سیدمیعاد صالحی با دستور مستقیم حسن روحانی عزل شد

چرا روحانی مدیر جوان صندوق بازنشستگی را عزل کرد؟

کدخبر: 2331250

برکناری سیدمیعاد صالحی، توسط حسن روحانی درحالی صورت گرفت که وی از زمان انتصابش به ریاست این سازمان دست به افشاگری‌های بی سابقه‌ای زده بود.

نسیم آنلاین : سید میعاد صالحی مدیر جوان ۳۷ ساله صندوق بازنشستگی کشور امروز بعد از چهار ماه فعالیت بعد از یک توئیت مبنی بر انتشار قراردادهای چند هزارمیلیاردی صندوق بازنشستگی که در ادامه شفافیت‌های وی در صندوق بوده از سمتش برکنار شد. وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:« هرچه امور صندوق بازنشستگی را شفاف‌تر می‌کنیم فشارها و تخریب‌ها نیز بیشتر می‌شود. گام مهم بعدی انتشار جزئیات پرونده‌ها و پروژه‌های چند صدوچند هزار میلیارد تومانی است. ادیپک، نظیف، پادجم، ملک فرمانیه و... همه بدانند در دفاع از حقوق بازنشستگی با احدی تعارف نداریم».

مختاری مشاور صالحی، علت برکناری وی را دستور مستقیم روحانی بیان کرد و گفت: رئیس‌جمهور از ابتدا نیز با انتصاب وی در صندوق مخالف بود.

علت مخالفت نمایندگان با انتصاب صالحی چه بود؟

از همان ابتدا انتصاب صالحی که با موج گسترده از مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد به‌طوری‌که انتصاب وی را مغایرت با قانون دانستند که مدرک تحصیلی او ارتباطی با مسئولیتش ندارد به همین منظور بررسی سوابق کاری و تحصیلی را از رئیس دیوان محاسبات خواستار شدند.

این در حالی بود که صالحی، سابقه مشاورت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت را در کارنامه داشته و یک دوره نیز، مشاور رئیس شورای سیاست‌گذاری و راهبری طرح‌های صنایع نوین وزارت صمت بود. عضویت در هیئت‌مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی، از دیگر سمت‌های دکتر صالحی پیش از مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشوری است.

اما در مورد سوابق تحصیلی و بعد از حواشی زیاد سازمان امور استخدامی کشور طی نامه‌ای به وزارت کار ضمن اعلام بلامانع بودن انتصاب وی در صندوق بازنشستگی اعلام کرد:

«در خصوص انتصاب آقای سید میعاد صالحی اعلام می‌شود: با عنایت به مدارک و مستندات ارسالی و بررسی‌های به‌عمل‌آمده و بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی (مصوبه ۱۳۸۳/۲/۲۱ مجلس شورای اسلامی) انتصاب نامبرده در سمت پیشنهادی با رعایت ضوابط مربوطه بلامانع است.»

جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس نیز بابیان اینکه وفق ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۸۳، پس از تائید صلاحیت افراد از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تصدی سمت های مدیریتی، حضور آنان قانونی است.

قابل‌ذکر است آن‌گونه که در تعریف جایگاه دیوان محاسبات آورده‌اند، این سازمان وظیفه نظارت بر همه فرایند‌های مالی کشور را بر عهده دارد و در هیچ کجای قانون بررسی رزومه مدیران در شرح وظایف دیوان محاسبات آورده نشده است. با این‌حال معاونت فنی و حسابرسی دیوان محاسبات احتمالاً اگر این وظیفه در ساختار دیوان محاسبات هم تعریف می‌شد، معاونتی همچون منابع انسانی مسئول رسیدگی بود نه معاونت فنی.

علت هجمه‌ها چه بود؟

محمد شریعتمداری چندی پیش در مراسم معارفه سید میعاد صالحی گفته بود «۲۲۰ پرونده مفتوح مطالبات داریم و به این سؤال باید پاسخ داد که تا کی باید این پرونده‌ها که سابقه حتی تا ۱۵ سال دارند بازبمانند؟» شاید با کمی اغراق بتوان جمله محمد شریعتمداری را این‌گونه تفسیر کرد که صالحی به ریاست مجموعه‌ای گمارده می‌شود که ۲۲۰ مخالف بالقوه در آن وجود دارد؛ کسانی که به قول وزیر کار پرونده‌هایی دارند که از ۱۵ سال پیش رسیدگی نشده است.

این سخنان در حالی از سوی شریعتمداری مطرح می شد که وی بواسطه فساد اقتصادی دامادش و پرونده واردات خودرو بسیار تحت فشار رسانه‌ها قرار دارد. وضعیت کنونی صندوق، حضور افراد با مدرک های غیرمرتبط در هیات مدیره ها، هک شدن سایت و ثبت هزاران خودرو بدون مجوز برای واردات و ... بخشی از اتهامات علیه شریعتمداری است.

اقداماتی از سوی سید میعاد صالحی مانند افشای مدارک تحصیلی، حقوق و دستمزدهای کلیه اعضا و برکناری برخی از شغله های مجموعه‌اش و جدیت در پیگیری انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها و پرونده‌های فساد مالی صندوق کافی بود تا هجمه‌ها علیه این فرد و فشار بر محمد شریعتمداری افزایش یابد.

اقدامات میعاد صالحی چه بود؟

انتشار فیش‌های حقوقی مدیران صندوق بازنشستگی : برخی مدیران هولدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه و اعضای هیئت‌مدیره‌های صندوق بازنشستگی هستند که طی این سال‌ها به دلیل غفلت و ضعف سیستم‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، وزارت ربیعی یا ریاست عطاریان، اسلامیان و تقی زاده بر ریاست صندوق بازنشستگی توانستند از صندوق سوءاستفاده بکنند.

صالحی پس از انتشار فیش های نجومی مدیران صندوق گفته بود: در این شرایط سخت اقتصادی برای مردم، دریافتی‌های چند ده‌میلیونی برخی از مدیران، قلب ما را هم مانند شما به درد می‌آورد. به‌ویژه مدیرانی که عملکرد ضعیفی داشته و بیشتر به فکر جیب خودشان بوده‌اند تا جیب بازنشستگان.

بخشی از لیست حقوق‌های نجومی مدیران صندوق بدین شرح است:

راه‌اندازی سامانه شفافیت و انتشار مدارک تحصیلی مدیران صندوق بازنشستگی : یکی دیگر از اقدامات صالحی ایجاد سامانه شفافیت بود که وی معتقد است که شفافیت لازمه مبارزه ساختاری و سیستماتیک در فساد است و برای اولین بار بعد از ۲۰ سال در صندوق اتفاق افتاده، باعث نظم یافتگی صندوق و رفع هرج‌ومرج مالی آن خواهد شد.

اولین لیستی که سید میعاد صالحی منتشر کرد نام جمشید تقی زاده ، مدیرعامل سابق این صندوق به چشم می‌خورد که با مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه آزاد تبریز از دی‌ماه سال ۹۶ در این سمت مشغول فعالیت بوده است. وی پیش از آن نیز ریاست هیئت‌مدیره این سازمان را بر عهده داشته است.

درحالی‌که در اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری، شرط عضویت در هیئت‌مدیره، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار تخصصی در رشته‌های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی خواهد بود و انتصاب افراد مزبور پس از تائید احراز شرایط سمت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نافذ است.

اخراج چندشغله‌ها از صندوق بازنشستگی : قاطعیت صالحی فقط در انتشار فیش‌ها و مدارک تحصیلی مدیران خلاصه نمی‌شد، بلکه با کنار زدن مدیران چندشغله و بازنشسته که در صندوق بازنشستگی ریشه دوانیده بودند و باوجود آمدورفت مدیرکل‌ها همچنان بر سر میزهای خود حضور داشتند از دیگر تصمیمات وی برای هجمه‌های اخیر علیه خود بود.

در اولین اقدام خود، آیدین مولا زاده سرپرست اداره کل امور اداری که با توجه به اتمام مهلت قانونی سرپرستی و سه شغله بودن، به پیشنهاد معاون اداری مالی صندوق، عزل کرد. مولا زاده در یک اقدام تأمل‌برانگیز یک روز پس از انتصاب مدیرعامل جدید، دوازده حکم انتصاب صادر کرده بود.

سید میعاد صالحی در اقدام بعدی قرار بود جزئیات صورت مالی و فسادهای صندوق‌ها را افشاکند که با عزل از جانب شخص رئیس‌جمهور مواجه شد. دوران مدیریت وی تا زمان غزلش هر چند کم مدت بود، اما با حواشی بسیار زیادی رو به رو شده بود. نکته قابل تأمل ماجرا، هجمه زیاد نمایندگان مجلس علیه وی و در نهایت دخالت شخص حسن روحانی در عزل او بود. آیا در دولت تقابل با کسانی که خواهان شفافیت هستند وجود دارد؟ چه کسانی از این شفافیت آسیب می‌بینند؟

ارسال نظر: