اجماع علیه ترامپ

کدخبر: 2335858

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا که با آمدنش به کاخ‌سفید دنیا را به‌چالش کشید، حال خود درگیر چالشی بزرگ در آمریکا شده است. این روزها حزب رقیب ترامپ، دموکرات‌ها و حتی برخی جمهوری‌خواهان نیز به‌دنبال استیضاح و برکناری او از قدرت هستند.، وزیر خارجه پیشین آمریکا، از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خواست علیه ترامپ موضع محکمی بگیرند.

پاول در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، جورج بوش پدر و جورج بوش پسر در سِمَت‌های مهمی کار کرده است، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان»، سیاست خارجی حال حاضر آمریکا را آشفته و هرج‌و‌مرج‌گونه خواند. این ژنرال بازنشسته و عضو سابق حزب جمهوری‌خواه که در سال‌های اخیر به‌سمت دموکرات‌ها متمایل شده، از باراک اوباما و هیلاری کلینتون نیز حمایت کرده است. وی پیش‌از‌این نیز گفته بود ترامپ رییس‌جمهوری اخلاق‌گرا نیست. پاول که به‌همراه مادلین آلبرایت، وزیر خارجه آمریکا در دوران بیل کلینتون، در برنامه «سی‌ان‌ان» شرکت کرده بود، افزود: «جمهوری‌خواهان باید تکانی به خود بدهند و وقتی می‌بینند امور درست پیش نمی‌رود، درباره آن صحبت کنند. به‌دلیل اینکه سیاست خارجی کنونی ما آشفته و با هرج‌ومرج همراه است، حوادثی اتفاق می‌افتد که درک آن واقعا دشوار است. این راهی نیست که کشور باید اداره شود و کنگره یکی از نهادهایی است که باید درباره آن کاری کند».

علاوه‌‌بر پاول برخی دیگر از اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز خواهان استیضاح ترامپ هستند. مارک آمودی، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، نخستین نماینده این حزب بود که آشکارا از روند استیضاح رییس‌جمهوری آمریکا حمایت کرد. جو والش، از دیگر اعضای حزب جمهوری‌خواه، ترامپ را «خائن» و «مستحق استیضاح» دانست. والش در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» گفت: «رییس‌جمهوری مستحق استیضاح است. هیچ فردی از کاخ‌سفید یا افراد عالی‌رتبه کاخ‌سفید امروز در این برنامه حضور ندارند؛ زیرا چیزی برای دفاع وجود ندارد. رییس‌جمهوری این هفته باردیگر به کشورمان خیانت کرد».

علاوه‌بر سیاسیون، حمایت مردم آمریکا از استیضاح ترامپ نیز با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. نظرسنجی دانشگاه کویینی پیاک که چندی پیش منتشر شده، حاکی از آن است که بیش از 47‌درصد مردم آمریکا از استیضاح دونالد ترامپ و برکناری‌اش از قدرت حمایت می‌کنند که این رقم درمقایسه‌با پنج روز قبل از این نظرسنجی، بیش از 10‌درصد رشد کرده است. نظرسنجی جدید مؤسسه «یوگاو» که برای شبکه «سی‌بی‌اس» انجام شده، حاکی است اکثر شهروندان آمریکایی از آغاز تحقیقات مجلس نمایندگان برای استیضاح دونالد ترامپ حمایت می‌کنند.

حال همزمان با تلاش‌های ترامپ برای افشای فعالیت‌های تجاری بایدن در اوکراین، اکنون مشخص شده است افراد نزدیک به او تلاش کرده‌اند با زد‌و‌بند، قراردادهایی به‌نفع شرکت‌های نزدیک به خود با شرکت اوکراینی ببندند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی به‌نقل از منابع آگاه نوشت: «در‌حالی‌که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، بهار گذشته مشغول اعمال فشار به دولت کی‌یف برای بررسی اتهامات جو بایدن بود، گروهی از افراد نزدیک به ترامپ و چهره‌های نزدیک به وکیلش درزمینه مسائل اقتصادی و تجاری در اوکراین فعال بودند».

آسوشیتدپرس به‌نقل از این منابع افزود: «هدف آن‌ها سود تجاری بود، نه سیاسی. این حلقه تجار و چهره‌های جمهوری‌خواه برای جولیانی و ترامپ کار می‌کردند و می‌کوشیدند مدیریتی جدید در سطح بالای مدیریت نفت‌وگاز اوکراین ایجاد کنند. برنامه آن‌ها این بود که قراردادها را به‌سمت شرکت‌هایی هدایت کنند که تحت‌کنترل متحدان ترامپ بودند». این گزارش افزود: «نقشه آن‌ها بعد از شکست پترو پروشنکو از ولادیمیر زلنسکی در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین به‌مشکل خورد. همین افراد با ترامپ درباره جو بایدن صحبت کردند که اکنون در مرکز پرونده اوکراین‌گیت حضور دارد».

براساس این گزارش، تلاش‌ها برای انتصاب تیم مدیریت نزدیک به خودشان در رأس شرکت نفت‌وگاز با روی‌کارآمدن رییس‌جمهوری جدید، به‌واسطه ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، دنبال شد. مشخص نیست تلاش‌های پری برای جایگزین‌کردن تیم مدیریتی جدید با جولیانی هماهنگ شده بود یا نه و کسی هم ادعا نکرده این فعالیت‌ها مجرمانه بوده است. همچنین مشخص نیست جولیانی چه نقشی در کمک به موکلان خود برای کسب قراردادهای نفت‌وگاز با شرکت دولتی اوکراین داشته است.

دونالد ترامپ روز جمعه در گفت‌وگو با تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه گفته بود ریک ‌پری بوده که به او توصیه کرده است با زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، درباره کارخانه گاز مایع تلفنی گفت‌وگو کند. آسوشیتدپرس می‌گوید با چهار فرد آگاه به مسائل شرکت نفت‌وگاز اوکراین مصاحبه کرده و اظهارات آن‌ها نشان می‌دهد ریک پری نقش مهمی در این تلاش‌ها ایفا کرده است. این در حالی ‌است که وزیر انرژی آمریکا روز شنبه با رد هرگونه دخالت در ماجرای اوکراین‌گیت به شبکه «سی‌بی‌ان» گفته است: «‌هرگز درباره این موضوع با رییس‌جمهوری صحبتی نکردم و از او هم در‌این‌باره سخنی نشنیده‌ام؛ ولی با رودی جولیانی، وکیل ترامپ و سفیر سابق و کنونی آمریکا در اوکراین صحبت کرده‌ام. با همه آن اسم‌های نام‌برده‌شده در رسانه‌ها گفت‌وگو کرده‌ام؛ اما خداوند شاهد است حتی یک بار هم در این گفت‌‍‌‌‌وگوها نام بایدن، معاون رییس‌جمهوری سابق و پسرش برده نشد».

بزرگ‌ترین اتهامی که می‌تواند در این فرایند متوجه رییس‌جمهوری شود، روایتی است که دموکرات‌ها مطرح کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند امتناع ترامپ از تسلیم شکایت افشاگر دولتی به کنگره که در قانون درباره‌اش تصریح شده، همزمان با احتمال داخل‌کردن دولتی خارجی و معلق نگه‌داشتن کمک نظامی آمریکا به‌عنوان برگ‌برنده‌ای برای زدن رقیب سیاسی‌، می‌تواند شاهدی بر بی‌کفایتی ترامپ باشد. حال علاوه‌بر اتهامات درباره دخالت در انتخابات (دخالت سوریه در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل)، تلاش برای خراب‌کردن رقیب سیاسی به جرم سیاسی ترامپ افزوده شده است. باوجوداین، پرونده مذکور تفاوت‌هایی با پرونده قبلی دارد که او را بیشتر در مظان اتهام قرار می‌دهد: ۱. فردی افشاگر در پرونده فعلی وجود دارد که می‌تواند یک شاهد محسوب شود؛ ۲. متن مکتوب مذاکرات تلفنی میان ترامپ و رییس‌جمهوری آمریکا موجود است. تفاوت دیگر دو پرونده نیز این است که مورد روسیه مربوط به انتخابات گذشته بود؛ اما مورد اوکراین مربوط به انتخابات پیش رو می‌شود. حال به‌نظر می‌رسد دموکرات‌ها به قمار بزرگی دست زده‌اند که روند استیضاح را در نزدیکی ایام انتخابات آغاز کرده‌اند. اگر خطای ترامپ ثابت شود، دموکرات‌ها در این ریسک موفق خواهند شد؛ اما اگر استیضاح از پشتوانه اسنادی و حقوقی کافی برخوردار نباشد، تصمیم آن‌ها می‌تواند نتیجه معکوس دهد و درنهایت، به‌ضرر این حزب تمام شود. ناگفته نماند شخص ترامپ به‌صورت علنی گفته است این حرکت مجلس به انتخاب مجددش برای ریاست‌جمهوری کمک خواهد کرد. با‌این‌حال، یکی از مقام‌های نزدیک به کاخ‌سفید به تلویزیون «سی‌ان‌ان» گفته است: «رییس‌جمهوری آمریکا نگران است در فاصله یک سال مانده به پایان دوره ریاست‌جمهوری، از این مقام خلع شود؛ به‌همین‌دلیل، تمام تلاشش را خواهد کرد تا طرح را با شکست روبه‌رو کند».

همه این‌ها در حالی است که از اوایل قرن بیستم تاکنون، هیچ‌یک از رؤسای جمهوری آمریکا در نتیجه استیضاح از سِمَت خود کنار نرفته‌اند. در دو مورد تاریخی، ریچارد نیکسون زمانی‌که پی برد هم‌حزبی‌هایش در سنا به استیضاح رأی مثبت خواهند داد، از سِمَت خود استعفا داد و بیل کلینتون نیز که از همراه‌نشدن دوسوم نمایندگان سنا با استیضاح مطلع بود، حاضر نشد کاخ‌سفید را ترک کند. با‌ این تفاسیر، باید منتظر ماند و دید آیا سومین خیز جدی نمایندگان مجلس آمریکا برای عزل رییس‌جمهوری نتیجه‌بخش خواهد بود یا نه.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: