ نفر بود و در ابتدا نگران این بودیم که نیروی انسانی کم بیاوریم، اما بچه ها در کاری که انجام می دادند، انرژی زیادی گذاشتند.

محمدیان با بیان اینکه مشکلات سخت افزاری در کشور کیفیت کار انیمیشن را پائین می آورد، بیان کرد: متاسفانه انیمیشن در کشور جدی گرفته نمی شود و سطح توقع مردم هم پایین است. فکر می کنم فارغ از محتوا می توان فعالیت های زیادی در این زمینه انجام داد و مطمئن هستم دهه ۹۰ گروه های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در ایران ما به اندازه یک صدم کمپانی های خارجی هم خرج فیلم انیمیشن نمی کنیم و به همین دلیل است که به نتیجه های مطلوبی هم دست پیدا نمی کنیم.

کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» درباره اشکالاتی که در موسیقی این کار وجود دارد، گفت: ایرادی که در موسیقی چند بخش از فیلم وجود داشت، از جانب من اتفاق افتاد و به دلیل کمبود وقتی که برای رساندن کار به جشنواره داشتیم، باید از موسیقی انتخابی استفاده می کردیم که این موسیقی ها خیلی با فضای تاریخی و زمانی داستان همخوانی ندارند.

محمدیان همچنین اظهار کرد: به اقتضای کاری که انجام می دهم و علاقه مندی که از نوجوانی داشته ام، تمام فیلم های انیمیشن دنیا را دیده ام و مطمئنا همه آن ها روی کاری که انجام داده ام، تاثیرات خودشان را داشته اند.

وی در ادامه با عنوان اینکه درخواست هایی برای اکران این انیمیشن در دیگر کشورها را داشته اند، گفت: برای اکران در چند کشور خاورمیانه صحبت هایی شده و آن ها منتظر اکران عمومی در ایران هستند تا همزمان فیلم را به نمایش بگذارند. همچنین زیر نویس انگلیسی و دوبله عربی این انیمیشن را شروع کرده ایم.

این کارگردان با اشاره به اینکه اگر حمایت ها از انیمیشن بیشتر شود، حتما اتفاقاتی خوبی در این حوزه می افتد، بیان کرد: سعی کردیم در گروه خودمان یک گام به جلو برداریم، با اینکه قاب سینما و تصویر در این ابعاد برای ما سنگین بود و مطمئنا در داستان و تصویر مشکلاتی وجود دارد اما امیدواریم رسانه ها، مناقدین و دیگر هنرمندان از این حوزه حمایت کنند.

وی ادامه داد: رونق انیمیشن در شور علاوه بر کمک به اقتصاد سینما، می تواند کودکان و نوجوانان را به سینما بیاورد.

آریا عظیمی نژاد آهنگساز از دیگر حاضران این نشست با اشاره به اینکه «شاهزاده روم» اولین تجربه آهنگسازی برای انیمیشن او بوده است، اظهار کرد: کار کردن روی تصویرهای متحرک برای من بسیار جذاب بود اما زمانی که به گروه اضافه شدم، زمان کمی برای کار روی موسیقی فیلم داشتم و امیدوارم برای اکرن عمومی بتوانم این اشکالات را برطرف کنم.

وی ادامه داد: از دلایلی که من همکاری با این گروه را انتخاب کردم، این بود که بچه های این گروه، کار انیمیشن را جدی گرفته بودند.

این آهنگساز با اشاره به اینکه صدا و تصویر سالن برج میلد خیلی مناسب نیست، گفت: سالن برج میلاد خیلی بزرگ است و فکر می کنم با برنامه ریزی و استفده از افراد متخصص بتوان صدا و تصویر آن را بهبود بخشید تا زحمات گروه های مختلف به هدر نرود.

حسین مهدوی صداگذار این اثر سینمایی نیز بیان کرد: صداگذاری در انیمیشن سخت تر از کار رئال است زیرا در این کار همه نقش ها باید شخصیت صوتی داشته باشند.

ناصر تهماسب صداپیشه انیمیشن «شاهزاده روم» نیز با حضور در این نشست عنوان کرد: زمانی به گروه تولید پیوستم که قصه این انیمیشن لاغر بود. صداها را با همان طرح‌هایی که داشتیم در استودیو ضبط کردیم.

وی ادامه داد: باور دارم که «شاهزاده روم» فیلم خوبی است و انیمیشن را در کشورمان زنده خواهد کرد. برخلاف آنچه که همه تصور می کنند تولید انیمیشن تنها در زمینه تبلیغات مورد استفاده است اما داستانهای زیادی در تاریخ و فرهنگ کشور ایران وجود دارند که می توانند به شکل انیمیشن سینمایی تولید شوند.

این صداپیشه عنوان کرد: این فیلم به عنوان نمونه ساخته شده و نمی توان به صورت قطعی درباره نتیجه آن صحبت کرد. با محدودیت زمانی که داشتیم اما تا آن جا که ممکن بود سعی کردیم کار مبتذلی تولید نکنیم.

حسن ایوبی تدوینگر «شاهزاده روم» نیز درباره تفاوت تدوین فیلم رئال با انیمیشن گفت:با اینکه پرونده کاری من پر از آثار رئال سینمایی است اما برایم جذاب بود که یک انیمیشن را تدوین کنم.

وی ادامه داد: در مراحل ابتدایی تدوین انیمیشن تصویر کاملی با رنگ و جزییات وجود ندارد و این یکی از محدودیت های تدوین کار انیمیشن محسوب می شود اما جاهایی هم هست که حسرت نخوریم که ای کاش بخشی را اضافه داشتیم زیرا امکان بازسازی لحظه در انیمیشن وجود دارد. اگرچه که زمانبر است اما می تواند نقص ها را جبران کند.

ارسال نظر: