مدیرعامل یک کارخانه لبنی: بازار کشش افزایش قیمت لبنیات را ندارد

کدخبر: 985295

قربانی در گفتگو با «نسیم» افزود: مردم قدرت خرید محصولات لبنی را ندارند/ اگر بحث صادرات به سایر کشورها مطرح نباشد با مازاد لبنیات روبه رو خواهیم شد/ وزیر بهداشت مردم را به صنعت لبنیات کشور بدبین کرد

قربانی، مدیر کارخانه محصولات لبنی وارنا در گفتگو با «نسیم» در رابطه با افزایش چندباره قیمت محصولات لبنی در یک ماه اخیر اظهار داشت: کارخانه ما افزایش قیمتی در تولیدات نداشته، زیرا به هیچ عنوان بازار کششی برای این افزایش قیمت ندارد.

وی ادامه داد: اگر دامدار هم بخواهد یک مقدار قیمت شیر خام را بالا ببرد ما دیگر نمی‌توانیم محصولاتمان را به فروش برسانیم، زیرا بالتبع این افزایش قیمت، ما نیز باید قیمت محصولاتمان را افزایش بدهیم.

وی با بیان این مطلب که قیمت زیاد درصنعت محصولات لبنی جوابگو نیست به نسیم تصریح کرد: در حال حاضر بازار اشباع شده است و کارخانه ها هم به سختی محصولشان را به فروش می رسانند و این موضوع به این دلیل است که در آمد مردم کم شده، بنابراین مصرف لبنیات به شدت کاهش یافته است.

قربانی تأکید کرد: 5 سال قبل شیر خام کیلویی 480 تومان خریداری می شد و امروز آن را کیلویی 1300 تومان می خریم. بدون شک این افزایش قیمت‌ها و برداشته شدن یارانه صنعت شیر و لبنیات باعث شد تا این صنعت مصرفش پایین بیاید.

اگر بحث صادرات به سایر کشورها مطرح نباشد با مازاد لبنیات روبه رو خواهیم شد.

قربانی افزود: اگر بحث صادرات به سایر کشورها مطرح نباشد ما با مازاد بسیار زیاد لبنیات در کشور روبرو هستیم. در حال حاضر مصرف لبنیات مردم خیلی کم شده است بنابراین تولید شیر خام بیش از مصرف مردم خواهد شد.

وزیر بهداشت مردم را به صنعت شیر بدبین کرد

مدیر کارخانه وارنا ادامه داد: تبلیغاتی که در 5 یا 6 ماه گذشته نیز بر علیه صنعت شیر انجام شده خودش عاملی برای کاهش مصرف محصولات این صنعت شد. به طور مثال تقریبا دو ماه قبل وزیر بهداشت اعلام کرد که روغن پالم در صنعت لبنیات استفاده می شود و این روغن سرطان زاست و مشکل ایجاد می کند . پس از آن قرار شد کارخانه ای را که از این روغن استفاده می کند معرفی کنند که هیچ کارخانه ای نام برده نشد.

وی افزود: این موضوع مطرح شده از طرف وزیر بهداشت باعث شد تا مردم نسبت به صنعت شیر و محصولات لبنی بدبین شوند در صورتی که باید اینجا این سؤال را از وزیر محترم بهداشت پرسید که آیا اگر دو یا سه کارخانه از پالم استفاده می کردند باید کل صنعت شیر را زیر سوال برد؟

قربانی با بیان این که نباید این گونه مردم نسبت به صنعت شیر و لبنیات کشور بدبین می شدند به نسیم گفت: همه کارخانه ها در این مدت ده تا بیست درصد کاهش تولید داشته اند. مردم ترسیدند که از لبنیاتی استفاده کنند که در آن از روغن پالم استفاده شده است در صورتی که در واقعیت چنین چیزی نبوده است.چون از محصولات کارخانه ها نمونه برداری کردند .

مدیر کارخانه وارنا ادامه داد: اگر هم چنین چیزی بوده باشد باید وزارت بهداشت ،اداره نظارت بر مواد غذایی و اداره استاندارد مسئولیت بررسی آن را عهده دار می شدند. خوب طبیعی است که خیلی از کارخانه ها تخلفات غذایی انجام می دهند بنابراین می شد که کارخانه متخلف پلمپ شود نه این که کل صنعت شیر زیر سؤال برود.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی از کارخانه‌ها و برندها مدعی هستند که محصولات خود را با تخفیف به مصرف کننده عرضه می کنند گفت: حقیقت این است که تخفیف به مغازه دار ارائه می شود نه به مصرف کننده. یعنی تخفیف به دست مصرف کننده نمی رسد و در اینجا مصرف کننده باید خودش دقت داشته باشد و قیمت محصول را ببیند.

مردم خودشان محصولات را بررسی کنند و محصولات با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر را انتخاب کنند

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در کشورما معضل شده است ؛این موضوع است که مردم فقط سراغ یک برند می روند.در صورتی که برندهای دیگر با کیفیت های خوب وجود دارند .

قربانی اظهار داشت: مصرف کننده باید قیمت ها و وزن های مثلا یک بسته پنیر را مقایسه کند و این ها چیزی است که مردم باید خودشان توجه کنند وگرنه تا چه حد میتوان میزان افزایش یا کاهش قیمت را کنترل کرد.

وی گفت: قیمت تمام شده یک کالا شامل مواد اولیه (شیر خام) ،بسته بندی، هزینه کارگر و انرژی است، به نظر من این چهار پارامتر باید ثبات داشته باشند تا قیمت لبنیات هم ثبات پیدا کند.همین امسال حقوق کارگر حدود بیست درصد افزایش پیدا میکند و پول برق بیست درصد افزایش خواهد داشت.

تعلق گرفتن سوبسید به صنعت لبنیات قیمت آن را کنترل می‌کند

قربانی گفت: کارخانه ای که در ماه 100میلیون پول برق پرداخت می کرد از ماه بعد بایستی 120 میلیون پول برق پرداخت کند.هزینه کارگری روی قیمت شیر خام اثر می گذارد و سال آینده قطعا قیمت شیر خام همین اندازه نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به شیر سوبسید داده شود و به این صورت قیمتش را کنترل کرد تا قدرت خرید مردم در مورد این یک کالا حفظ شود.چون این کالا جزو خوراک های اساسی برای سلامت بدن است

ارسال نظر: