پنج فیلم کوتاه در اکران نوروزی گروه "هنر و تجربه" قرار گرفت

کدخبر: 989397

پنج فیلم کوتاه "کات"، "اتاق کنترل"، "مثل هر روز"، "شب امتحان" و "فردا صبح" در اکران نوروزی گروه سینمایی "هنر و تجربه" نمایش داده می‌شود

به گزارش «نسیم»، پنج فیلم کوتاه «کات» به کارگردانی رضا جمالی، «اتاق کنترل» به کارگردانی رامین قلی بیاتی، «مثل هر روز» عماد خودبخش، «شب امتحان» علی ثقفی و «فردا صبح» محمد نجاریان داریان در اکران نوروزی گروه «هنر و تجربه» نمایش داده می شود. این فیلم ها از تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ در سینماهای گروه «هنر و تجربه» روی پرده می‌روند.

«کات»

نویسنده و کارگردان فیلم «کات» رضاجمالی است که تاکنون ساخت ۱۴ فیلم کوتاه را در کارنامه کاری خود دارد. او در بیش از ۱۲۰ جشنواره ملی و ۱۴ جشنواره بین‌المللی حضور داشته و موفق به کسب بیش از ۶۰ جایزه ملی و بین‌المللی شده‌است. «کات» روایت تلاش‌های فیلمساز پیری است که می‌خواهد فیلم مستندی را که بیست سال پیش در مورد نازایی زنان روستایشان ساخته بود، به اتمام برساند اما تکمیل فیلم با مشکلاتی همراه است. جمالی از فارغ‌التحصیلان انجمن سینمای جوان ایران و رشته فیلم‌سازی دانشگاه خبر اردبیل است.

از جمله عوامل این فیلم می توان به کارگردان و نویسنده فیلمنامه: رضاجمالی، تصویربردار: محبوب شکرزاده، صدابردار و عکاس: سجاد دادپور، مدیر تولید: سلیم معزی، تدوین و صدا: آرمان دانشور، دستیار کارگردان: مهدی فتحعلی‌زاد، دستیار تصویر: ودود روحبخش، بازیگران: کاظم هاشم‌زاده، مسلم طاعتی، شاپور اکرامی، ژیلا هاشمی، تهیه ‌کننده: انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرد.

«اتاق کنترل»

«اتاق کنترل» به کارگردانی رامین قلی بیاتی درباره یک مامور اتاق کنترل مترو است که برای انجام کار بانکی مجبور به ترک پست خود می‌شود و تا رسیدن مسئول شیفت بعدی کارمندی غیرمسئول را به جای خود می‌گذارد، اما زمان حضور آن شخص در اتاق کنترل اتفاقی رخ می‌دهد. بیاتی متولد ۱۳۶۶ و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما از کانون سینماگران جوان است و دانشجوی کارگردانی تئاتر دانشگاه سوره. او در یادداشت کوتاهی درباره فیلم می‌نویسد: «در دنیایی زندگی می‌کنیم که از اصل خویشتن جدا می‌شویم و در تاریکی به دنبال اصالت می‌گردیم و محدوده امن خود را به تاریکی مبدل می‌کنیم.»

از جمله عوامل این فیلم می توان به تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان: رامین قلی بیاتی، محمد ثریا تصویربردار، الهام راغبی‌فرتدوین، احسان بخشی‌فرد صدابردار و آهنگساز، فریال خزاعی صداگذار، علی بیات منشی صحنه، یوسف قلی بیاتی طراح صحنه و لباس، پژمان سینایی برنامه‌ریز و عکاس و مرتضی شهبازی مدیر تولید، بازیگران: حسین محمدی فیروز، میلاد قادری، نصراله اوصیا، مجید فرهنگ، آرمان نادری، داود فیروزی، الهام راغبی فر اشاره کرد.

«مثل هرروز»

«مثل هرروز» را عمادخدابخش کارگردانی کرده‌است. او متولد ۱۳۶۱ و لیسانس مهندسی متالوژی دارد. در زمینه سینما هم دانش آموخته تدوین است و فارغ‌التحصیل کارگاه فیلم‌سازی اصغر فرهادی از موسسه فرهنگی-هنری کارنامه. مثل هرروز داستان قاسم، پیک موتوری یک طباخی است که از سر دلسوزی زنی باردار را به بیمارستان می‌رساند، اما به اشتباه پدر نوزاد تلقی می‌شود. این فیلم منتخب جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشن فیلم کوتاه خانه سینما، تصویر سال، رویش و... است.

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسندگی و کارگردانی عماد خدابخش، مدیر تصویربرداری: محمد رسولی، تدوین: علی محمدقاسمی، صدابردار: فواد عمرانی، صداگذار: آرش قاسمی، طراح صحنه و لباس: امیرحسین دوانی، کارگردان و برنامه‌ریز: کیانوش الطافی، مشاور فیلمنامه: ارسلان امیری، طراح چهره‌پردازی: رابعه ملا حسینی، منشی صحنه: لیلی فتحی، عکاس: یلدا ذبیحی، مدیر تولید: سعید حیدری، بازیگردان: رضا رباط جزی، بازیگران: پوریا رحیمی سام، الناز صالحی، شادی محمد، محسن بائبرتینا و ثریا قاسمی.

«شب امتحان»

«شب امتحان» به کارگردانی و نویسندگی علی ثقفی درباره ماجراهای شب امتحانی سه دانشجو است که برای درس خواندن در خانه یکی از آن‌ها جمع می‌شوند. اتفاقاتی در این شب در خانه می‌افتد که نه تنها درس خواندن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه برای آن‌ها مشکل جدی ایجاد می‌کند. علی ثقفی دارای مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی دانشگاه تهران است. او تاکنون موفق به نگارش چندین فیلمنامه و نمایشنامه و دریافت جوایز متعدد نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی شده است. همچنین نویسندگی و کارگردانی فیلم بلند «خاک»، نویسنده و کارگردان فیلم‌های کوتاه «به مدت معلوم پانزده دقیقه»، «حریم»، نگارش سریال پانزده قسمتی «روزها و سال‌ها» به صورت مشترک با محمد یعقوبی برای شبکه چهارم سیما را در کارنامه کاری خود دارد.

«شب امتحان» توانسته جوایز بهترین فیلم از جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید، جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم کوتاه بال زرین را کسب کند.

ثقفی در یادداشت خود درباره فیلم می‌نویسد: «در فیلمسازی بیش از هر چیز به دنبال درست تعریف کردن یک قصه به شکلی که واقعی به نظر برسد، هستم. در این نگاه بیش از هرچیز کنش دراماتیک اهمیت دارد. ذات سوژه داستان باید باورپذیر باشد و از جنس زندگی باشد. اتفاقات اغراق شده نباشد. در عین سادگی مهم باشد و آدم‌ها را به چالش بکشد تا درون خود را بیرون بریزند. در دکوپاژ تا جای ممکن از نمای لانگ‌شات پرهیز می‌کنم. چون به‌ نظرم دوربینم دنبال کننده‌ کاراکترم است نه چیز دیگر. من زمانی نمای لانگ می‌بینم که کاراکترم ببیند. شاید هم او یک منظره ببیند. به صدای خارج از قاب علاقه زیادی دارم. برای جاری کردن اتمسفر زندگی واقعی و پرورش تخیل مخاطب از اتفاق خارج از قاب زیاد استفاده می‌کنم. وقتی سوژه ثابت است دوربینم حرکت نمی‌کند و وقتی سوژه حرکت می‌کند دوربینم هم راه می‌افتد.»

از جمله عوامل این فیلم می توان به کارگردان و نویسنده فیلمنامه: علی ثقفی، مدیر تصویربرداری: عزت عزیزی، طراح صحنه: حسین رنجبر شیرازی، صدابردار: مهرداد دادگری، صداگذار: جواد غلامرضایی، بازیگران: مهدی فریضه، شهروز دل‌افکار، هنگامه کوچکی، علی مقدم، معصومه رحمانی و محمد حسینی، تهیه‌کننده: علی فرحناک اشاره کرد.

«فردا صبح»

خلاصه داستان «فردا صبح» چند کلمه ای بیشتر نیست؛ «تقریبا بیشتر وقت‌ها همین شکلیه... ه.» این فیلم را محمد نجاریان داریان کارگردانی کرده ‌است. او متولد ۱۳۶۸ و فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما با گرایش تدوین و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است. نجاریان درباره این فیلم می نویسد: «فکر کنم آدم خوش‌شانسی باشم که در اولین تجربه کارگردانی‌ام امکان همکاری با این گروه حرفه‌ای و همراه نصیبم شد. فیلم در جشنواره‌های مختلف شرکت کرد و جایزه گرفت. تماشاچی‌ها در موردش صحبت کردند با نظرات مثبت و منفی. حالا هم که دارد اکران می‌شود. من آدم خوش شانسی هستم...»

این فیلم تاکنون موفق به گرفتن جوایز متعددی شده است از جمله این فیلم نامزد بهترین فیلمنامه در سی‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان و تهیه‌کننده: محمد نجاریان داریان، نویسندگان فیلمنامه: سمیرا نوروز‌ناصری، محمد نجاریان داریان، مدیرتولید: فرشاد محمدی، تدوین: مهدی اسدی، صداگذاری و میکس:امیرحسین قاسمی، طراح چهره‌پردازی:سعید ملکان، طراح صحنه و لباس:علی قدیریان، صدابردار: نیما تقوی‌زاده، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سهند کبیری، منشی صحنه: مریم متین، عکس:عرفان غیاثی، بازیگران: ناصر عاشوری، اصغر حساس، پدرام شریفی، وحید نفر، محمد حسن کیازند، علی حسینی، رضا اژدری، نیلوفر ندایی.

ارسال نظر: