اقدام رژیم بحرین در استخدام یک عضو القاعده برای ترور شیعیان

کدخبر: 2329862

محمد صالح گفت دولت بحرین او را برای ترور اعضای مخالفان تحت رهبری شیعیان در این کشور، به خدمت گرفته بود.

یک عضو سابق القاعده گفت دولت بحرین او را برای ترور اعضای مخالفان تحت رهبری شیعیان در این کشور، به خدمت گرفته بود.

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد هزاران مخالف و فعال بحرینی در پی سرکوب خشونت آمیز تظاهرات گسترده در این کشور در سال ۲۰۱۱, ​دستگیر شدند. دولت بحرین می‌گوید ادعای این عضو سابق القاعده جعلی است.

خبرنگار الجزیره انگلیسی گزارش داد سرکوب‌های خشونت آمیز دولت بحرین علیه تظاهرات شیعیان در ماه مارس سال ۲۰۱۱ توجه جهان را به خود جلب کرد. نیرو‌های امنیتی بحرین و شبه نظامیان حامی دولت با حمایت سربازان عربستان سعودی و امارات عربی متحده معترضان را در منامه پایتخت بحرین سرکوب کردند. دولت بحرین اعلام کرد در این سرکوب‌ها ۳۵ نفر کشته و هزاران تن دیگر دستگیر شدند. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند شمار زیادی از بازداشت شدگان تحت شکنجه قرار گرفتند تا وادار به اعترافات جعلی شوند. شمار زیادی از رهبران گروه‌های مخالف و فعالان از آن زمان به بعد در زندان به سر می‌برند.

منتقدان می‌گویند این اقدام سبب افشای سرکوب‌های سیاسی است که اکثریت شیعه در بحرین چند دهه است که با آن مواجهند. یک عضو سابق القاعده می‌گوید دولت بحرین او را برای ترور اعضای شیعه مخالف استخدام کرده بود. محمد صالح در سال ۲۰۰۳ در عربستان سعودی به سبب ارتباطش با یک حمله در ریاض زندانی شد که سبب کشته شدن دست کم ۳۶ تن شده بود. اما چند ماه بعد مقامات سعودی او را آزاد کردند. او می‌گوید به بحرین بازگشت و بار‌ها مقامات امنیتی بحرین با او تماس گرفتند.

او گفت: مقامات بلندپایه به خانه من آمدند و به من گفتند که آن‌ها از طرف پادشاه بحرین فرستاده شده اند. آن‌ها گفتند قدرت گرفتن شیعیان در بحرین خطری برای جمعیت سنی‌های این کشور محسوب می‌شود. آن‌ها گفتند شما به عنوان عضو القاعده می‌توانید در این باره کمک کنید. یکی از افسران گفت: خواهان ترور است. من از آن‌ها پرسیدم آیا این یک درخواست از سوی دولت و پادشاه است؟ آن‌ها پاسخ دادند بله. من از آن‌ها پرسیدم می‌خواهند این ترور‌ها چگونه انجام شود؟ آن‌ها گفتند آدرس اعضای گروه مخالف را به همراه جزییات در اختیار من قرار خواهند داد. آن‌ها گفتند باید همکاری در این زمینه را آغاز کنی. من از آن‌ها پرسیدم چگونه؟ آن‌ها گفتند ما بر روی شما حساب می‌کنیم. صالح می‌گوید با اعضای القاعده در عربستان سعودی تماس گرفت تا افراد کهنه کار برای انجام این عملیات به بحرین اعزام شوند. اما زمانی که او تلاش کرد به عربستان سعودی سفر کند تا روند اعزام این افراد را نهایی کند، پلیس عربستان سعودی او را بر روی پلی دستگیر کرد که دو کشور را به یکدیگر متصل می‌کند. او می‌گوید چهار ماه در عربستان سعودی در زندان بود تا زمانی که دولت بحرین مداخله کرد.

صالح گفت: من از اعضای خانواده و مقامات بلندپایه سعودی شنیدم که پادشاه بحرین هیئت‌هایی را اعزام کرده است تا خواستار آزادی من شود و در نهایت، به لطف خداوند من به بحرین بازگشتم و نزد پادشاه رفتم و او به من گفت: امیدوار است من به مأموریت خود ادامه دهم.

محمد ابولفاسی فعال حقوق بشر در سخنانی گفت: پادشاه بحرین می‌خواهد بر اساس اختلافات فرقه ای، بین شیعیان و سنی‌ها اختلاف ایجاد کند تا مسئولیت اوضاع را بر عهده نگیرد. به همین دلیل، دادگاه سلطنتی از سنی‌های تندرو حمایت می‌کند.

فعالان حقوق بشری می‌گویند به سبب روابط راهبردی و نظامی با کشور‌هایی همانند آمریکا و انگلیس است که جامعه بین المللی چشمان خود را بر روی اقدامات دولت بحرین بسته است.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: