بررسی عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی در برنامه «ورزش بدون ویرایش»

کدخبر: 2261172

برنامه «ورزش بدون ویرایش» رادیو گفت‌وگو با موضوع تحلیلی بر عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ پخش شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از رادیو گفت وگو مهین فرهادی زاد معاون سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی های آسیایی 2018 در این برنامه گفت: نتایج این دوره از مسابقات آسیایی جاکارتا در بخش خانم ها، بسیار امیدوارکننده و مطلوب بود و چندین مدال طلا کسب کردیم. کاروان ایران در این دوره از مسابقات به دلایلی موفقیت های بسیار زیادی کسب کرد. وی افزود: برای اولین بار کاروان ایران با اعزام یک نفر به عنوان سرپرست در بخش بانوان به فضای کار ورزشکاران و مربیان کمک کرد و تجربه بسیار خوبی برای بانوان بود. معاون سرپرست کاروان ایران به بازی های آسیایی جاکارتا خاطرنشان کرد: روند توسعه و رشد ورزش کشور ما در فضایی که خانم ها در چندین دوره از بازی های آسیایی و با این وسعت حضور پیدا کردند فراهم شد. با امکاناتی که برای بانوان ایجاد شد توانستند به فعالیت خود ادامه دهند و در کسب مدال ها نیز به موفقیت های خوبی دست یابند. فرهادی زاد همچنین گفت: در دوره گذشته و دوره فعلی فضایی ایجاد شده که بانوان با کسب مدال های موفقیت، روند توسعه و رشد خود را سرعت ببخشند. نتایج در بخش خانم ها، بسیار امیدوارکننده و مطلوبی بود و چندین مدال طلا کسب کردیم. وی یادآور شد: تجهیزات و امکانات در آمادگی و موفقیت تیم ها بسیار موثر است اما تاثیر 100 درصدی در کسب موفقیت ندارد. این وظیفه فدراسیون است. فدراسیون باید تلاش خود را انجام دهد تا شرایط را برای ورزشکاران مهیا کند. به عنوان نمونه فدراسیون قایقرانی تلاش های زیادی کرده و بسیار قوی و مجهز شد. معاون سرپرست کاروان ایران به بازی های آسیایی جاکارتا در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: برخورداری از موقعیت های روحی و روانی برای ورزشکاران ضروری است. در این دوره برخی از ورزشکاران در کنار روانشناسان مجهز بودند. روانشناس باید از نظر روحی و روانی ورزشکار و تیم و مربی را بشناسد و بر شیوه های کنترل استرس و هیجانات آنها مسلط باشند. فرهادی زاد همچنین خاطرنشان کرد: کرسی هایی که کشورهای مختلف دارند برای ورزشکاران دلگرمی ایجاد می کند و ورزشکاران ما این فضا را داشتند. وی عنوان کرد: ملاحظات فرهنگی اجازه ورود برخی از رشته ها را در میادین بین المللی به ما نمی دهد ما در رشته هایی که می توانیم با پوشش های مناسب خود وارد شویم و مجوز حضور رشته ها را داریم دختران ما به صورت عالی کار می کنند. معاون سرپرست کاروان ایران به بازی های آسیایی جاکارتا گفت: خوشبختانه نگاهی که در کمیته ملی المپیک دنبال می شود حضور بیشتر بانوان است. در این دوره تعداد بانوان در رشته های مختلف رشد قابل توجهی پیدا کرد.

محسن اثیمی سردبیر سرویس ورزشی خبرگزاری تسنیم هم که در این برنامه گفت: در این دوره از مسابقات مانند گذشته ثابت شد که سبد مدال آوری ما در برخی از رشته ها تقریباً خالی است. سردبیر ورزشی خبرگزاری تسنیم خاطرنشان کرد: میزبان هر رویدادی اعم از مسابقات آسیایی و بین المللی اجازه دارد بین 2 تا 5 رشته ورزشی را به رویداد اضافه کند. بنابراین اگر بخواهیم ضعف هایی مانند نداشتن امکانات کافی و اردوهای مناسب را با این دلیل که میزبان، رشته های گوناگونی را وارد می کند و حق ما را می خورد توجیه کنیم عملاً چهار سال آینده را هم از دست خواهیم داد. اثیمی در ادامه برنامه ورزش بدون ویرایش گفت: این مسابقات یک پیام روشنی داشت و آن پیام این بود که ما در کشورمان استعدادهای فراوانی داریم. وقتی بانوی کبدی کار کشور ما از سیستان و بلوچستان و مازندران در سطح اول قاره کهن خود را نشان می دهد یعنی استعدادهایی در ایران وجود دارد که در هر جایی می توانند برای ما آورده داشته باشند. وی اضافه کرد: این آورده در بازی های آسیایی نشان داد می توانیم از فرد مستعدی که در روستای دورافتاده تلاش می کند برای کشورمان در سال های آینده طلا کسب کنیم. سردبیر ورزشی خبرگزاری تسنیم مطرح کرد: اگر مدال آوران این دوره به حال خود رها نشوند می توانیم ورزشکاران بسیار موفقی را در دوره های بعدی داشته باشیم. بی توجهی به ورزشکار او را دلسرد می کند. اثیمی متذکر شد: به اندازه تیم ملی کبدی خانم ها که قهرمان شد و حتی بیشتر از آن در تک تک شهرهای ایران استعداد وجود دارد که می توانند خود را نشان دهند اما به دلیل اینکه سیستم استعدادیابی ما سیستم ناقصی است این روند به خوبی طی نمی شود. سردبیر ورزشی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: اعزام تیم 21 ساله به بازی های آسیایی کار خوبی بود به شرط اینکه این تیم هم به خوبی مدیریت شود.

پریسا غفاری خبرنگار اعزامی روزنامه خبر ورزشی هم در این برنامه گفت: کمیته ملی المپیک با آمدن آقای صالحی ارتباطات خوبی را با وزارت ورزش و فدراسیون ها برقرار کرد اما متاسفانه کمبود کرسی های ما در فدراسیون های جهانی بسیار احساس شد و از این موضوع ضربه های زیادی خوردیم. وی افزود: حضور برخی کرسی ها می توانست به بخشی از نظارت ها به ما کمک کند. بسیاری از داوران و ناظران ایرانی دعوت شده بودند اما به نظر می رسد اقتدار کامل را در رأی دادن نداشتند. در تکواندو و کاراته فقط به عنوان مسئول فنی در کنار ورزشکار قرار گرفتند و شاهد خوردن حق ورزشکار ایرانی بودند. خبرنگار اعزامی روزنامه خبر ورزشی گفت: در دوره های قبلی ناظر حضور داشت. اما در این دوره در لحظات پایانی حضور پیدا کردند. ورزشکاران ما امنیت روانی لازم را نداشتند. قرار گرفتن ورزشکاران در محیط سنگین مسابقات و حضور رئیس جمهور اندونزی و از سوی دیگر نبود وزیر ورزش ایران در این مسابقات باعث شد ورزشکاران ما خود را ببازند. غفاری یادآور شد: بسیاری از رشته های تیمی ما موفق تر عمل کردند زیرا روسای فدراسیون آنها سعی کردند با حضور در میادین مختلف کمبودها را جبران کنند. اما در رشته های انفرادی مانند تیراندازی و دوچرخه سواری نتایج بدی داشتیم. وی اضافه کرد: مشکل عمده ورزشکاران در تیراندازی نبود فشنگ و سطح پایین فشنگ های ایرانی بود. امکانات ابزار و تجهیزات بر موفقیت ورزشکار اثر گذار است. خبرنگار اعزامی روزنامه خبر ورزشی گفت: کاروان چین در این بازی ها در صدر جدول قهرمانی قرار گرفت و نزدیک به دو سوم مدال های آن از آنِ بانوان بود. در حال حاضر 17 مدال برای بانوان ورزشکار ما بوده ما باید در رشته هایی که می دانیم خانم ها مدال آوری بیشتری دارند سرمایه گذاری کنیم. به جای اعزام 10 ورزشکار مرد 5 ورزشکار خانم که کسب مدال آنها در رشته های ورزشی قطعی است را اعزام کنیم. غفاری همچنین در ادامه برنامه "ورزش بدون ویرایش" رادیو گفت و گو تاکید کرد: باید باور و اعتقادمان را به بانوان ورزشکار کشور مان تقویت کنیم و باور کنیم که بانوان ورزشکار ما باید بیشتر در میادین ورزشی حضور پیدا کنند. وی افزود: وزارت ورزش باید بازبینی در مورد قوانین ادارات کل استان های کشور داشته باشد. بودجه ورزش بانوان در ادارات کل کشور نسبت به آقایان بسیار پایین است. اگر وزارت ورزش میزان بودجه ادارات را به خانم ها اختصاص دهد قهرمانان بیشتری خواهیم داشت.

نصر الله سجادی سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی های آسیایی هم به صورت تلفنی میهمان برنامه بود. او گفت: کاروان اعزامی ایران به بازی های آسیایی جاکارتا 20 مدال طلا، 20 مدال نقره و 22 مدال برنز کسب کرد و مجموع مدال های کسب شده در این دوره نسبت به دوره های دیگر بیشتر است. وی افزود: در برخی از رشته ها که تا به حال مدالی کسب نکرده بودیم در این دوره مدال گرفتیم. در کبدی، دختران و پسران ما مدال طلا گرفتند و علاوه بر این در کاراته، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، ووشو، وزنه برداری، والیبال و حتی بسکتبال نمره قبولی خوبی کسب کردیم. سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی های آسیایی جاکارتا متذکر شد: البته در چندین رشته آنچه که فدراسیون ها پیش بینی کرده بودند محقق نشد. قبل از اعزام کاروان ورزشی ایران جلساتی را با فدراسیون ها داشتیم. پیش بینی هایی شده بود اما تفاوت هایی در نتایج مشاهده شد. سجادی در ادامه برنامه ورزش بدون ویرایش از رادیو گفت و گو عنوان کرد: به لطف خدا در این دوره از مسابقات با وجود پراکندگی هایی که وجود داشت و همچنین جمعیت زیاد اما هیچ مشکلی در زمینه اسکان، تغذیه، حمل و نقل، پزشکی وجود نداشت و در ثبت نام ها و صدور کارت ها نیز هیچ اشتباهی رخ نداد. وی ادامه داد: در مجموع، کاروان این دوره با توجه به اعداد و ارقام کاروان موفقی بوده است. کاروان تیرانداری ما 19 ورزشکار داشته و از 6 مدالی که پیش بینی می شد تنها یک مدال کسب کردند. در رشته بوکس حداقل یک مدال پیش بینی شده بود. سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی های آسیایی جاکارتا افزود: در رشته قایقرانی 34 ورزشکار شرکت کردند پیش بینی خودشان یک طلا، سه نقره و چهار برنز بود که البته نقره و برنز آن محقق شد اما طلا نگرفتند. شاید توقع از آنها برای موفقیت بیشتر بود اما برخی رشته ها به دنبال کسب مدال نبودند و فقط می خواستند حضور داشته باشند. سجادی تاکید کرد: در برخی از رشته ها به ویژه رشته های المپیکی باید فکر اساسی شود. با توجه به نزدیک شدن به بازی های 2020 باید به سمت رشته هایی که شانس کسب مدال داریم حرکت کنیم و بعد از آن به سراغ رشته هایی برویم که می توانند سهمیه کسب کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: