منابع معارضین سوریه مدعی شدند

توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری دومین شهر بزرگ ادلب به ارتش سوریه؟!

کدخبر: 2334065

برخی منابع غیررسمی و سران گروه‌های معارض مقیم ادلب در خبری ادعا کردند اخیرا در نشست سه‌جانبه آنکارا، اردوغان با درخواست پوتین بر سر آینده ادلب توافق کرده است! طبق این توافق، قرار است ۴ شهر مهم جنوب استان ادلب به ارتش سوریه واگذار شود!

نسیم آنلاین : برخی منابع غیررسمی و سران گروه‌های معارض مقیم ادلب در خبری ادعا کردند اخیرا در نشست سه‌جانبه آنکارا، اردوغان با درخواست پوتین بر سر آینده ادلب توافق کرده است! طبق این توافق، قرار است ۴ شهر مهم جنوب استان ادلب به ارتش سوریه واگذار شود!

بر پایه این گزارش، قرار است شهرهای «معرة النعمان»، «سراقب»، «اریحا» و «جسر الشغور» بدون درگیری نظامی به ارتش سوریه واگذار شود. به این ترتیب عملا بزرگراه‌های حلب لاذقیه و حلب دمشق به طور کامل تحت سیطره ارتش سوریه قرار می‌گیرد و در مقابل فاصله نیروهای محور مقاومت از مرزهای ترکیه نیز همچنان در سیطره معارضین باقی می‌ماند.

با توجه به اهمیت ژئوپلتیکی این ۴ شهر و جایگاه مهم آن در تأمین نیروی انسانی گروه‌های تروریستی، عمده طیف‌های معارضین با این پیشنهاد به طور یکپارچه مخالفت کرده‌اند. در ادامه این گزارش، اهمیت هر کدام از این چهار شهر را مرور می‌کنیم:

1.معرة النعمان

شهر معرة النعمان واقع در جنوب شرقی استان ادلب، مهم‌ترین پایگاه مخالف النصره و تحریر الشام در استان ادلب محسوب می‌شود. همین شهر، اصلی‌ترین و یکی از قدیمی‌ترین پایگاه‌های ارتش آزاد بوده و از نخستین شهرهایی است که از سیطره ارتش سوریه خارج شد.

معرة النعمان مرکز منطقه موسوم به «جبل الزاویة» است. جبل الزاویه منطقه‌ای کوهستانی در شرق استان ادلب است که به علت بافت کوهستانی آن، ظرفیت حرکت‌های چریکی بالایی دارد. این منطقه در دسامبر ۲۰۱۱ از سیطره ارتش سوریه خارج شده و از این نظر، نخستین نقطه در سراسر کشور سوریه است که به تصرف ارتش آزاد درآمد.

این شهر پایگاه اصلی چند گروه تروریستی وابسته به ارتش آزاد مانند «صقور الشام»، «الجیش الوسطی»، «جیش ادلب الحر» و... می‌باشد..

2.جسر الشغور

این شهر از نظر ژئوپلتیکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جسر الشغور از یک طرف دروازه منطقه سوق الجیشی «سهل الغاب» می‌باشد و از طرف دیگر پل ارتباطی میان ادلب و مناطق تحت سیطره معارضین در شمال شرق استان لاذقیه و منطقه کوهستانی موسوم به جبل ترکمان و جبل الاکراد است.

به همین جهت، جسر الشغور از بالاترین اهمیت برای روسیه برخوردار است؛ زیرا حملات موشکی و پهپادی که به پایگاه حمیمیم صورت گرفت، از این منطقه نشأت گرفته بود و روسیه برای حفظ امنیت مرکز فرماندهی خود در سوریه، پاکسازی این منطقه را ضروری می‌پندارد.

برخلاف معرة النعمان که پایگاه اصلی معارضین مخالف سلفی جهادی در الدب است، جسر الشغور طی سال‌های اشغال آن توسط گروه‌های سلفی جهادی دچار تغییر ترکیب جمعیتی شده و امروزه زبان‌های «سین‌کیانگ» (ترکی شرقی رایج در غرب چین) و ازبکی در آن رواج دارد!!

3.اریحا

اریحا دومین بزرگ‌ترین شهر استان ادلب بوده و در جنوب شهر ادلب واقع شده است. اریحا پایگاه اصلی احرار الشام در جنوب ادلب محسوب می‌شد.

در سال ۲۰۱۵ با اشغال اریحا توسط جیش الفتح، راه برای اشغال جسر الشغور و کنترل کامل این استان باز شد و از این حیث به نظر می‌رسد اریحا نقطه ثقل بخش جنوبی استان ادلب باشد.

4.سراقب

سراقب اصلی‌ترین پایگاه احرار الشام در شرق استان ادلب است. به نظر می‌رسد حساسیت ویژه ارتش سوریه نسبت به سراقب، به موقعیت آن در میان دو بزرگراه حلب لاذقیه و حلب دمشق برمی‌گردد.

با توجه به اراده قاطع دمشق مبنی بر سیطره بر این دو بزرگراه و تمکین آنکارا در برابر مطالبات تهران و مسکو در این زمینه، به نظر می‌رسد نهایتا سراقب به دامان ارتش و نظام سوریه بازمی‌گردد.

ارسال نظر: