آیا طرح «صلح هرمز» همان برجام منطقه‌ای است؟

روحانی در نیویورک به دنبال چیست؟

کدخبر: 2334049

پس از سخنان صریح رهبری در خصوص مذاکره با آمریکایی‌ها انتظار میرفت  عملا سناریو مذاکره به فراموشی سپرده شود. اما سخنان امروز ظریف و دکتر روحانی بر نگرانی‌ها افزوده است که آیا دولت همچنان به دنبال یک توافق است؟

نسیم آنلاین : رئیس جمهور در حالی امروز تهران را به سمت نیویورک ترک کرد که ویزای سفر وی و هیات همراهش با تاخیر از سوی آمریکایی ها صادر شد. چهار ماه گذشته آمریکایی‌ها در خصوص ایران سیاست عجیب و پرفراز نشیبی را دنبال کرده‌اند. می‌توان از مجموعه اقداماتی چون تعیین و پافشاری بر شروط 12 گانه پمپئو، تشدید تحریم‌های نفتی، لغو برخی معافیت‌های نفتی و هسته‌ای، خبر اعزام ناو جنگی به خلیج‌فارس تا تشدید هشدارها و فرستادن نخست‌وزیر ژاپن به عنوان پیام رسان و در نهایت ادعای لغو حمله به نقاطی از ایران پس از ساقط شدن پهپاد متجاوزشان در آسمان‌های تهران و تحریم‌های جدید نام برد. این‌ها تنها بخشی از اتفاقات چهار ماه گذشته میان ایران و آمریکاست.

با نزدیک شدن به سفر روحانی به نیویورک باری دیگر امکان مذاکره با آمریکایی ها در رسانه ها داغ شده است. برخی سخنان و گمانه زنی ها موجب شد هفته گذشته رهبری واکنش ای صریح علی رغم تذکرات مکررشان وا داشت. ایشان در دیداری فرمودند به بیگانه نباید نگاه کرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با دیگران نباید اتکال کرد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته این حرف به معنای بستن باب مراوده با دولتهای عالم نیست، ما اهل مراوده و گفت‌وگو و نشست و برخاست هستیم اما نباید کارهای کشور را به نشست و برخاست با دیگران موکول کرد. هر چه می‌توانید از امکانات دنیا استفاده کنید اما علاج در داخل کشور، و حل مشکلات به دست مردم است.

حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری علاج کار ایران و مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاستهای مستکبرانه آمریکا این سیاست قرار خواهد گرفت و از این به بعد، هر چیزی را که قلدرانه از جمهوری اسلامی مطالبه کنند،

دولت به دنبال چیست؟

پس از سخنان صریح رهبری در خصوص مذاکره با آمریکایی‌ها انتظار می‌رفت عملا سناریو مذاکره به فراموشی سپرده شود. اما سخنان ظریف و دکتر روحانی بر نگرانی ها افزوده است که آیا دولت همچنان به دنبال یک توافق است؟

روحانی پیش از ترک تهران با اشاره به محورهای حضور خود در سازمان ملل عنوان کرد: طرح پیشنهادی ما برای امنیت منطقه تنها امنیتی نیست و اقتصادی و سایر موارد هم هست. نام این طرح «ابتکار صلح هرمز» است و این نام به دلیل اینکه حروف اول آن HOPE به معنای امید است و لذا این ائتلاف، ائتلاف امید است. بنابراین همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز دعوت می‌شوند تا امنیت منطقه را تضمین کنیم.

روحانی افزود: به دلیل اینکه هنوز این طرح باز نشده است عکس العمل‌ها نیز مشخص نیست. آمریکایی‌ها در عکس العمل اول گفتند ما خیلی دلمان می‌خواهد ببینیم این طرح چیست و ابعاد را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین طرح ما که ارائه خواهد شد تحت عنوان ابتکار صلح هرمز است که به معنای همان ائتلاف امید است. ان شاءالله بتوانیم این طرح را باز کرده و به دنیا اعلام کنیم ایران به دنبال یک صلح بلند مدت در منطقه است و آمادگی دارد در مجمع گفتگو با سازمان ملل حضور پیدا کند و فعال شود.

روحانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم راهکار منطقه از درون منطقه خواهد بود. آنهایی که از بیرون منطقه می‌آیند هیچ وقت نمی‌توانند صلح و امنیت بیاورند. کما اینکه دیدیم آمریکایی‌ها در این مدت و از سال ۲۰۰۱ تاکنون در منطقه در حال لشکرکشی هستند و هیچ کجا نتوانستند امنیت ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: مساله ۱+۴ و مسائل مربوط به هسته‌ای و موضوعی که تحت عنوان کاهش تعهدات ایران است و منطقی که برای این کار دارد را نیز تشریح خواهیم کرد. در سطح وزرا یک اجلاس ۱+۴ هم در نیویورک خواهد بود و موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد

این سخنان در حالی مطرح شده است که حسام الدین آشنا در توئیتی نوشت: رئیس جمهور در آستانه انجام مأموریتی دشوار از جانب ملت ایران است.

سخنان معنادار ظریف

دیشب ظریف گفتگویی باشبکه سی ان ان داشته است. کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، در دو پیام توییتری بخش‌هایی از گفت‌وگویش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرده و به نقل از وی نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز به من گفت که روحانی، رئیس جمهور ایران حاضر است با ترامپ، رئیس‌جمهور[آمریکا] این هفته در نیویورک دیدار کند، «به شرط این که رئیس جمهور ترامپ آماده باشد کاری را که لازم است انجام بدهد»،[که آن] لغو تحریم‌ها در ازای «نظارت دائمی بر تاسیسات[هسته‌ای] ایران است».

وی در پیام دیگری به نقل از ظریف نوشت: « نشان صلح[شاخه زیتون] همیشه روی میز بوده است، اما ما بازهم آن را نشان می‌دهیم».

این تحولات از دید تحلیلگران به دور نمانده و آنان را به واکنش وا داشته است. به طور نمونه مهدی محمدی نوشت: «در آستانه یک توافق بسیار بد قرار داریم، مگر اینکه آقای روحانی از تجربه برجام چیزی آموخته باشد.

همچنین جعفر بلوری یکی از فعالین و روزنامه نگاران حوزه بین الملل در توئیتی نسبت به طرح روحانی هشدار داد. وی نوشت: به نظر می رسد، طرح صلح منطقه ای روحانی که به نیویورک خواهد برد، طرحی است که قرار است باب مذاکرات بر سر مسائل منطقه ای را بگشاید...! یعنی همان برجام 2، یعنی سرنوشت نفوذ منطقه ای و موشک هایمان به سرنوشت هسته ای دچار شود! امیدوارم، اشتباه فهمیده باشم...

حجم ویدیو: 16.00M | مدت زمان ویدیو: 00:02:14 دانلود ویدیو
ارسال نظر: