یک اقتصاددان: دولت کاری برای پایین آمدن تورم نکرد، انتظارات تورمی کاهش یافت

کدخبر: 986185

عبدالمجید شیخی در گفتگو با «نسیم» افزود: تورم صفر یعنی افزایش قیمت‌ها متوقف شود؛ اما ‌آیا هم‌اکنون اینگونه است/ اگر سردرگمی وزیر صنعت نبود تورم از این هم پایین‌تر می‌آمد

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفتگو با «نسیم» اظهار کرد: آقای روحانی اعلام کدند که ما کار خارق العاده ای کردیم و تورم را به زیر 15.2 درصد رسانده ایم، ولی باید به ایشان گفت که شما کاری نکردید که تورم به این رقم رسیده است بلکه انتظارات تورمی پایین امده است.

وی با انتقاد از سردرگمی برخی مدیران در دولت بیان کرد: اگر سردرگمی وزیر صنعت، معدن و تجارت و چند تن دیگر از مدیران مجموعه دولت نبود تورم از این هم پایین تر می آمد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر ایشان به انتخابات 24 خرداد استناد می کند بدانند که انتظاری که ایشان را به رقبایشان ترجیح داد، این بود که بتوانند مشکلات اقتصادی را حل کنند و ایشان سطح انتظارات مردم که رو به کاهش بود، متوقف کردند.

شیخی به وجود استرس و تلاطم در بازار اشاره و به نسیم بیان کرد: با توجه به این که اولا انتظارات کاذب اثر لغو تحریم محقق نشد و ثانیا در بخش بازرگانی و تولید نتوانستند موفق شوند و گاه گداری مردم را به استرس و تلاطم وا داشته و بازار را دچار نوسان شدید کردند، اجازه ندادند تا تورم از این مقدار پایین تر بیاید.

وی به اثرات ثبات در قیمت ها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر نرخ تورم و سطح عمومی قیمت ها تثبیت شود، بازدهی بیشتری پیش بینی می شود و تکلیف سرمایه گذاران و تولید کنندگان مهیا می شود.

این اقتصاددان تورم صفر را بیشتر یک وعده دانست و گفت: تورم صفر یعنی افزایش قیمت ها متوقف شود و این فعلا یک وعده است تا عمل فاصله زیادی دارد.

شیخی در پاسخ به این سوال نسیم که پرسید آیا تورم صفر جای خوشحالی دارد یا خیر گفت: اگر سطح عمومی قیمت ها تثبیت شود تورم صفر هم جای خوشحالی دارد، اما مهم این است که برنامه ریزی برای تولید و فعالیت اقتصادی تثبیت شود تا آینده قابل پیش بینی و شرایط اقتصادی بهتر شود.

ارسال نظر: