احتمال ارتباط قتل محافظ ملک سلمان با پرونده «خاشقچی»

کدخبر: 2335442

نشریه انگلیسی «تایمز» در گزارشی درباره قتل محافظ شاه سعودی، نوشت، گمانه‌زنی‌هایی هست مبنی بر اینکه این قتل دسیسه دربار بوده و ممکن است با پرونده قتل «جمال خاشقچی» مرتبط باشد.

نشریه انگلیسی «تایمز» که به انتشار اخبار اختصاصی از داخل عربستان سعودی معروف است، روز یکشنبه در گزارشی درباره قتل «عبدالعزیز الفغم» محافظ شخصی شاه و ولی‌عهد عربستان سعودی، نوشته است گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این حادثه با پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی، مرتبط باشد.

ریاض مدعی شده است که قتل الفغم در جریان یک درگیری شخصی و توسط یکی از دوستان او در منزل شخصی صورت گرفته است. عربستان سعودی ادعا می‌کند که قاتل هم بعدا در جریان درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است.

با این وجود، تایمز نوشته است: «ژنرال عبدالعزیز الفغم ۴۷ ساله به عنوان معتمدترین افسر محافظ شاه شناخته می‌شد. مرگ وی، فورا به گمانه‌زنی در مورد یک دسیسه توسط دربار منجر شد. ادعا شده است که او اخیرا از خدمت پادشاهی برکنار شده و احتمال دارد که اطلاعاتی در خصوص قتل آقای خاشقچی داشته است».

خاشقچی دقیقا یک سال پیش در حالی که برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود، توسط یک تیم ترور کشته شده و تکه تکه شد. جسد او تا امروز پیدا نشده است. در حالی که گزارش‌های متعددی از دستور مستقیم «محمد بن سلمان» ولی‌عهد برای قتل خاشقچی وجود دارد، ریاض مدعی است که قتل وی توسط یک تیم خودسر صورت گرفته است.

امروز روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم گزارش داد که شنبه شب همزمان با قتل محافظ شاه سعودی، ریاض از سرویس‌های اطلاعاتی منطقه برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد شماری از شهروندان سعودی درخواست کمک کرده است. بر اساس این گزارش، درخواست جمع‌آوری اطلاعات، شخصا از سوی شاه و ولی‌عهد سعودی ارائه شده است.

از روز گذشته که خبر قتل این محافظه ارشد خاندان پادشاهی سعودی منتشر شد، گمانه‌زنی‌های مختلفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که همگی در تردید در روایت رسمی ریاض از این حادثه اشتراک دارند. وبگاه خبری «عربی ۲۱» هم در گزارشی در مورد «مشعل بن ممدوح» که گفته می‌شود عامل تیراندازی و قاتل الفغم است، نوشت بر خلاف آنچه که ریاض می‌گوید، این فرد، شهروندی عادی نبوده است. به نوشته این پایگاه، ممدوح عضو سابق شورای مشورتی سعودی و احتمالا از افسران اطلاعاتی عربستان است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: