وقتی کارگران عراقی، شرکت‌های آمریکایی را از بصره بیرون کردند

کدخبر: 2335673

دیوید می‌گوید: در سال ۲۰۱۳ میلادی من به بغداد رفتم تا تأثیر اشغال عراق بر کارگران و اتحادیه‌های کارگری را بررسی کنم. من با کارگران پالایشگاه الدوره گفتگو کردم و از آن‌ها عکاسی کردم. جنوب عراق قلب تپنده صنعت نفت این کشور است و در ادامه روانه بصره شدم.

در بهار امسال، نمایشگاه تصاویر دیوید باکون از زندگی کارگران شاغل در دکل‌های حفاری و صنعت نفت عراق در کالیفرنیا به نمایش درآمد. دیوید دارای سه دهه تجربه عکاسی بوده و‌ تلاش می‌کند تا عدالت اقتصادی و اجتماعی را برای کارگران دنیا به ارمغان آورد. تعدادی از عکس‌های وی در کتابخانه سبز دانشگاه استنفورد نصب‌شده است. این تصاویر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ میلادی و پس از اشغال عراق ثبت شده‌اند. کارگران پالایشگاه‌های عراق برای وی توضیح داده‌اند که چگونه هالیبرتون را وادار به خروج از بصره کرده‌اند. اتفاقی که یک پیروزی بزرگ برای اتحادیه‌های کارگری عراق محسوب شد. پس از اشغال عراق، مردم این کشور با برپایی راهپیمایی‌های میلیونی شعارنوشته‌هایی با موضوع هالیبرتون و دیک چنی و شعار نه به خون در برابر نفت در دست داشتند. آن‌ها معتقد بودند سلطه بر نفت عراق، یکی از انگیزه‌های آغاز اشغال کشورشان بوده است. دیوید می‌گوید: در سال ۲۰۱۳ میلادی من به بغداد رفتم تا تأثیر اشغال عراق بر کارگران و اتحادیه‌های کارگری را بررسی کنم. من با کارگران پالایشگاه الدوره گفتگو کردم و از آن‌ها عکاسی کردم. جنوب عراق قلب تپنده صنعت نفت این کشور است و در ادامه روانه بصره شدم. در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز با دعوت حسن جمعه، رئیس سندیکای کارگران صنعت نفت عراق راهی بصره شدم. در این سفر در نشستی شرکت کردم که در مخالفت با انحصار غول‌های نفتی در صنعت نفت عراق برپاشده بود. در بصره کارگران شاغل در صنعت نفت به من گفتند که در نخستین سال اشغال عراق، شرکت هالیبرتون (که پیش‌تر دیک چنی معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده ریاست آن را بر عهده داشت) همه مبادلات مالی ادارات و نهادهای جنوب عراق شامل پرداخت حقوق کارگران نفتی را در دست گرفته بود. تا مدت‌ها پرداخت حقوق کارگران پالایشگاه‌ها و دکل‌های حفاری پس از تائید توسط شرکت هالیبرتون پرداخت می‌شد.

من با برپایی این نمایشگاه تلاش کردم تا شهروندان دولت‌های غربی را با فساد ناشی از جنگ‌افروزی ائتلاف غربی آشنا کنم. پس از گذشت دو سال، عراقی‌ها از کنار گذاشته شدن هالیبرتون و شرکت کی بی آر به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هالیبرتون از مدیریت صنعت نفت کشورشان خوشحال بودند. البته این پیروزی پس از سه روز اعتصاب سراسری به‌دست‌آمده بود.

در ادامه تصاویر دیوید باکون از کارگران صنعت نفت عراق وزندگی مردم را می‌بینیم. در تصویر نخست، فلاح علوان، از رهبران اتحادیه کارگران با مدیر یکی از واحدهای پالایشگاه در مورد حقوق کارگران صحبت می‌کند. این کارخانه تولید ظروف پلاستیکی به دلیل تحریم‌ها در شرایط بسیار بدی فعالیت می‌کرد.

در تصویر دوم، پالایشگاه نفت عراق و شرایط ناگوار آن به دلیل تحریم‌های اقتصادی به چشم می‌خورد. تجهیزات دست‌ساز در بخش‌های مختلف پالایشگاه دیده می‌شد. در اطراف پالایشگاه، مردان مسلح به چشم می‌خوردند.

در این تصویر که از پالایشگاه نفت بصره گرفته‌شده، بر روی یک دستگاه ازکارافتاده شعار عراق آزاد ۲۰۰۵ دیده می‌شود.

در این تصویر، اعضای یک تشکل کارگری و کارکنان آتش‌نشانی پالایشگاه بصره در مورد خصوصی‌سازی صنعت نفت گفتگو می‌کنند.

در این تصویر، ابراهیم عربی، رهبر اتحادیه کارگران پالایشگاه بصره در منزلش دیده می‌شود. تصویر مقتدا صدر از رهبران مذهبی عراق که از حمایت گروه‌های چپ‌گرا و کارگری برخوردار است، به چشم می‌خورد. عربی به دلیل فعالیت‌های صنفی در لیست سیاه وزارت نفت عراق قرارگرفته است.

کارگران در حال عملیات حفاری

در این تصویر کارگران درحال صرف غذا هستند.

حسین جمعه عواد، رئیس اتحادیه سراسری کارکنان نفت عراق.

کارگر معلول شده در یک حادثه رخ‌داده در یک پالایشگاه در شهر بصره. تصویری از امام حسین بر روی دیوار به چشم می‌خورد.

عماد محسن جبار، از رهبران اتحادیه‌های کارگری بصره و فرزندش در کنار یک کانتینر که به‌عنوان خانه از آن استفاده می‌کنند.

انبوهی از ضایعات صنعتی و سمی در یک منطقه مسکونی.

آپارتمان‌های مسکونی ساخته‌شده توسط دولت برای کارکنان صنعت نفت در بصره.

در این تصویر، یک دکه فروش بنزین و روغن‌موتور در شهر بصره دیده می‌شود.

«پایگاه خبری میز نفت»

ارسال نظر: