گمرک: مجوز واردات ماینر داده نشده است/ نمایشگاه الکامپ: ماینر موجود است!

کدخبر: 2330007

در حالی که معاون گمرک ایران گفت گمرک تنها ردیف تعرفه دستگاه های استخراج ارزهای مجازی را تعیین کرده است و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه ها نیست تصاویری از دستگاه های ماینر در نمایشگاه الکامپ منتشر شده است.

نسیم آنلاین : در حالی که معاون گمرک ایران گفت گمرک تنها ردیف تعرفه دستگاه های استخراج ارزهای مجازی را تعیین کرده است و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه ها نیست تصاویری از دستگاه های ماینر در نمایشگاه الکامپ منتشر شده است.

گمرک: مجوزی صادر نشده است

مهرداد جمال ارونقی امروز در گفت و گویی با اشاره به اینکه گمرک فقط ردیف تعرفه واردات دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی را تعیین کرده و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست، اظهار داشت: بر اساس درخواست برخی از سازمان‌ها گمرک ایران اعلام کرد که دستگاه‌های ماینر در کدام تعرفه قرار می‌گیرد.

معاون گمرک ایران افزود: گمرک دراین زمینه تصمیم گیر نیست و درصورتی که دولت با واردات دستگاه‌های تولید ارز مجازی موافقت کند، بخشنامه‌های قانونی را اجرا می‌کند.

به گفته وی، حتی کالاهای ممنوع الورود نیز دارای ردیف تعرفه هستند، وی همچنین توضیح داد: برای مثال برخی از مواد پیش ساز مواد مخدر یا روانگردان نیز در گمرک دارای ردیف تعرفه است تا مشخص شود که قانون چه نظری درباره آن دارد.

معاون گمرک ایران ادامه داد: واردات این دستگاه‌ها به ثبت سفارش قانونی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین موافقت و اعلام نظر بانک مرکزی نیاز دارد بنابراین تا زمانی که این مجوزها صادر نشده است، امکان واردات رسمی وجود ندارد.

رمز ارز و چالش بی‌قانونی

رمز ارز یا ارزهای دیجیتال که یکی از معروفترین آنها بیت کوین‌است عموماً از راه فعالیت‌های استخراج (ماینینگ) که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، بدست می‌آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوترها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است. برق ارزان در ایران و بویژه تسهیلاتی که برق را ارزانتر نیز میکند موجب شده است تا استخراج ان در کشور مورد توجه قرار گیرد. هرچند ایران نیز مانند سایر کشورها این ارز را به رسمیت نمی شناسد.

پس از این بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرده بود: «در جلسه سی ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در تاریخ 9 دی ماه 1396، به کارگیری ابزار بیت کوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد. از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است. از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، تمام شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسات اعتباری و صرافی ها باید از انجام هر گونه خرید و فروش ارزهای مذکور و یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین لازم به ذکر است با متخلفین، برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.‏»

این در حالیست که چندی قبل وزیر ارتباطات کلنگ ساخت یک مزرعه بیت کوین را به زمین زده بود. اذری جهرمی دی ماه ۹۶در سفر به البرز مرکز تجارت بین الملل منطقه ویژه اقتصادی پیام را افتتاح رسمی کرد. جایی که یکی از ۸ شرکت دانش بنیانی که کلنگ ایجاد ساختمان آن ها به زمین خورد در زمینه استخراج بیت‌کوین فعالیت میکند شرکت مهندسی برهان نوآوران آینده (سهامی خاص) با نام اختصاری مبنـا در صفحه درباره ما خود نوشته است:‌ شرکت مبنا همچنین موفق به راه اندازی فارم تخصصی استخراج رمز ارزها در مقیاس بزرگ (سوله­‌های 840 متر مکعبی) در منطقه ویژه اقتصادی پیام شده است. توانایی اجاره توان پردازشی با قیمت رقابتی، نگهداری و تعمیرات ماینر از مزایای رقابتی شرکت مبنا است.

ارسال نظر: