طرح کنگره برای تحمیل کاپیتولاسیون به متحدان آمریکا

کدخبر: 2335608

سناتورهای آمریکایی با افزودن یک متمم به بودجه دفاعی این کشور، درصدد غیرقانونی کردن بازداشت اتباع خود و همچنین کارمندان محلی نهادهای دیپلماتیک آمریکا در عربستان سعودی، مصر و ترکیه است.

قانونگذاران سنای آمریکا به منظور اعمال فشار بر ریاض، قاهره و آنکارا در موضوع دستگیری اتباع آمریکایی و کارکنان سفارت‌ و کنسولگری‌های این کشور، یک متمم بحث‌برانگیز را تصویب کردند که طبق آن واشنگتن می‌تواند به بهانه بازداشت اتباع خود، علیه این سه کشور متحد آمریکا تدابیر تنبیهی وضع کند.

به نوشته پایگاه «المانیتور»، هیأت کارشناسان در مجلس سنای آمریکا در زمینه کمک‌ها خارجی، یک متمم را تصویب کرده که بر اساس آن، واشنگتن می‌تواند مقام‌های سعودی، مصری و ترکیه‌ای را که در بازداشت اتباع آمریکا یا کارکنان محلی هیأت‌های دیپلماتیک آمریکا، دخیل بوده‌اند، به آمریکا ممنوع‌الورود کند.

«کریس ون هولن» سناتور دموکرات ایالت «مریلند» که این متمم را پیشنهاد داده، درباره لزوم تصویب این طرح گفته است: «دولت ما باید یک پیغام محکم با این مضمون بفرستد که ما بازداشت غیرقانونی آمریکایی‌ها یا کارکنان خارجی نهادهای دیپلماتیکمان در اقصی نقاط جهان را تحمل نخواهیم داد».

این سناتور ضمن خرسندی از تصویب این متمم به اتفاق آرا، گفت این مصوبه پیغام مورد نظر را به ریاض، آنکارا و قاهره ارسال خواهد کرد.

به نوشته المانیتور، واشنگتن امیدوار است این طرح متحدان آمریکا را از بازداشت آمریکایی‌ها یا کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا، بازدارد.

به گفته هولن، مصر حدود ۲۰ شهروند آمریکایی و عربستان سعودی هم حداقل سه شهروند دو تابعیتی آمریکایی- سعودی را بازداشت کرده است و علیرغم آزادی سال گذشته «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی از زندان در ترکیه بعد از مداخله شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، همچنان یک کارمند ترکیه‌ای کنسولگری آمریکا در استانبول به نام «متین توپوز» در ترکیه بازداشت است.

طبق گزارش المانیتور، هرچند متمم مصوب سنا در نسخه تصویب شده پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نبوده و باید یک بار دیگر در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته شود، اما با توجه به حمایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از این متمم، بعید است که با مخالفتی جدی روبرو شود.

مصوبه سنا تا حد زیادی به طرحی شباهت دارد که در ایران با عنوان «کاپیتولاسیون» شناخته می‌شود. بر اساس آن طرح، کشورهای هدف از محاکمه اتباع آمریکایی منع می‌شدند، اما مصوبه اخیر سنا از این نیز فراتر رفته و اختیار قانونی بازداشت افراد را از کشورهای میزبان آمریکایی‌ها سلب می‌کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: