می‌دانید هواپیماهای بدون سرنشین ‌آمریکا تاکنون چند نفر را کشته‌اند؟ + فیلم

کدخبر: 993416

برای نخستین بار، ویدئویی تبلیغاتی در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا به استفاده از پهپادها برای حملات هوایی هشدار می‌دهد/ کهنه سربازان بازنشسته آمریکایی حمایت مالی این تبلیغات را بر عهده گرفته‌اند

گروه بین‌الملل - «نسیم»: استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در مقابله با به اصطلاح تروریست‌ها، یکی از مناقشه برانگیزترین مسائل در سیاست های نظامی ایالات متحده بوده است. هدف بهره‌گیری از پهپادها، جاسوسی و انجام عملیات های نظامی بدون حضور فیزیکی نیروی انسانی است.

کارشناسان دلیل سرمایه‌گذاری بر روی هواپیماهای بدون سرنشین را ارزان بودن و قابلیت‌های بیشتر آنها نسبت به هواپیماهای سرنشین‌دار عنوان می‌کنند و همین مزایا موجب شده طبق پیش بینی موسسه "تل گروپ"، تا اواخر دهه جاری، بودجه معادل 5 میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا برای توسعه و گسترش سیستم‌های بدون سرنشین به 15 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

گرچه پهپادهای آمریکایی تقریبا در تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه حضور دارند اما چندین سال است که پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی به طور خاص و ویژه‌ای، هدف حملات نظامی این پرنده های هوایی هستند. موسسه تحقیقاتی "بنیاد امریکای جدید" گزارش داده است که هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی بین 1715 تا 2680 نفر را در طول هشت سال کشته‌اند که بسیاری از آن‌ها افراد محلی و غیرنظامی بودند.

طی سال‌های اخیر اعتراضات زیادی در سراسر جهان در واکنش به بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین صورت گرفته است. برای مثال، مقامات اسلام‌آباد و مردم این کشور مکرر خواهان توقف حضور این پرنده‌های بی‌سرنشین در خاک پاکستان شده‌اند. حتی اخیرا مردم یکی از ایالات‌های پاکستان، تصویر بزرگی از دختری را که پدر و مادر خود را در حمله هواپیمای بی‌سرنشین از دست داده، روی مزارع به تصویر کشیده‌اند تا شاید حس هم‌نوع دوستی را در کنترل‌کنندگان از-راه-دور این هواپیماها، بر انگیزند. چرا که مردم از دید دوربین‌های این پرنده‌ها، "مثل حشرات مزاحم ریزی دیده می‌شوند"، که باید کشته شوند.

مردم آمریکا نیز گاه گاهی نسبت به استفاده از این ابزارها برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی اعتراضات و تجمعاتی برپا کرده‌اند اما در پی گسترش بیش از پیش حملات هوایی، جمعی از نظامیان بازنشسته آمریکا برای نخستین بار تیزر تبلیغاتی را در یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایالات متحده پخش کرده‌اند که مخاطب را از پیامدهای این نوع حملات هوایی در کشورهای دیگر مطلع می‌کند.

سایت "میلیتری" می‌نویسد: این تبلیغات که برای نخستین بار است در شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش می‌شود، 15 ثانیه است و هزینه‌ای بالغ بر شش هزار دلار داشته است. در این تبلیغات تصاویری منتشر می‌شود که توضیح می‌دهد کشتار به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین غیرقانونی و غیر اخلاقی است و از خلبانان ‌این پرنده‌های کنترل از راه دور می‌خواهد که از هدایت این پرنده‌ها خودداری کنند. چرا که "هیچ کس مجبور نیست از یک بی‌اخلاقی پیروی کند."

در این آگهی تبلیغاتی، به مردم آمریکا که همواره از کشته شدن سردمداران القاعده و نهادهای تروریستی توسط هواپیماهای بدون سرنشین مطلع شده‌اند، گفته می شود که "پهپادهای آمریکایی هزاران نفر را که شامل زنان و کودکان نیز می شوند کشته‌اند"، "کشتار به وسیله حملات هواپیماهای بدون سرنشین نقض قانون و اصول اخلاقی است." سپس خطاب به "هدایتگرهای پهپادها"، می‌گوید: "لطفا از هدایت این پرنده ها خودداری کنید، هیچ کس مجبور نیست از بی اخلاقی پیروی کند."

ارسال نظر: