بانک اطلاعاتی پژوهش‌های مبارزه با مواد مخدر به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

کدخبر: 985523

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این خبر افزود: سیستم مواد مخدر و روانگردان یکی از ابزارهای تهدید نرم است/ تعداد متخصصان اعتیاد در کشور ناچیز است

به گزارش خبرنگار نسیم امیر صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سیستم مواد مخدر و روانگردان یکی از ابزارهای تهدید نرم است که نوجوانان و جوانان را در چمبره‌ای از مواد مخدر، مواد توهم‌زا، مواد محرک، شبکه‌های مجازی مشروبات الکلی و روابط سوء اخلاقی قرار داده که از این طریق آنها را به سوی خود جذب کند.

وی در خصوص نتایج مطالعه علم سنجی در ایران در زمینه بررسی وضعیت کمی تولید علم مرتبط با اعتیاد در کشور طی سال 87 تا 91 گفت: طی این دوره پنج ساله مطالعات علوم بهداشتی درمانی 67 درصد، مطالعات علوم روانشناختی 16 درصد، علوم پایه زیستی 13 درصد، علوم اجتماعی 8.3 درصد و مطالعات نا مشخص 2 دهم درصد بوده که سهم مطالعات علوم اجتماعی که حوزه اعتیاز نیز بخشی از آن است در پایین‌ترین جایگاه قرار داشته.

به گفته وی به طور متوسط در دنیا 7.1 درصد از تولید ناخالص ملی ظرف پژوهش و توسعه می‌شود که این رقم در ایران 7 دهم درصد و در کشور ژاپن 2.3 درصد است.

سرامی افزود: محدود بودن تعداد متخصصان اعتیاد در کشور ناچیز بودن بودجه‌های اختصاص یافته برای پژوهش در اعتیاد، رکود در تعداد پژوهش‌های ملی انجام شده و عدم تعیین اولویت‌های پژوهشی در این زمینه از ضعف‌های موجود در حوزه پژوهش اعتیاد در کشور است.

وی گفت: یکی از راهبردهای اساسی این دفتر ایجاد بانک اطلاعات از پژوهش‌های امر مبارزه و گسترش فناوری برای بهبود خدمت‌رسانی به نخبگان امر مبارزه با مواد مخد سات که این بانک اطلاعاتی در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

ارسال نظر: