آیا ارتباطی میان قتل محافظ ملک سلمان با جنگ یمن وجود دارد؟

کدخبر: 2335756

القدس العربی بر اساس اطلاعات دقیقی که به دست آورده، در گزارشی به بررسی ارتباط میان قتل سرتیپ عبدالعزیز الفغم، محافظ شخصی ملک سلمان با جنگ یمن پرداخت.

پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت: کشته شدن سرتیپ عبدالعزیز الفغم، محافظ شخصی ملک سلمان و شمار دیگری از افسران بلند پایه‌ای که کشته شدن آن‌ها تاکنون فاش نشده است، با جنگ یمن ارتباط دارد. بر اساس اطلاعات دقیقی که روزنامه القدس العربی به دست آورده اکنون نگرانی واقعی برای جان شاهزاده‌هایی است که احتمالا می‌توانند جانشین محمد بن سلمان، ولیعهد شوند.

رسانه‌های سعودی به گونه‌ای بسیار مبهم در روز یکشنبه بیست و نهم سپتامبر خبر قتل وی را فاش کردند و کارشناسان امنیتی روایت رسمی سعودی را نپذیرفتند که سرتیپ الفغم به دست دوست خودش پس از یک مشاجره کشته شده؛ زیرا محافظ شخصی نمی‌تواند کاخ را بدون نظارت امنیتی شدید ترک کند. هم دغدغه برای حفظ جانش وجود دارد و هم این نگرانی مطرح است که مبادا خبر‌ها را درز دهد.

بنابر اطلاعات دقیق این روزنامه، بین جنگ یمن و ترور این سرتیپ رابطه وجود دارد. در این زمینه اخبار دقیقی از یک منبع موثق و بسیار مطلع به دست آمد که نشان می‌دهد ملک سلمان فقط یک ساعت در روز می‌تواند خبر‌های کشور را دنبال کند زیرا بیماری وی را از پای در آورده و تقریبا دو ساعت در روز به هوش است و بقیه ساعات شبانه روز را به سبب تناول دارو‌های آرامش بخش خواب است.

زمانی که ملک سلمان به اطرافیان و نیز پسرش یا همان ولیعهد بی اعتماد شد سرتیپ الفغم را موظف ساخت خبر‌های واقعی درباره اوضاع کشور را به اطلاع وی برساند. این در حالی است که ولیعهد نیز بر اطرافیان به شدت اعمال فشار می‌کند خبر‌هایی را که خود برمی‌گزیند به اطلاع پادشاه برسانند.

این منابع آگاه تاکید می‌کنند سرتیپ الفغم خبر‌های واقعی درباره جنگ یمن، حملات به آرامکو و نارضایتی گروهی از افسران نظامی از رفتار‌های ولیعهد را به ملک سلمان می‌رساند. به همین علت ولیعهد به حذف محافظ ویژه و وفادار به پدرش اقدام کرد.

همین منبع می‌گوید «شماری از افسران به سبب تردید درباره وفاداری به ولیعهد پاکسازی شدند. آن‌ها درباره شیوه عملکرد ولیعهد در زمینه جنگ یمن و تلفات انسانی سنگینی که عربستان در میان سربازان متحمل شد و خبر آن اعلام نشد ملاحظاتی برخلاف نظر ولیعهد داشتند. آن‌ها با برخی از شاهزادگان ارتباط برقرار کردند که کشور را از درون خانواده آل سعود و نه از طریق کودتا نجات دهند که تاکنون چنین طرحی مبهم مانده است».

همین منبع افزود: «از جمله این افسران کسانی هستند که ملک سلمان را در مناسبت‌های رسمی همراهی می‌کردند، اما دیگر در مناسبت‌ها دیده نشدند».

این منبع بر حساسیت اوضاع خانواده سلطنتی تاکید می‌کند؛ زیرا شاهزاده‌ها دیگر ابهت ولیعهد را نمی‌پذیرند و می‌دانند وی بار دیگر حادثه هتل «ریتز کارلتون» یعنی بازداشت شاهزاده‌ها را تکرار نخواهد کرد، اما برای کنار زدن آن‌ها اقدام می‌کند و رقبا را زیر نظر دارد. بن سلمان بیشتر شاهزاده‌ها به ویژه محمد بن نایف را از ریاض به شمال عربستان تبعید کرد؛ در حالیکه احمد بن عبدالعزیز را به شدت زیر نظر قرار دارد زیرا وی می‌تواند خانواده پادشاهی را ضد بن سلمان با خود همراه کند.

«خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: