تحولات دو روز گذشته تنش و جنگ را از منطقه دور خواهد کرد

چرا اقدام سپاه ضامن امنیت ایران است؟

کدخبر: 2329882

تحولات منطقه ای و اقدامات آمریکایی ها نشان داده است که تیم ترامپ و کاخ سفید به منظور کسب امتیاز از ایران از هیچ تنش و فشاری دریغ نخواهند کرد. عقب نشینی و عدم واکنش های هوشمندانه از سوی ایران نه تنها متوقف کننده اقدامات غربی ها نخواهد بود بلکه وضعیت خلیج فارس و اقتصادی کشور را به سوی وضعیت قرمز سوق خواهد داد. اقدامات تقابلی ایران،‌ کنترل کننده تنش زایی آمریکا و انگلیس خواهد بود.

نسیم آنلاین : ادعای پهپادی ترامپ و توقیف نفت‌کش انگلیسی پنج شنبه و جمعه (۲۷ و ۲۸ تیر) را مانند آخرهفته های ماه گذشته خبرساز کرد. دیدار رهبری با آبه، حمله به نفت کش های عمانی و سرنگونی پهپاد آمریکایی بخشی از اتفاقات مهم ماه گذشته است که در آخر هفته‌ها شاهد بودیم.

دور روزی که گذشت

این بار داستان از یک ادعای ترامپ شروع شد. ترامپ روز پنج شنبه که در آئین تعویض پرچم روز نبرد نرماندی سخن می‌گفت ادعا کرد یک پهپاد ایرانی ساقط شده است. ترامپ مدعی شد این پهپاد ایرانی به حدود ۹۰۰ متری ناو آمریکایی یو اس اس باکسر نزدیک شده بوده و هشدارها را نادیده گرفته است. وی این اقدام را تازه‌ترین اقدام تحریک آمیز و خصومت ورزی ایران علیه کشتیرانی نامید و افزود کشورهای دیگر در اطراف این آب‌ها باید مراقب باشند.

پس از آن بود که گشت‌های شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز کشتی‌خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق را در اقدامی غافلگیر کننده در جنوب جزیره لارک توقیف کردند. این اقدام واکنش فوری انگلیس و آمریکا را به دنبال داشت اما تاکنون جزئیات بیشتری از این کشتی منتشر نشده است. در ادامه تصاویری از لحظه توقیف نفت کش را می بینید:

در نیمه روز جمعه سپاه پاسداران با انتشار تصاویر رصد ناو آمریکایی ، سند واهی بودن ادعای رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز را ارائه کرد. در پی وعده داده شده برای ارائه تصاویر پهپادهای نیروی هوافضای سپاه از ناو آمریکایی یو اس اس باکسر که مدعی سرنگون کردن پهپاد ایران در روز پنج شنبه در تنگه هرمز شده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نخستین تصاویر مرتبط با این ماجرا را برای اثبات این دروغ امریکایی رسانه ای کرد.

دو روز پر حادثه، با انتشار خبر توقیف یک نفتکش انگلیسی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکمیل شد. اولین منتشر کننده این خبر خود انگلیسی ها بودند که در یک بیانیه ای اعتراف کردند که از هدایت شدن یک نفت کشان به سوی ساحل ایران مطلع شده اند.

پس از آن روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر ) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

این نفتکش بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا می‌برد. کشتی انگلیسی Stena Impero همچنین به هیچکدام از تذکرات داده شده نیز توجهی نکرده است. کشتی از بندر فجیره به سوی عربستان در حال حرکت بوده است.

سمیرا مقدسی حقوقدان در اکانت توئیتر خود در این باره نوشت:‌ «ایران تابع کنوانسیون 1958 ژنو «عبور بی ضرر» در حقوق بین‌الملل دریاها هست. کشورها حق دارند از تنگه هرمز عبور کنند، به شرطی که ضرری برای کشور نداشته باشد. نفتکش انگلیسی از مسیر خروجی وارد تنگه هرمز شد و با خاموش کردن سیستم A.I.s کشتی که خطرناک هست به اخطارهای ارایه شده توجه نکرد.»

پس از این اتفاق ترامپ و مکرون با یک دیگر تلفنی گفتگو کردند و دولت مکرون یک نشست فوق العاده برگزار کرد. لندن به کشتی‌های انگلیسی توصیه کرد «فعلا» از عبور از تنگه هرمز اجتناب کنند. انگلیس گفته است به توقیف نفتکش خود پاسخی «حساب‌شده و قاطع» می‌دهد.

چرا اقدام سپاه ضامن امنیت ملی است؟

چهار ماه گذشته آمریکایی‌ها در خصوص ایران سیاست عجیب و پرفراز نشیبی را دنبال کرده‌اند. می‌توان از مجموعه اقداماتی چون تعیین و پافشاری بر شروط 12 گانه پمپئو، تشدید تحریم‌های نفتی، لغو برخی معافیت‌های نفتی و هسته‌ای، خبر اعزام ناو جنگی به خلیج‌فارس تا تشدید هشدارها و فرستادن نخست‌وزیر ژاپن به عنوان پیام رسان و در نهایت ادعای لغو حمله به نقاطی از ایران پس از ساقط شدن پهپاد متجاوزشان در آسمان‌های تهران و تحریم‌های جدید نام برد. این‌ها تنها بخشی از اتفاقات چهار ماه گذشته میان ایران و آمریکاست.

در وهله نخست آنچه حائز اهمیت است درک چیستی سیاست آمریکایی‌هاست. به‌طورکلی می‌توان این‌گونه گفت که آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند که با القای احتمال جنگ و تشدید فشارهای اقتصادی و روانی در جامعه مسئولین ایرانی را به‌پای میز مذاکره بنشانند.

تحولات منطقه ای و اقدامات آمریکایی ها نشان داده است که تیم ترامپ و کاخ سفید به منظور کسب امتیاز از ایران از هیچ تنش و فشاری دریغ نخواهند کرد. عقب نشینی و عدم واکنش های هوشمندانه از سوی ایران نه تنها متوقف کننده اقدامات غربی ها نخواهد بود بلکه وضعیت خلیج فارس و اقتصادی کشور را به سوی وضعیت قرمز سوق خواهد داد. اقدامات تقابلی ایران،‌ کنترل کننده تنش زایی آمریکا و انگلیس خواهد بود.

در خصوص پرونده ایران سناریوی تعریف شده بر پایه تشدید فشارهای اقتصادی بود. تداوم شوک‌های ارزی، عدم تمدید معافیت‌های نفتی، ماجراجویی در خلیج‌فارس و... همگی نشان از عزم آمریکایی‌ها برای تشدید فشار اقتصادی بر جامعه ایرانی داشت.

اما آنچه برای آمریکایی‌ها اهمیت داشت، بهره‌گیری و تسری دادن این فشار اقتصادی بر امنیت روانی و اجتماعی ایرانیان بود. لذا ما در ماه‌های ابتدای امسال درگیر یک جنگ روانی و رسانه‌ای تمام‌عیار بودیم.

لازم است برخورد مسئولین جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای باشد که دشمن متوجه شود که راهبرد و سیاست آنان برای ایران نخ‌نما شده است و با این تنش خای مقطعی دچار سو محاسبه نخواهد شد و تجربه تلخ مذاکره هسته‌ای را در موضوعات دیگر مانند منطقه‌ای،‌ موشکی، حقوق بشر و ... تکرار نخواهد کرد.

ترامپ با همراهی انگلستان و فرانسه سعی دارند با تشدید تنش ها و فشارها علیه ایران بالاخص در حوزه نفتی و صادرات آن، عرصه را بر جمهوری اسلامی ایران تنگ کنند و تهران را باری دیگر به پای میز مذاکره بکشانند.

نباید اجازه داد ابتکار عمل در دستان آمریکا باشد

پس از توقیف نفت کش گریس یک در جبل الطارق، انگلیس و آمریکا نشان دادند همچنان در پی تداوم سیاست پیشین خود یعنی تشدید فشارها بر ایران به منظور عقب نشینی تهران از حقوق خود و فرار غربی ها از تعهدات خود در قبال برجام است. اقدام انگلیس به خوبی عیان کرد که سیاست کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران تصمیمی درست بود که غربی ها را مجبور به کنش نموده است. اروپا به دنبال آن است که با ماجراجویی آفرینی نه تنها به تعهدات خود عمل نکنند بلکه تهران را مجبور به عقب نشینی نمایند.

در پایان به سخنان امام خامنه‌ای رجوع می‌کنیم: «ترفند دشمن هم اقسام و انواعی دارد؛ گاهی تهدید می‌کند، گاهی تطمیع می‌کند، مثل همین مردِ رندیِ اخیرِ این رئیس‌‌جمهور محترم آمریکا که اخیراً ایشان اظهار کرده که «ایران با همین رهبران کنونی هم می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی برسد»! این معنایش این است که رهبران کنونی ایران! ما نمی‌خواهیم شما را براندازی کنیم، ناراحت نباشید، ما قصد براندازی شما را نداریم، ما شما را هم حاضریم قبول بکنیم. این به ‌اصطلاح یک زرنگ‌بازیِ سیاسی است خطاب به رهبران ایران. البتّه این حرف درست است؛ اگر رهبران کنونی ایران، مسئولان کنونی ایران، دامن همّت به کمر بزنند، آستین‌ها را بالا بزنند، شب و روز نداشته باشند، مجاهدت کنند، هم‌زبانی کنند، هم‌دلی کنند، به ‌نحو مناسب و شایسته‌ای از امکانات مردم استفاده کنند، قطعاً پیشرفت‌های بیشتری نصیب خواهد شد؛ در این شکّی نیست امّا شرطش این است که آمریکایی‌ها نزدیک نیایند؛ شرط پیشرفت این است که آمریکایی‌ها نزدیک نیایند. این زرنگ‌بازیِ سیاسی این آقا، مسئولان جمهوری اسلامی را فریب نمی‌دهد، ملّت را هم فریب نمی‌دهد. باید آمریکایی‌ها نزدیک نشوند. هر جا آمریکایی‌ها پا گذاشتند، یا جنگ شد، یا برادرکشی شد، یا فتنه شد، یا استثمار شد، یا استعمار شد، یا تحقیر شد؛ قدم آمریکایی‌ها قدم نامبارکی است. [اگر] نزدیک نشوند، خود ما میدانیم چه جوری رفتار کنیم؛ کار خودمان را بلدیم، خدای متعال هم توفیق خواهد داد و ان‌شاءالله پیش خواهیم رفت . »

شرط عبور از این فضاسازی رسانه‌ای آمریکایی‌ها، هوشمندی رسانه‌ای، اقدامات بازدارندگی به موقع و اجازه ندادن به آمریکایی‌ها برای نزدیک شدن به مذاکره است.

حجم ویدیو: 2.54M | مدت زمان ویدیو: 00:01:58 دانلود ویدیو
ارسال نظر: