تاجگردون: جداکردن بودجه از درآمدهای نفت طی دو سه سال غیر ممکن است

کدخبر: 982303

رئیس کمیسیون بودجه مجلس در برنامه "نگاه یک" افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها فقط به توزیع پول میان مردم تبدیل شده است/ قدم‌های جدی در زمینه اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی بر نداشته‌ایم

به گزارش «نسیم»، غلامرضا تاجگردون در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما افزود: مجلس می‌خواهد در بودجه سال 94 پایه اقتصاد مقاوتی را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی چارچوب ها را مشخص کرده اما تاکنون به دلایل برخی مسائل اقتصادی نتوانسته است حرکت ویژه ای در این زمینه انجام دهد.

تاجگردون با بیان اینکه مقاومتی کردن بودجه به معنای کم کردن سهم نفت در بودجه است اضافه کرد: در سال گذشته سهم نفت دربودجه 37 درصد بود که دولت برای بودجه سال 94 آن را به 31 درصد و کمیسیون تلفیق این سهم را به 25 درصد کاهش داده و به صحن علنی ارائه کرده است.

این نماینده مجلس گفت: در بودجه سال 93 درآمد نفتی 65 هزار میلیارد تومان بود که در بودجه سال 94 این رقم به 52 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی افزود: در سال 93 ، 38 هزار میلیارد تومان از محل فروش منابع صرف هزینه های جاری شد اما در بودجه سال 94 این رقم به 9 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

تاجگردون گفت: اینکه در دو سه سال بودجه از درآمد نفتی جدا شود غیر ممکن است اما باید به سمت این موضوع حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: رقابت پذیری، تخفیف به سرمایه گذار و حمایت از زنجیره تولید از راهکارهای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز است که مجلس آن را تصویب کرده است.

این نماینده مجلس گفت: از اشکال های بودجه 94 کاهش سهم صندوق توسعه ملی و کاهش ورودی این صندوق به 20 درصد است.

وی افزود: برای بهره برداری از میادین مشترک باید دست کم 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب شود اما در بودجه سال 94 این رقم 4 میلیارد دلار پیش بینی شده که بسیار کم است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر این وضع ادامه یابد منابع مشترک نفت و گاز را از دست خواهیم داد.

تاجگردون گفت: درحالی که در بودجه سال 94 هزینه های جاری 160 هزار میلیارد تومان است، درآمد دولت فقط 80 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: کسب درآمد بیشتر فقط از راه سرمایه گذاری و تعطیل کردن خام فروشی نفت و گاز و منابع است.

این نماینده مجلس درباره اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی گفت: در اجرای این سیاست ها، دارایی ها واقتصادی که از دوش دولت برداشته شد کامل در اختیار مردم قرار نگرفته است زیرا اگر دست مردم بود بهره وری افزایش می یافت.

وی اضافه کرد: سهمی که به نام سهام عدالت به مردم واگذار شده است همچنان دردست دولت است.

تاجگردون گفت: مسئله دیگر این است که دولت از بخش هایی که به نوعی واگذار شده و درآمد زا است به نام های مختلف از جمله " حق انتفاع " پول می گیرد.

وی با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه ها فقط به توزیع پول میان مردم تبدیل شده است افزود: تنها امسال هزار میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یافته است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: پولی که به عنوان یارانه ها به مردم پرداخت شده است در حال بازگشت به بخش ثروتمند جامعه است.

وی گفت: در بودجه سال 94 میزان یارانه نقدی 42 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در حالی که درآمد حاصل از هدفمندکردن یارانه ها 29 هزار میلیارد تومان است.

تاجگردون افزود: برای تامین کمبود بیش از 12 هزار میلیارد تومانی یارانه های نقدی ، شش هزار میلیارد تومان از درآمد نفت و بقیه از افزایش بهای حامل های انرژی پیش بینی شده که این روند نادرست است.

وی گفت: بودجه عمرانی دولت در لایحه بودجه سال 94 ، 30 هزار میلیارد تومان است و در این بودجه فقط 5 هزار ودویست میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یافته است.

درآمد نفتی باید به سرمایه گذاری در صنایع پایین دست و پتروشیمی و ... تبدیل شود.

فولادگر نماینده مجلس نیز در برنامه نگاه یک با بیان اینکه همه دستگاهها براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت کنند گفت: دولت از همه بخش ها در این زمینه برنامه خواسته و شواری اقتصاد این برنامه ها را تصویب کرده است.

وی افزود مجلس شورای اسلامی نیز اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را در کمیسیون ویژه ای بررسی کرده و گزارش آن را قالب اصلاح و تطبیق قوانین و راهکارهایی برای اجرای خوب سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه درآمد های غیر نفتی بودجه با رونق اقتصادی محقق می شود گفت : 25 درصد افزایش درآمد مالیاتی که قرار است جایگزین درآمد نفتی شود فقط با رونق اقتصادی محقق می شود.

وی افزود: درآمد نفتی باید به سرمایه گذاری در صنایع پایین دست و پتروشیمی و ... تبدیل شود و با صندوق توسعه ملی از این صنایع حمایت شود.

فولادگر گفت: در منطقه کشورهای قطر و عربستان در بهره وری از منابع نفت و گاز و سرمایه گذاری دراین زمینه از ما پیش افتاده اند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط رکود افزایش درآمد مالیاتی دولت درست نیست افزود: در حالی که دولت می گوید کشور از رکود اقتصادی گذشته است اما اینطور نیست و همچنان رکود باقی است.

این نماینده مجلس گفت: به عنوان نمونه محصولات ذوب آهن اصفهان روی زمین مانده است و به دلیل رکود بخش مسکن و طرح های نیمه تمام فروش ندارد.

فولادگر با بیان اینکه در اجرای سیاست های اصل 44 و مردمی کردن اقتصاد دو خطا مرتکب شده ایم افزود: نگاه به واگذاری ها درآمد زایی برای دولت و سوق دادن این در آمد ها به سمت رد دیون دولت به جای سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی بوده است .

وی اضافه کرد: در اجرای سیاست های اصل 44 تصدی گری دولت در عین واگذاری کاهش نیافته است.

این نماینده مجلس گفت: به این دلیل در دولت زمزمه هایی مبنی بر بازگرداندن بخش های واگذار شده به دولت وجود دارد که نادرست است و نباید به اقتصاد دولتی بازگردیم.

فولادگر اضافه کرد: دولت گذشته به جای پرداخت یارانه ها براساس میزان درآمد آن را به طور مساوی پرداخت کرد و دولت یازدهم نیز کار جدی برای اصلاح این مسئله انجام نداده است.

این نماینده مجلس پیشنهاد کرد یارانه نقدی فقط به دهک های پایین داده شود و بقیه آن در قالب کمک هزینه به مردم پرداخت شود.

فولادگر افزود: پرداخت نقدی یارانه ها در بخش خانگی بر اساس میزان مصرف انرژی و در بخش تولید براساس مصرف بهینه انرژی انجام شود.

ارسال نظر: