مهم‌ترین پاسخ‌های روحانی در کنفرانس خبری/ از قانون اساسی و شورای نگهبان تا مذاکره با آمریکا و دلار ۴۲۰۰ تومانی

کدخبر: 2336259

امروز عصر نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزارشد. این نشست رسانه ای تقریبا بعد از دو سال (بهمن ۹۶)  برگزار شده است.

نسیم آنلاین : امروز عصر نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران با حضور خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزارشد. این نشست رسانه ای تقریبا بعد از دو سال (بهمن ۹۶) برگزار شده است. در ادامه مهم ترین پاسخ ها و اظهارنظرهای رئیس جمهور را می‌خوانید:

-خوشحالم در مقطعی در خدمت اصحاب رسانه هستم که ما شرایط سخت و تاریخی سیاسی، اقتصادی و امنیتی را پشت سر گذاشته ایم.

- در این 18 ماه دولت و ملت از طوفان تحریم‌ها عبور کردند و امروز قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی و صهیونیزم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن پایان یافته است

-در زمینه نرخ ارز به سمت تعادل حرکت کرده و طبق آمار بانک مرکزی در یک سال گذشته حدود 40 درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.

- تلاش دولت این است که در دو سال آینده تا پایان دولت، دوران آرامش و آسایش را مجددا برای مردم در زمینه های اقتصادی و سیاسی فراهم سازیم.

-روابط ما با چین و روسیه خوب است اما سه کشور اروپایی به قول های خود نتوانستند عمل کنند. اقدامات ایران اتکا به ملت ایران و در قدم بعدی کاهش تعهداتش بوده است. از اردیبهشت امسال کاهش تعهدات را انجام دادیم.

-بودجه جاری باید از درآمد نفتی جدا شود، اما این نیازمند جراحی دقیقی است و ما در حال انجام این کار هستیم. البته کار سختی است چراکه کشوری که تکیه به بودجه نفت داشته اگر بخواهد تکیه خود را بر مالیات و اوراق بگذارد، کاری سختی خواهد بود.

-برای حل مسائل منطقه‌ای، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در آنجا به پایان جنگ منتهی شویم یکی از گره های منطقه از جمله در روابط ایران و عربستان باز خواهد شد.

-درباره رابطه با امارات هم بله برخی از مقامات اماراتی به ایران آمدند، روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.

-وعده دادیم شرایط اقتصادی را از طرف مردم پیش می‌بریم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم و پیش‌بینی نمیکردم که افرادی کم خرد حادثه ای را در مملکت به وجود بیاورند و ضد انقلاب از آن سوءاستفاده کنند و بعد از آن ترامپ روی آن سوار شود و شدیدترین تحریم‌ها را که هیچوقت شاهد آن نبودیم را علیه ایران وضع کنند.

-حقوق‌های نجومی که در سوال مطرح کردید، در اصل حقوق‌های ناعادلانه بود که به عنوان حقوق نجومی در شعارهای انتخاباتی مطرح شده بود؛ کلش را پس گرفتیم. دولت آغازگر شفافیت بود، آیین نامه شفافیت را در دولت ایجاد کردیم.

-برای ما مهم نیست که رئیس‌جمهوری در آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی‌های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می‌کند و یک روز کسی را واسطه می‌کند و فردا می‌گوید من به او چیزی نگفته ام! یا توییت می‌کند و در آن چیز دیگری می‌گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفاً برای ما بلکه برای همه دنیا کار را سخت کرده است.

- شورای نگهبان نهاد نظارت کننده است، دخالت کننده نیست. امیدواریم کارش را به خوبی انجام دهد. دولت مجری انتخابات است. همواره رابط ما وزیر کشور و گاهی معاون اول و برخی وزرای دیگر با شورای نگهبان بوده اند.

-ترکیه نگرانی هایی در شمال سوریه دارد که ما در اصل این نگرانی با ترکیه مشکلی نداریم و آن را می پذیریم اما شیوه ای که آنان انتخاب کرده اند را نمی پذیریم. ترکیه دولت دوست ماست، اما شیوه های بهتری هم برای رسیدن به هدف وجود دارد. بارها گفته‌ام که همه باید کمک کنیم که ارتش سوریه در این منطقه مستقر شود اما الان ترکیه وارد خاک سوریه شده است و ما نگران این وضع هستیم.

-رئیس‌جمهور طبق اصل 113 قانون اساسی باید مداوم حواسش به قانون اساسی باشد. این موضع کجا فراموش شده است؟ برخی اصول را من در سخنرانی‌ها می‌گویم عده‌ای عصبانی می‌شوند. همه‌پرسی در همین قانون اساسی است؛ اگر بد است حذف کنید. اصل 113 را شورای نگهبان تفسیر کرده که عملا انگار این اصل را نداریم. به مجلس تذکر می‌دهم می‌گویند طبق تفسیر شورای نگهبان چنین است، به قوه قضاییه می‌گویم همین را می‌گویند.

-درباره پرونده محیط زیستی‌ها وزارت اطلاعات ما گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده من دیدم و خوانده‌ام و امیدوارم قوه قضاییه هم به آن توجه کند.

-گرچه آنچه در دریای سرخ واقع شد و کشتی ما هدف قرار داده شده بود مشکلاتی را ایجاد کرد و میزان تحقیقات ما به زودی به نتیجه برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشورها این کار را انجام داده و ما داریم بررسی می کنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است

-در خصوص سوخت و حامل های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم مسیر عادلانه و مناسبی نیست. معنای آن این نیست که بار سنگینی بر مردم تحمیل خواهد شد. ما دنبال این نیستیم که قیمت بنزین و سوخت را قیمت واقعی کنیم چون امکان پذیر نیست اما داریم فکر می‌کنیم که تغییراتی ایجاد کنیم.

- در دولت ترامپ یک بار مذاکره انجام شد، به نتیجه نرسید و سپس با پیش شرط‌هایی مطرح شد. البته نوع زندانیان سیاسی ایرانی و آمریکایی متفاوت است، در ایران عموما امنیتی است و در آمریکا کسانی هستند که تحریم ها را دور زدند که کار خوبی کردند، چون تحریم های آمریکا غیر قانونی است.

-اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی علیرغم اینکه بنده مخالف بودم کار بسیار خوبی بود اما عده‌ای سوء استفاده کردند که حتما باید بررسی شود و کسی اگر تخلف کرده باید با آن برخورد شود. این کار در آن زمان کار درستی بود و اولین روزنامه ای که از آن تعریف کرد هم کیهان بود، مقام معظم رهبری هم گفتند کار خوبی است. اصل تصمیم ایراد نداشت ولی باید به هر کس پولی داده می‌شد اعلام شود و اگر کسی پول گرفت و جنس مورد نظر را وارد نکرد با آن برخورد شود.

ارسال نظر: