آخرین نظرسنجی‌ها از نتایج کنست چه می گویند؟

نتانیاهو راهی زندان خواهد شد؟

کدخبر: 2333091

نظرسنجی شبکه ۱۳ اسرائیل در آخرین نظرسنجی خود (۱ سپتامبر) نشان می‌دهد که راست‌گرایان (بدون احتساب حزب لیبرمن) ۵۴ صندلی، آبی و سفید و چپ‌گرایان ۵۵ کرسی کسب خواهند کرد. این به این معنی است که راست‌گرایان بدون راضی کردن لیبرمن نمی‌توانند کابینه تشکیل دهند. لیبرمن ۱۱ کرسی بر اساس نظرسنجی‌ها کسب خواهد کرد.

نسیم آنلاین ؛محمد محسن فایضی : انتخابات پیش روی کنست اسرائیل برای نتانیاهو حکم مرگ و زندگی دارد. نتانیاهو یا در این انتخابات پیروز خواهد شد و در غیر این صورت باید منتظر محکومیت‌هایش در دادگاه‌های تل‌آویو باشد.

شکست در تشکیل دولت مسئله پرونده فساد را برای نتانیاهو چالشی‌تر کرده است. نتانیاهو در حالی که سعی داشت در فرصت دوماهه تشکیل ائتلاف قانون مصونیت قضایی نخست‌وزیری را در کنست به تصویب برساند؛ فعلاً در این امر ناکام مانده است. گویا پرونده‌های فساد در انتخابات به چالشی جدی‌تر برای نتانیاهو تبدیل شده است. باید دید که آیا این بار هم نتانیاهو می‌تواند از این چالش عبور کند؟ نتانیاهو اگر به نخست وزیری نرسد احتمال برگزاری دادگاه و محکوم شدنش بیش از گذشته خواهد بود. لذا سید حسن نصرالله با اشاره‌ای دقیق تأکید کرد: «نتانیاهو از انتخابات پارلمانی که قرار است در شهریور برگزار شود، می‌ترسد و سرنوشت او یا نخست‌وزیری است یا زندان... نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صهیونیست‌ها را به لبه پرتگاه می‌کشاند.»

بی‌ثباتی راه فرار نتانیاهو؟

نتانیاهو در ماه‌های اخیر سعی کرده است با ماجراجویی کنترل‌شده نگاه‌ها و انتقادات مخالفانش از عدم کنترل امنیت در کرانه باختری و نوار غزه را به خارج از سرزمین‌های اشغالی منتقل کند. تداوم حملات هدفمند به سوریه و پایگاه‌های مقاومت، تنش‌های دو روزه و کوتاه‌مدت با غزه و تداوم ماجراجویی‌ها در جبهه شمال (کشف تونل‌ها، پرواز جنگنده و پهپادها و اقدامات ضربتی در جولان و...) همگی اقداماتی است که انتظار می‌رود از سوی نتانیاهو همانند چند ماه گذشته در ماه‌ پیش رو تداوم یابد . نتانیاهو سعی دارد به مخاطبین داخلی و خارجی‌اش این‌گونه القا کند که در مقابل جبهه مقاومت دست برتر را دارد، ضمن آنکه منفعل نیست به دنبال جنگ تمام‌عیار نخواهد بود.

اما حمله اخیر وی به جنوب بیروت و پاسخ شیرین حزب‌الله، سناریوهای مردی که ۱۲ سال در رأس قدرت رژیم صهیونیستی نشسته است را دچار چالش کرده است.

فیلم منتشر شده از پاسخ حزب‌الله

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این اقدام اخیر نتانیاهو و پاسخ حزب‌الله به سود راست‌گرایان تمام نشده است. به‌گونه‌ای که اکثر صهیونیست‌ها اقدام نتانیاهو را یک اقدام انتخاباتی می‌دانند نه یک اقدام در راستای منافع سرزمین‌های اشغالی.

در این نظرسنجی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی پرسیده شده، به نظر شما تصمیماتی که برای مدیریت بحران امنیتی اخیر گرفته‌شده، تحت تأثیر مسائل انتخاباتی بوده یا خیر؟ پاسخ 59% مثبت بوده و 26% گفته‌اند تحت تأثیر انتخابات نیست و تنها 15% ترجیح داده‌اند پاسخ ندهند.

آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گوید؟

نظرسنجی شبکه ۱۳ اسرائیل در آخرین نظرسنجی خود (۱ سپتامبر) نشان می‌دهد که راست‌گرایان (بدون احتساب حزب لیبرمن) ۵۴ صندلی، آبی و سفید و چپ‌گرایان ۵۵ کرسی کسب خواهند کرد. این به این معنی است که راست‌گرایان بدون راضی کردن لیبرمن نمی‌توانند کابینه تشکیل دهند. لیبرمن ۱۱ کرسی بر اساس نظرسنجی‌ها کسب خواهد کرد.

راست‌گرایان ۵۵ کرسی

چپ‌گرایان ۵۶ کرسی

حزب اسرائیل خانه ما (لیبرمن) ۱۱ کرسی

آیا نتانیاهو شکست خواهد خورد؟

هرچند نزدیک به ۱۳ روز تا پایان انتخابات باقی است و تغییرات زیادی ممکن است در درصد کرسی‌های احزاب رخ دهد اما آنچه می‌توان گفت آن است که نتانیاهو بدون لیبرمن قادر به تشکیل دولت نخواهد بود.

در این صورت ممکن است راست‌گرایان و دیگر اعضای لیکود با تغییر نتانیاهو از رهبری حزب و دادن امتیازات به لیبرمن کابینه را بدون شخص نتانیاهو تشکیل دهند. در ماه‌های اخیر اظهارنظرهایی از برخی اعضای لیکود مبنی بر ممکن بودن کنار گذاشتن نتانیاهو از حزب منتشر و رسانه‌ای شده است. حالت ممکن دیگر آن است که نتانیاهو خواسته‌های لیبرمن برای تصاحب وزارت جنگ و تغییر قانون سربازی حریدی ها را بپذیرد تا به قدرت برسد. حالت‌های دیگری هم ممکن است اما در واقعیت دور از انتظار است و از مرور آنان صرف‌نظر می‌کنیم.

تجربه نشان داده است نتانیاهو دیگر در القای فضای امنیتی و کسب رأی از این مسیر به یک خبره تبدیل شده و با گذر از چالش‌های گوناگون بیش از ۱۲ سال خود را در رأس قدرت حفظ کرده است.

حجم ویدیو: 13.24M | مدت زمان ویدیو: 00:02:40 دانلود ویدیو
ارسال نظر: