سیستم آموزش عالی کشور تناسبی با اقتصاد ندارد

کدخبر: 2330352

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: علی‌رغم رتبه ۲ و ۳ آموزش عالی ایران در بسیاری از شاخصه‌ها در دنیا، این آمار می‌گوید که آموزش عالی ما هیچ تناسبی با اقتصاد کشور ندارد.

سورنا ستاری در همایش آینده کار و کارآفرینی جوانان ایرانی، با اشاره به رتبه بالای ایران در شاخص‌های آموزش عالی، اظهار کرد: ما در بسیاری از شاخص‌های آموزش عالی دارای رتبه‌های 2 و 3 در دنیا هستیم، یا حتی در شاخص نسبت دانشجویان مهندسی که کل دانشجویان کشور در رتبه 3 دنیا قرار داریم، ولی این آمار نشان می‌دهد که اقتصاد ما سنخیتی با سیستم آموزشی کشور ندارد و سیستم آموزشی باید در بسیاری از شاخص‌های خود تغییراتی ایجاد کند تا تحصیل‌کردگان دانشگاهی ما بتوانند متناسب با اقتصاد کشور آموزش دیده و مشکلات اقتصاد را حل کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که کارآفرینی و تولید محصول به هیچ وجه از بودجه‌های دولتی به دست نمی‌آید، گفت: محصول و کارآفرینی تنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش حاصل می‌شود و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، گرچه شاید بتوانند در حوزه‌های نظری موفقیت‌هایی را کسب بکنند ولی در حوزه تولید محصول و کارآفرینی راه به جایی نخواهند برد.

وی با تاکید بر این که در اقتصاد امروز دنیا باید نگاه به شغل و مدرک تحصیلی تغییر کند، افزود: در اقتصاد کشورهای نفتی می‌بینیم که بدنه دولتی همواره فربه و بزرگ است، چرا که در اقتصاد نفتی شغل یعنی آن که مدرک تحصیلی بگیریم و استخدام شویم، ولی در اقتصاد مولد و کارآفرین شغل یعنی ایده و خلاقیت.

ستاری بهبود فضای اقتصادی کشور را نیازمند ایجاد اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان مثل اکوسیستم جنگ است و اقتصاد سنتی همچون درختکاری دولتی در حاشیه شهرها که اگر یک روز یک درخت آن خشک شود یا بودجه آبیاری آن قطع شود دیگر نمی‌توان انتظار رشد از این جنگ مصنوعی را داشت، ولی در اکوسیستم جنگ طبیعی حتی اگر درختی خشک شود و اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد و تعدادی از درختانش از بین بروند ولی جایش را درختان دیگر می‌گیرد، چرا که آن اکوسیستم مناسب رشد درختان و گیاهان است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: متاسفانه وقتی اشتغال به معنی استخدام تلقی می‌شود، آنگاه می‌بینیم که دولت مجبور است هر ساله قانونی را به مجلس ببرد و برای کاهش بیکاری و اشتغال دست به استخدام بزند و این یعنی فربه شدن دولت‌ها.

وی با بیان این که در سه چهار سال گذشته تلاش‌هایی برای جا افتادن اقتصاد مولد کارآفرین و دانش‌بنیان انجام شده است، تصریح کرد: ما در این مدت سعی کردیم که اثبات کنیم اقتصاد سنتی، صد در صد در برابر اقتصاد نوآور سازنده است و این اقتصاد سنتی برای زنده ماندنش تنها یک راه دارد و آن راه سرمایه‌گذاری در اقتصاد نوآور است.

ستاری تاکید کرد: در سال گذشته بیش از 4500 شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت کردند که حدود 90 هزار میلیارد تومان فروش داشتند و 350 هزار تحصیل کرده در این اقتصاد فعال بودند.

خبرگزاری تسنیم

ارسال نظر: