مهم‌ترین گام اجرایی برای برنامه «منطقه حائل» در شمال سوریه

فعالیت اتاق عملیات مشترک ترکیه و آمریکا در شمال سوریه

کدخبر: 2331576

خلوصی اکار وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد اتاق عملیات مشترک با «آمریکا» از هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد؛ اما حاضر نشد در مورد همکاری «متحدین ما» (اشاره به آمریکا) با گروه تروریستی PKK اظهار نظر کند.

نسیم آنلاین : خلوصی اکار وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد اتاق عملیات مشترک با «آمریکا» از هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد؛ اما حاضر نشد در مورد همکاری «متحدین ما» (اشاره به آمریکا) با گروه تروریستی PKK اظهار نظر کند.

خلوصی اکار در جلسه‌ای با حضور فرماندهان نیروی دریایی، هوایی و زمینی ارتش سوریه و رئیس سازمان جاسوسی این کشور هاکان فیدان پیرامون آخرین تحولات مربوط به اجرای پروژه منطقه حائل (امن) در شمال سوریه صحیت می‌کرد، گفت: «اتاق عملیات مشترک در استان شانلی اورفه واقع در جنوب شرق ترکیه دایر خواهد بود و از هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) این جلسه پشت درب‌های بسته به مدت ۳ ساعت به طول انجامیده است. وزیر دفاع ترکیه در این جمع گفت: «نشست‌های اخیر ما با آمریکا پیشرفت‌های خوبی داشته است و برای شروع ارزیابی مثبتی از آن داریم. این حرف بدین معنی نیست که همه مسائل تمام شده و ما به توافق کامل رسیده‌ایم؛ اما باید بگویم روند همگرایی خوبی میان ما وجود دارد و پیشرفت‌ها این امیدواری را ایجاد می‌کند که به زودی به توافق نهایی و جامه دست یابیم. ما در جلسات رو در رو، مطالبات خود را با شفافیت و قاطعیتت بیان کرده‌ایم.»

لازم به ذکر است که در روزهای ۵ تا ۷ ماه جاری میلادی هیئت‌های آمریکایی و ترکی در آنکارا نشست‌های فشرده‌ای پیرامون اجرای برنامه ایجاد منطقه حائل مرزی در شمال سوریه و شرق فرات برگزار کردند. خلوصی اکار در مورد نتایج این نشست اولیه گفت: «هر دو کشور توافق کردند که باید گروه تروریستی PYD از این منطقه خارج گردد؛ زیرا آن‌ها با تروریست‌های PKK تفاوتی ندارند! همچنین باید تسلیحات سنگینی که به آنان داده شده بازستانده شود! علاوه بر ان تونل‌ها، پایگاه‌ها و دیگر استحکامات و بناهای نظامی آنان نیز منهدم گردد. همچنین ما بر سر همکاری اطلاعاتی و استخباراتی برای تأمین امنیت این منطقه به توافق رسیده‌ایم.»

به گفته وزیر دفاع ترکیه، طرفین بر سر تدوین یک جدول زمانی مشخص به منظور عملیاتی ساختن این توافقات به اتفاق نظر رسیده‌اند: «برای این‌که تردیدی یا تشکیکی در فرآیند اجرای این عملیات پیش نیاید، از همین ابتدا جدول زمانی را تدوین کرده‌ایم. در همین راستا از روز ۱۴ آگوست، پرواز پهپادهای ترکی بر فراز منطقه آغاز شده است. اتاق فرماندهی مشترک نیز طی هفته آینده در استان شانلی اورفا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.»

وزیر دفاع ترکیه در پایان بر مواضع ثابت آنکارا علیه قسد تأکید کرد: «ترکیه هرگز اجازه نخواهد داد تا تروریست‌ها در شمال سوریه کمربند امنی برای خود ایجاد کنند تا مرزهای ما تهدید شود. از نظر ما قسد و PYD هیچ تفاوتی با گروه تروریستی PKK ندارند. مهم‌تر این‌که هیچ کدام از این گروه‌ها نماینده حقیقی برادران کرد ما محسوب نمی‌شوند. در عین حال آنکارا ترجیح می‌دهد در رفع این خطر امنیتی با واشنگتن هماهنگ باشد.»

لازم به ذکر است که پروژه ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه یکی از مهم‌ترین الویت‌های آنکارا در حوزه سوریه می‌باشد و در این راه، اردوغان حاضر شده انعطافاتی در مسائل دیگر از خود نشان دهد.

ارسال نظر: