معاون فرهنگی ارشاد قم: شاعران خطوط قرمز شعر آئینی را بشناسند

کدخبر: 986198

حامد حجتی در محفل شعرخوانی جشنواره شعر فجر گفت: جشنواره بین‌المللی شعر فجر حنجره فریادهای خاموش شده است که به قم و به ایام فاطمیه ختم شده و این تلاقی بسیار با اهمیت است

ب ه گزارش «نسیم»، محفل شعرخوانی قم با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر علمی، دبیر اجرایی، معاون فرهنگی اداره ارشاد قم، شاعران، مداحان و همچنین علاقه مندان شعر آئینی روز گذشته در قم برگزار شد.

در آغاز این نشست، حامد حجتی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سخنانی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)، حضور و نَفَس شاعران آئینی را در این جلسه گرامی داشت.

وی با بیان این نکته که جشنواره بین المللی شعر فجر، حنجره شعر انقلاب اسلامی است، افزود: جشنواره بین المللی شعر فجر حنجره فریادهای خاموش شده است که به قم و به ایام فاطمیه ختم شده و این تلاقی بسیار با اهمیت است. اگر انقلاب اسلامی محقق شد، اگر حکومت اسلامی در کشور ما به وجود آمد، زیربناهایی وجود داشته که این زیربناها در محضر حضرت فاطمه (س) بنا شده است.

حجتی تصریح کرد: هرچه که نگاه انقلابی دارد، در محضر حضرت فاطمه (س) نشو و نما یافته است؛ حضرت فاطمه در اسلام منزلتی بسیار ارجمند دارد و در تاریخ اسلام، جایگاه و منزلت ایشان انقلابی است و اساسا حضرت صدیقه طاهره (س) سرمنشا انقلابی گری بوده اند.

وی در پایان سخنان خود، با تاکید بر این نکته که خود را شاعر میداند تا کارمند اداره ارشاد، یک رباعی تقدیم به حضرت زهرا خواند.

در ادامه این برنامه، استاد محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی پیشکسوت در سخنانی ضمن قدردانی از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، مجری نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر برای برگزاری این محفل در قم اظهار داشت: امیدوارم این جلسه حسن مقطع شعرخوانی های جشنواره شعر فجر باشد که امروز به مرحله پایانی خود می رسد و نهمین دوره جشنواره شعر فجر در پایان کوله باری از رهاوردهای قابل ارائه با خود داشته باشد

وی افزود: ما امروز با شنیدن شعر گروهی از بهترین های شعر آئینی و شعر فاطمی، روح خود را پرواز می دهیم و از حضرت صدیقه طاهره می خواهیم زیر بال ما را بگیرد و قطره ای از دریای معرفت را به ما بچشاند.

استاد مجاهدی خاطرنشان کرد: شعر فاطمی یک قطعه از پازل شعر ولائی در قلمروی شعر آئینی است و از پر آسیب ترین انواع شعر آئینی به شمار می رود. علیرغم قله های مرتفع و دست نیافتنی که در این قلمرو رصد می شوند و چشم نواز هستند، دامچاله هایی هم مشاهده می شود که انسانیت را با خفت و خواری و فقط با گریه و زاری معرفی می کنند.

این پیشکسوت شعر آئینی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) اسوه همیشگی اعتراض است. ما باید از فرهنگ فاطمی درس بگیریم: درس دفاع از حریم امامت، دفاع از حق، دست رد زدن به سینه زیاده خواه، نادیده گرفتن بدعت، سیتزه کردن با هنجارشکنی ها.

شاعر مجموعه «ایستاده باید مرد» با انتقاد از انتشار کتابهای شعر آئینی که در توصیف اهل بیت به اغراق روی آورده اند، ادامه داد: در ۵-۶ سال اخیر مجموعه شعرهای والایی از ارشاد مجوز گرفته و منتشر شده و کتابهای شعر آئینی بسیار دیگری هم منتشر شده که باید توقیف، جمع آوری و خمیر شود. کتابهایی که امروز حربه ای شده است در دست وهابیت.

مجاهدی گفت: با خدا خواندن حضرت زهرا (س)، ایشان بزرگ یا کوچک نمی شود، فقط ابزاری در دست دشمن قرار می گیرد. حضرت فاطمه (س) بنده مقرب خداست و حتی یک لحظه به غیر از خدا نیاندیشیده است، تمام وقت دلشوره امت اسلام را داشت و نگران همسایگان بود.

داور ادوار قبل جشنواره شعر فجر افزود: عزیزان شاعر در سرودن شعر آئینی باید مولفه های بسیاری را رعایت کنند. مولفه هایی که توجه به آنها الزامی است و نباید از خطوط قرمزی که در این حوزه ترسیم شده عبور کرد. بسیاری از این مولفه ها در شعر آئینی و به خصوص شعر فاطمی، جنبه های پرهیزی دارد. چه ایرادی دارد شاعران با این بایدها و نبایدها آشنا شوند؟

این استاد پیشکسوت شعر آئینی در پایان، غزلی فاطمی خواند که شعر او با استقبال حاضران مواجه شد.

ارسال نظر: