آینده صنعت نفت در دستان کیست؟

تمسخر جوانگرایی در وزارت نفت

کدخبر: 2335566

از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای وزیر در صنعت نفت آن است که آینده این صنعت در دستان حلقه‌ خودی‌ها باشد.

نسیم آنلاین ؛ منصور مقیمی‌زاده : دیروز وزیر نفت در سخنرانی خود در جمع بسیجیان وزرات نفت، جوانگرایی در این وزارتخانه را موفق دانسته و گفته است: «من در این سال‌ها بسیار برای جوانگرایی تلاش کرده‌ام. او در ادامه گفته است: «بدون اینکه بخواهیم به افراد باتجربه بی‌احترامی کنیم (خودم از همه پیرتر هستم) باید در کنار جوان‌ها باشیم و به رشد و ارتقای آنان کمک کنیم، البته مشکلاتی نیز دارد که باید آن را بپذیریم. در مقابل صحبت افرادی که می‌گویند جوانان بی‌تجربه هستند، باید بگویم که اگر باتجربه باشند که دیگر جوان نیستند، زیرا کسی که ۳۰ سال تجربه دارد دیگر جوان نیست و ۵۰ تا ۵۵ سال سن دارد. جوان فردی است که تجربه پنج تا هفت سال دارد. وزارت نفت در این مدت هم در این موضوع واقعا موفق بوده است»

پیشتر در گزارشی تعدادی از جوان‌هایی را که توسط وزیر نفت وارد صنعت نفت شده‌اند، معرفی کردیم. جوان‌هایی که به صرف فعالیت در ستادهای انتخاباتی و حضور در کلاس‌های بیژن زنگنه، بدون سابقه و تجربه به سطوح عالی مدیریت دست یافتند. جوانانی که برخی‌هاشان در انتصابات کلیدی در صنعت نفت بسیار موثر و صاحب نفوذ هستند.

پایگاه خبری نفتی‌ها در گزارش اخیر خود در مورد نقش آیدین ختلان، دستیار زنگنه در انتصابات صنعت پتروشیمی نوشت: اختیار کامل دو شرکت اصلی ذیل وزارت نفت، یعنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی تحت فرمان دستیار جوان زنگنه است. این پایگاه خبری ادامه داده که دستیار جوان وزیر که هم زمان عضو هیئت مدیره بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور است، در تلاش است با ارائه چارت جدید سازمانی در این هلدینگ، تعدادی از نیروهای رسمی را از این شرکت خارج کند.

علی کاردر، که قبل از کرباسیان مدیر عاملی شرکت ملی نفت را بر عهده داشت، گفته بود که آیدین ختلان مسئول بررسی استخدام‌های دانشگاه نفت است. او مامورشده تا شرایط را بررسی و بگوید چه کسی مناسب استخدام است.

بیژن زنگنه هنگامی که در دولت یازدهم به وزارت نفت بازگشت، مرکز مدیریت توسعه صنعت نفت را تاسیس کرد. وزیری هامانه که آن زمان قائم مقام زنگنه در وزارت نفت بود، تلاش داشت با این مرکز پست‌های مدیریتی در اختیار افرادی قرار بگیرد که نخست ارزیابی‌های لازم در مورد آنان صورت گرفته شده باشد. اما این مرکز مدت اندکی بعد از تاسیس و بعد از برگزاری دو یا سه دوره ارزیابی‌ کارکرد خود را از دست داد و دستیار جوان و تازه وارد زنگنه توانست نظر خود را بر قائم مقام وزیر برتری دهد تا انتصابات مدیریتی از کانال وی صورت گیرد. بعد از آن بود که وزیری هامانه از سمت خود استعفا داد.

البته این نوع از جوانگرایی که به سبک آقای زنگنه صورت می‌گیرد، در دولت‌های پیشین نیز مسبوق به سابقه بوده است. اما بیژن زنگنه یک تفاوتی با دیگر وزاری نفت دارد. او علاوه بر آنکه به گونه‌ای رادیکال این جوانان را یک شبه در پست‌های مدیریتی کلیدی نظیر مدیرعاملی «نیکو» و عضویت در هیات مدیره شرکت ملی نفت قرار داده، تمامی زیرساخت‌های تربیت نیروی صنعت نفت را که بعضا بیش از ۸۰ سال قدمت دارند، یا از کارکرد انداخته و یا تعطیل کرده است. تضعیف و نابودی دانشگاه صنعت نفت و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که تکنسین‌هایی حرفه‌ای تربیت می‌کرد همگی با تصمیمات وی صورت گرفته است. این نهادها، مراکزی بودند که بسیاری از مدیران کارکشته کنونی و پیشین صنعت نفت را تربیت کرده بودند. و بسیاری از بدنه صنعت نفت نیز با تضعیف و تعطیلی آن‌ها معترض بودند. دکتر بهرامی، استاد دانشگاه صنعت نفت ، پیش از این به نسیم آنلاین گفته بود که هیچ یک از وزرا و مدیران عامل شرکت ملی نفت تاکنون، چنین تصمیمی برای از بین بردن این دانشگاه نداشته‌اند و این تصمیمات ناشی از نظر شخصی آقای زنگنه - و نه بدنه وزارت- است.

شاید به نظر برسد اعتراضاتی که از سوی بدنه صنعت نفت به افزایش تفوذ تیم جوان اطراف آقای زنگنه در بکارگیری نیروها و مدیران صورت می‌گیرد، ناشی از مقاومت‌ها در برابر جوان‌تر شدن سن مدیران نفت باشد. اما واقعیت آن است که مدیران کارکشته صنعت به از بین رفتن زیرساخت‌ها و نظام‌های رشد و ارتقای افراد در این صنعت اعتراض دارند. نظاماتی که از بین رفته و به گفته یکی از آنان برای صنعت نفت فاجعه است که یک جوان بی تجربه در کنار وزیر هم اکنون همه کاره صنعت نفت شده است!

با همه این‌ها زنگنه این نوع جوانگرایی را نمونه‌ موفقی می‌داند. نمونه‌ای که در آن جوانانی که تا همین چندی پیش مشغول فعالیت در ستادهای دانشجویی انتخاباتی بودند، امروز در مدیریت‌های عالی صنعت نفت قرار دارند و از همه مهم‌تر اختیار جذب و بکارگیری افراد به آن‌ها نیز سپرده شده است. از مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای وزیر در صنعت نفت آن است که آینده این صنعت در دستان حلقه‌ خودی‌ها باشد و نه غیر خودی.

ارسال نظر: