مدیر مرکز ملی مطالعات دریای خزر: شوروی از آب خزر برم و سولفات تولید می‌کرد

کدخبر: 995301

ملک در گفتگو با «نسیم» افزود: اتحاد جماهیر شوروی در گذشته با احداث کارخانه در"خلیج قره بغاز" و تبخیر آب خزر"سولفات"،" برم" و هشت ماده اولیه شیمیایی مورد استفاده صنایع را تولید می‌کرد

مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر نوسانات این دریا دربازه زمانی 10 دیماه تا اویل تیرماه را دستکم 35 تا 45 سانتی متر برشمرد و به نسیم گفت که این نوسانات پس از تیرماه معکوس می شود.

جواد ملک این تغییرات فصلی را یکی از رفتارهای همیشگی خزر دانست وگفت که البته میانگین تراز آب خزر در سال آبی 92-93 برابر منهای 26.67 متر بوده که نسبت به سال قبل هشت سانتی متر کاهش نشان می دهد.

وی، عمیق ترین نقطه دریای خزر را گودال جنوبی این دریاچه با عمق 1025 متر ذکر کرد و افزود که نمی توان با قطعیت گفت که این نقطه عمیق درحوزه سرزمینی ایران قرار دارد اما تاکید کردکه در محدوده هایی در منتهی علیه نوشهر عمق دریا به800 متر می رسد.

به گفته ملک، در مجموع قسمت عمیق درایی خزر به سمت گستره سرزمین ایران قرار دارد.

مدیر مرکز ملی مطالعات وتحقیقات دریای خزر، با اشاره به وجود "برم" درآب دریای خزر گفت که اتحاد جماهیر شوروی در گذشته با احداث کارخانه تولید برم در"خلیج قره بغاز" و تبخیر آن "سولفات"،" برم" و هشت ماده اولیه شیمیایی مورد استفاده صنایع را تولید می کرد.

وی به پایش آب دریای خزر در850 کیلومتر بااستفاده از 15 ایستگاه در دریا وخشکی اشاره کرد و افزودکه نتایج این پایش به زودی اعلام خواهد شد.

به گفته ملک، در مجموع 130 رودخانه از تمامی کشورهای مشرف به خزر به این دریاچه سرازیر می شوند که از این مقدار 15 رودخانه نسبتا بزرگ متعلق به ایران است که شش درصد آب خزر را تشکیل میدهند.

وی، قدمت دریای خزر با شمایل کنونی را حدود 10 میلیون سال عنوان کرد و گفت که دریای خزر در طول این سال ها از منهای 33 متر تا 22 متر هم نوسان داشته که بهترین شیوه ، تطبیق برنامه ها با این نوسانات است و تاکید کرد که دریای خزر با این افت ها دچار مشکل نمی شود.

ارسال نظر: