نماینده مردم زاهدان در مجلس:

تعداد فعلی پذیرش دانشجوی پزشکی، پاسخگوی نیاز مناطق محروم نیست

کدخبر: 2336172

علیم یارمحمدی با اشاره به طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی بیان کرد: تا وقتی که خلا کمبود پزشک در این مناطق پر نشود این مطالبه همیشه برای نمایندگان و مردم وجود خواهد داشت.

نسیم آنلاین : یکی از بزرگترین مشکلات مردم مناطق محروم، دسترسی بسیار پایین به خدمات درمانی به ویژه پزشک متخصص و فوق تخصص است. این در حالی است که بنابر آمار اعلامی توسط سازمان بهداشت جهانی، سرانه پزشک در ایران با سرانه مطلوب در دنیا، فاصله چشمگیری دارد. هر چند با تخصیص سهمیه 30 درصدی به مناطق محروم در سال‌های اخیر گام بلندی در راستای افزایش تعداد پزشک در مناطق محروم برداشته شد، اما با وجود پایین بودن ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی، سهمیه مناطق محروم هم نخواهد توانست مشکل کمبود پزشک را حل کند.

تعداد فعلی پذیرش دانشجو، پاسخگوی نیاز مناطق محروم نیست

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهمیه دانش آموزان مناطق محروم در رشته پزشکی گفت: این اقدام را در اوایل مجلس انجام دادیم. قبلا سهمیه شهرستان‌ها ناچیز و کم بود. اگرچه تعداد این‌ها را افزایش دادند ولی باز هم این تعداد جوابگوی نیاز منطقه نیست. در حال حاضر در جنوب استان نیاز مبرمی به پزشک عمومی و متخصص وجود دارد.

وی در ادامه افزود: در استان، سه دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد بنابراین این‌ها می‌توانند در یک دوره 10 ساله تعداد دانشجو را افزایش دهند. اگر هم برای آن‌ها مقدور نیست دانشجویان مناطق محروم را ببرند در مناطق برخوردار و در دانشگاه‌های دیگر تحصیل کنند تا بتوانند برای سیستان و بلوچستان مثمرثمر واقع شوند.

با افزایش دانشجوی پزشکی، کیفیت آموزش پایین نمی‌آید

نماینده مردم زاهدان در مجلس تاکید کرد: در واقع جز این راهی نیست. چون پزشکان دیگر را به هیچ روشی نمی‌توان به استان سیستان و بلوچستان گسیل کرد. باید از خود بومی‌ها استفاده کرد. دانش آموزان با استعدادی در این مناطق وجود دارد که چون ظرفیت پذیرش محدود است امکان قبولی ندارند.

یارمحمدی با اشاره به طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی بیان کرد: تا وقتی که خلا کمبود پزشک در این مناطق پر نشود این مطالبه همیشه برای نمایندگان و مردم وجود خواهد داشت. ما حتی این موضوع را به صورت حضوری و مکتوب با وزیر بهداشت در میان گذاشتیم ولی آن‌ها می‌گویند اگر تعداد دانشجوهای رشته پزشکی را افزایش دهیم در سطج کیفیت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. ما این را قبول نداریم چون ما استان‌های برخورداری داریم که می‌توانند دانشجوها را به آنجا بفرستند تا مشکل حل شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: من به خاطر استان‌های محروم، طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی را امضا کردم.

ارسال نظر: