وزیر بهداشت: رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه بهداشت سه دهه زمان می‌برد

کدخبر: 994645

وزیر بهداشت در همایش پزشکان عمومی تاکید کرد: تولیت نظام سلامت باید با وزارت بهداشت باشد؛ در حالیکه بیمه‌ها و هزینه‌کرد خارج از وزارت بهداشت است

به گزارش «نسیم»، سید حسن قاضی زاده هاشمی در دوازدهمین همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی گفت: پزشکی عمومی سنگ‌بنای همه خدمات در نظام بهداشت و درمان است البته ما معتقدیم که تا رسیدن به نقطه مقصود فاصله زیادی داریم چرا که در 3 دهه اخیر بیشتر تخصص‌گرایی تبلیغ شده و مردم هم این مسیر را طی کرده و متقاضی خدمات متخصصان هستند .

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا، نظام سلامت چنین وضعیتی ندارد چرا که نه امکان‌پذیر بوده و نه با صرفه است اما متقاعد کردن سیاستمداران کار راحتی نیست و یک سیاست‌گذاری، پس از یک دهه نتیجه می‌دهد .

هاشمی گفت: متقاعد کردن سیاستمداران در مورد اینکه حرف‌های گروه‌های پزشکی را بشنوند سخت شده است؛ حاضر نیستند حرفهای ما را بشنوند و ما هم دچار مقاومتی شده‌ایم که گوش‌هایمان بر هر نقدی بسته است .

وزیر بهداشت ادامه داد: گاهی هاله‌ای از تقدس پیرامون خود می‌بینیم و رفتار برخی‌ها که دستی بر تریبون و سیاست‌گذاری دارند به کل جامعه پزشکی تسری می‌یابد و این جزء دردهای عمیق اجتماعی است که اگر حل نشود، دچار مشکل می‌شویم .

وی گفت: در بحث آموزش باید تحول صورت گیرد و نمی‌توانیم از نظام ارجاع و پزشک خانواده صحبت کنیم بدون آنکه آموزش بدهیم .

هاشمی بر منافع نیروی انسانی و تخصصی تأکید کرد و گفت: در دولت‌های گذشته زمانی که سلامت جزء اولویت‌های اول نبود، اهداف ارائه دهندگان این خدمات محقق نمی‌شد، بنابراین نیاز به ارتقاء داریم و عقب‌ماندگی ما خیلی بیشتر از آن است که کارهای یکسال گذشته را به عنوان تحول ببینیم چرا که تحول یکی دو دهه زمان می‌برد و باید الزامات آن انجام شود .

وزیر بهداشت تصریح کرد: مهمترین الزام، تولیت است که باید متولی نظام سلامت، وزارت بهداشت باشد در حالیکه اکنون تقریباً بخش‌های عمده آن در اختیار ما نیست، منابع و هزینه‌کرد آن خیلی مهم است در حالیکه بیمه‌ها و هزینه‌کرد، خارج از وزارت بهداشت است و ارائه کنندگان خدمات باید نگران باشند که سال بعد خدمات ارائه شده مورد حمایت خواهد بود یا خیر .

هاشمی افزود: در بحث بهداشت، وضعیت بدتر است و وزارتخانه‌های متعددی می‌توانند نقش داشته باشند که وزارت صنعت و صدا و سیما از جمله آن است .

وی، حوزه سلامت را در تمام دنیا هزینه‌بر دانست و گفت: بیشترین گردش مالی دنیا مربوط به سلامت است و با توجه به اینکه جامعه به سمت سالمندی می‌رود باید بر این عرصه بیشتر تلاش کنیم .

وزیر بهداشت گفت: هزینه کردن در عرصه سلامت به معنی ریختن پول در چاه نیست و این بحث نوعی تخریب است .

هاشمی تأکید کرد: اگر روز اول تعرفه را در بخش دولتی ارتقا می‌دادیم در حالیکه سرکوب کردیم و اگر بر بخش خصوصی نظارت می‌کردیم، اوضاع بهتر بود .

هاشمی با اشاره به سفر اخیر خود به استان گیلان گفت: کمتر بیمارستانی را در این استان دیدم که قدمت کمتر از 70 سال داشته باشد. فرسودگی‌ها شدید، اورژانس‌ها شلوغ و بخش خصوصی وجود ندارد .

هاشمی گفت: بیشترین پرداخت مردم از جیب در حوزه سلامت مربوط به خدمات سرپایی است که از جمله مشکلات دولت است .

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام مراکز بهداشتی از پزشک برخوردار است، تعرفه‌ها در بخشی در خدمات پزشکی اصلاح شده و در یک سال گذشته بسیاری از مشکلات اصلاح شده است .

وزیر بهداشت گفت: اینگونه نیست که حقوق را چند برابر کنیم و مشکلات حل شوند بلکه برای رسیدن به نقطه مطلوب 3 دهه زمان می‌خواهیم اما کار را آغاز کرده‌ایم .

ارسال نظر: