دلیل غیبت‌های روحانی در جلسات مجمع و شوراهای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟

کدخبر: 2325124

سخنان و رفتارهای عجیب روحانی در کنار غیبت‌های طولانی‌مدت وی در شوراهای عالی فرهنگی و مجازی و مجمع تشخیص مصلحت نظام این گمانه را تقویت می‌کند که گویا رئیس‌جمهور کشور مسیر لجبازی را در پیش‌گرفته است.

نسیم آنلاین : شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهم‌ترین شوراهای ساختار سیاسی کشور است که با حضور اعضای حقوقی و حقیقی در بالاترین سطح تشکیل می‌شود. سابقه تشکیل این نهاد به اوایل انقلاب برمی‌گردد، زمانی که امام خمینی در پیام نوروزی خود در سال 59، بر ضرورت ایجاد «انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر کشور»، «تصفیه‌ اساتید مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تأکید کردند.

اما در ماه‌های اخیر این شورا تشکیل جلسه نداده و این مسئله با حاشیه‌هایی هم همراه شده است. آخرین جلسه این شورا، دی‌ماه سال 97 بود و پس از انتصاب سعید رضا عاملی دبیر این شورا به‌جای مخبر دزفولی، اعضای شورا گرد هم نیامدند.

حاشیه‌هایی برای جلسه برگزار نشده

عدم برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس‌جمهور و انتقاد به تعلل چندماهه در تشکیل این شورا، موجب شد تا در نیمه فروردین ۹۸، روابط عمومی این شورا در اطلاعیه‌ای اعلام کند: «طبق پیگیری‌ها و تمهیدات صورت گرفته، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هفته آینده (۲۷ فروردین) برگزار خواهد شد . »

دو روز پیش از برگزاری این جلسه شورای عالی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز ۲۵ فروردین با انتشار گزارشی مبنی بر اختلافات بوجود آمده میان رئیس‌جمهور و حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی در جلسات سال گذشته شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، به نقل از برخی در فضای مجازی خبر داد که رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند.

اما یک روز بعد خبرگزاری ایرنا خبر قبلی خود را تکذیب و اعلام کرد: «پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که خبر مزبور صحت ندارد و رهبر انقلاب توصیه‌ای در این خصوص نداشته‌اند.»

علی‌رغم حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌ها که رسانه رسمی ایرنا هم بر تنور آن دمید، آن جلسه که بنا بود ۲۷ فروردین‌ماه برگزار شود، نهایتاً چند دقیقه مانده به شروع لغو شد و تاکنون جلسه دیگری برگزار نشده است.

چرا جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار نمی‌شود؟

با حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌های که در فروردین‌ماه پیش آمد واکنش‌ها به عدم برگزاری جلسات شورا افزایش یافت. ضرغامی ۲۷ فروردین‌ماه امسال در توئیتی نوشت: «ممانعت غیرقانونی رئیس‌جمهور از حضور من در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در برابر ده‌ها اقدام غیرقانونی مهم‌تر ایشان در سطح ملی خیلی مهم نیست. فیلترینگ نوظهور رئیس‌جمهور راه به‌جایی نخواهد برد. مأموریت ابلاغی رهبر معظم در این دو حوزه را مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهم داد . »

پس از لغو جلسه و اظهارات ضرغامی، واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سخنانی مدعی شد: «این موضوع ربطی به حواشی که مطرح شده ندارد، همیشه جلسات مختلفی برگزار می‌شود و وقتی دبیر جلسه مشاهده می‌کند که تعداد نفرات به حدنصاب نرسیده است می‌تواند جلسه را لغو کند. به‌عنوان نمونه روزهای چهارشنبه عصر جلسه شورای اطلاع‌رسانی داریم، دبیر جلسه دیشب گفت این تعداد از اعضا در مسافرت هستند به همین دلیل دعوت‌نامه را کنسل کردیم. بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همین بود که دبیر گفت تعدادی حضور ندارند و جلسه را لغو کردند . »

افشاگری ضرغامی: لجبازی دلیل عدم برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی

دوشنبه ۳۰ فروردین‌ماه کلیپی از ضرغامی در رسانه‌ها منتشر شد که باری دیگر موضوع شورای عالی انقلاب فرهنگی را به صدر اخبار برگرداند. روح‌الله ضرغامی در سخنانی پرحاشیه دلایل جدیدی را برای عدم برگزاری جلسات برشمرد. وی تأکید کرد:

شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی است که بی‌صاحب است در حالی که طبق قانون باید حداقل یک هفته در میان جلسه تشکیل دهد اما جلسات گه گاه یک ماه، دو ماه، سه ماه و حتی چهار ماه تشکیل نمی‌شود. هرچقدر به رئیس جلسه تذکر داده می‌شود که این جلسات مهم است، رئیس‌جمهور می‌گوید من به دلیل اینکه از دو نفر خوشم نمی‌آید و این‌ها در جلسه تند و صریح صحبت می‌کنند جلسات را تشکیل نمی‌دهم. اخیراً رهبر انقلاب تذکر جدی فرمودند که طبق آیین‌نامه اگر رئیس‌جمهور نخواهد جلسه را تشکیل دهد نایب‌رئیس باید جلسه را برگزار کند.

این رویه در زمان ریاست‌جمهوری رهبری، مرحوم هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد متداول بوده اما حسن روحانی اخلاقی دارد و هیچ‌گاه اجازه نداده که نایب‌رئیس این جلسات را تشکیل دهد. آقای روحانی اخلاقی دارد و تابه حال نشده که یک‌بار جلسه را بر عهده نایب‌رئیس (چه اول چه دوم) بگذارد. حتی من در یک جلسه اعتراض کردم که وقتی شما گرفتارید جلسه را بر عهده نایب‌رئیس بگذارید و ما نیز قبول می‌کنیم که هر چیز در جلسه تصویب شد شما بازنگری بکنید و اگر دلتان خواست مصوب کنید.

ضرغامی که در شورای عالی فضای مجازی هم عضویت دارد و اتفاقاً ریاست این شورا هم بر عهده رئیس‌جمهور است، نسبت به عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی نیز اعتراض و تأکید کرده: «در زمانه‌ای که این حوزه به سرعت نور در دنیا حرکت می‌کند و هر ساعت فعالیت و اتفاقات جدیدی در حوزه سایبری رخ می‌دهد؛ متأسفانه در کشور ما پنج سال است به دلیل همین مدیریت پر اشکال کلان مرتب در این حوزه در جا می‌زند.»

پس از سخنان ضرغامی، مهدی گلشنی عضو حقیقی این شورا در سخنانی تائید کرد: «رئیس‌جمهور آن اهمیتی را که رؤسای جمهور قبلی به شورا می‌دادند را نمی‌دهد، این‌یک واقعیت است. بارها اتفاق افتاده که جلسات شورا را به بهانه مسافرت یا بهانه دیگری تشکیل نداده‌اند اما ما در طول این بیست و چند سال که بنده عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم وقتی رئیس‌جمهور نمی‌توانست در جلسه شرکت کند، یکی از رؤسای قوا جلسه را اداره می‌کردند.»

هم‌چنین حمید رسایی نماینده پیشین مجلس و در سخنانی در حمایت از سخنان ضرغامی و برخی اعضای شورا تأکید کرد: «مطابق آیین‌نامه داخلی این شوراها و طبق روال حاکم بر این جلسات، در چنین مواقعی، نایب‌رئیس شورا (علی لاریجانی) موظف به تشکیل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما علی لاریجانی هم حاضر به انجام این کار نمی‌شود...مطابق شنیده‌های موثق، یک مقام عالی به رئیس این دو شورا (رئیس‌جمهور) به خاطر عدم تشکیل جلسات تذکر می‌دهد. بعد از تذکر، دبیرخانه شوراهای مذکور اعلام جلسه می‌کند اما بدون دعوت از این دو عضو حقیقی، مجدداً رئیس‌جمهور تذکر می‌گیرد که برای تشکیل جلسات، باید از همه اعضای این شوراها دعوت شود؛ اما روحانی حاضر به این کار نمی‌شود و از آن روز، جلسه را تشکیل نمی‌دهد.»

وی هم مانند ضرغامی نقل‌قولی از رهبری مبنی بر دستور ایشان به علی لاریجانی مطرح کرده است. رسایی تأکید کرد: «اخیراً مقام معظم رهبری به آقای لاریجانی، به‌عنوان نایب‌رئیس، دستور تشکیل این جلسه با دعوت از همه اعضا را می‌دهند اما هر بار به بهانه‌ای از انجام آن سرباز زده شده، از جمله اینکه شاید رئیس‌جمهور ناراحت شوند. عجب، ایشان نباید ناراحت شوند.»

رحیم‌پور ازغدی: صوت آخرین جلسه شورای انقلاب فرهنگی را منتشر کنید

رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنانی پس از حاشیه های ایجاد شده گفت:‌ عملکرد من در شورا به گونه‌ای بوده که می‌خواهند من را بیرون کنند! خیلی از اعضای شورا معترض و منتقد هستند و به صورت مختلف این را بیان کردند...حرف این است که رؤسای جمهور مخصوصاً آقای روحانی چرا بخش مهمی از مصوبات شورا را امضا یا ابلاغ نمی‌کنند، یا اینکه چرا ابلاغ می‌کنند و اجرا نمی‌کنند؟ یا اینکه چرا بسیاری از جلسات شورا تعطیل است؟ و اینکه چرا یکسری مصوبات که اساساً نه مصوبات مجلس است و نه شورا و دستوراتی است که غربی‌ها می‌دهند مانند سند ۲۰۳۰، بر خلاف قانون اساسی مستقیم در دولت تصویب و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: من از رئیس شورا و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهش می‌کنم صوت یا متن کامل آخرین جلسه شورا که سؤالات من را رئیس جمهور بود و پاسخ‌هایی که ایشان داد را منتشر کنند تا همه بشنوند .

رحیم‌پور ازغدی گفت: من از زمان آقای خاتمی پیشنهاد کردم که جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی علنی پخش شود تا مردم عملکرد ما را ببینند که این اتفاق رخ نداد ولی الان پیشنهاد می‌کنم صوت جلسه آخر را منتشر کنند تا مردم ببینند ما چه گفتیم و چه شنیدیم .

واعظی اخیراً در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی اعضای شورای انقلاب فرهنگی و افکاری عمومی درباره علت حضور نیافتن رئیس‌جمهوری در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: «هر جلسه‌ای بر اساس چارچوبه‌اش آیین‌نامه‌ای دارد، اعضا باید احترام جلسه و همدیگر و رئیس جلسه را حفظ کنند، اگر تخلفی باشد و فردی چارچوب جلسه را رعایت نکند به نتیجه نمی‌رسد.»

حال باید منتظر ماند دید ادامه این رفتار فراقانونی رئیس‌جمهور در قبال شورای عالی انقلاب فرهنگی به کجا ختم خواهد شد.

دلیل غیبت‌های روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از انتقادت ناپذیری است؟

یکی دیگر از نهادهایی که نزدیک دوسال با غیبت رئیس‌جمهور مواجه شده، مجمع تشخیص مصلحت نظام است. حسن روحانی از سال 75 و سومین دوره مجمع عضو حقیقی آن بود و در دوران ریاست‌جمهوری عضو حقوقی نیز محسوب می‌شود. با این حال از زمان تشکیل پنجمین دوره مجمع در مردادماه 96، وی در جلسات آن حضور نیافته و حتی در افتتاحیه دوره پنجم نیز غائب بود.

روحانی چه در دوره ریاست مرحوم هاشمی شاهرودی و چه در دوره ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، غائب جلسات بوده است. حتی زمانی که برخی حامیان وی از او خواستند در جلساتی مانند ماجرای سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد یا تعیین تکلیف لوایح FATF ، حضور پیدا کند باز روحانی غائب جلسات بود.

محسن رضایی دبیر مجمع نیز گفته بود: «ما بارها از آقای روحانی برای حضور در جلسات مجمع دعوت کرده‌ایم اما متأسفانه تاکنون ایشان در این جلسه حاضر نشدند.» تاکنون علت غیبت روحانی در جلسات مجمع تشخیص از سوی ایشان مشخص نشده است.

حجم ویدیو: 10.61M | مدت زمان ویدیو: 00:04:30 دانلود ویدیو
ارسال نظر: