آمریکا نرفته برگشت!

کدخبر: 2337655

گراهام می‌گوید، ترامپ به وی گفته است که منطقه امن میان ترکیه و کردهای سوریه خالی از سلاح و تحت کنترل نیروهای بین‌المللی خواهد بود و این بدان معناست که قرار نیست نیروهای ارتش ترکیه در این منطقه بمانند. به گفته وی، قرار نیست نیروهای آمریکایی در اداره این منطقه مشارکت کنند اما در عین حال به نکته مهمی اشاره می‌کند و آن هم این است که آمریکا این منطقه را پوشش هوایی می‌دهد و این هم بدان معناست که «خروج واقعی» نیروهای آمریکایی از سوریه قرار نیست اتفاق بیفتد.

لیندسی گراهام از بانفوذترین سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا و مخالف سرسخت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه امروز در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا سخنانی درباره منطقه امن، حمله ترکیه به شمال سوریه و آینده روابط میان آمریکا و نیروهای کرد در این منطقه بیان کرده که حائز اهمیت است.

اهمیت سخنان گراهام از آن جهت است که قبل از بیان آن با ترامپ دیداری داشته و در این اظهارات خود نقل‌قول‌هایی از وی درباره تحولات شمال سوریه بیان می‌کند و گویا این سناتور محافظه‌کار چیزهای شنیده که او را درباره آینده بحران در این منطقه و «راه‌حل‌های تاریخی» خوش بین کرده است. به نظر می‌رسد که این «راه‌حل‌ها» در واقع تامین کننده خواست جمهوری‌خواهان و حتی دموکرات‌های منتقد سیاست سوریه‌ای ترامپ است که این گونه گراهام به آن‌ها اظهار خوش‌بینی و با آب و تاب در مصاحبه با شبکه محبوب ترامپ از دیدار با وی صحبت می‌کند. هر چند گراهام مشخصا چیزی درباره این «راه‌حل‌ها» نگفت، اما از لابه لای سخنانش می‌توان به چارچوب و ماهیت آن‌ها پی‌برد.

گراهام می‌گوید، ترامپ به وی گفته است که منطقه امن میان ترکیه و کردهای سوریه خالی از سلاح و تحت کنترل نیروهای بین‌المللی خواهد بود و این بدان معناست که قرار نیست نیروهای ارتش ترکیه در این منطقه بمانند. به گفته وی، قرار نیست نیروهای آمریکایی در اداره این منطقه مشارکت کنند اما در عین حال به نکته مهمی اشاره می‌کند و آن هم این است که آمریکا این منطقه را پوشش هوایی می‌دهد و این هم بدان معناست که «خروج واقعی» نیروهای آمریکایی از سوریه قرار نیست اتفاق بیفتد. به هر حال، وقتی آمریکا آسمان منطقه شمال و شرق سوریه را در دست داشته باشد، عملا به معنای تداوم حضور نظامی‌اش در این مناطق خواهد بود.

البته گراهام در مصاحبه خود باز از خروج نظامیان آمریکا از سوریه انتقاد کرده و آن را اقدامی نادرست و ننگین در تاریخ آمریکا دانسته اما در عین حال، طرح ایجاد منطقه امن با این ویژگی‌ها را نیز «تاریخی» توصیف کرده است که به گفته وی هم امنیت «ترکیه هم پیمان» را تامین می‌کند و هم امنیت «هم پیمانان کُرد» را. گراهام همچنین با تعریف و تمجید از کردهای سوریه و بیان نقل‌قول‌هایی از ترامپ در این خصوص بر ادامه روابط ائتلافی و هم پیمانی با آن‌ها تاکید می‌کند و این روابط را برای حمایت از امنیت ملی آمریکا و برای جلوگیری از بازگشت داعش ضروری می‌داند.البته این جا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بحث داعش این جا صرفا یک بهانه و دلیل تداوم حمایت آمریکا چیز دیگری است.

لیندسی گراهام به یک نکته اساسی دیگر نیز اشاره می‌کند که مرتبط با چاه‌های نفت در شمال سوریه است و نشان می‌دهد این منطقه بر خلاف اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا و تحلیل‌های شتاب زده درباره آن، جایگاه خود را در راهبرد خاورمیانه‌ای آمریکا و شخص دونالد ترامپ از دست نداده است. گراهام می‌گوید که ترامپ به چاه‌های نفت در شمال و شرق سوریه نظر دارد و آمریکا نمی‌خواهد ایران و دولت سوریه کنترل این چاه‌ها را به دست بگیرند.

وی فراتر از این هم رفته و می‌گوید: «ما در حال تدارک طرحی مشترک با نیروهای سوریه دموکراتیک برای نوسازی این چاه‌های نفت هستیم تا این که درآمدهای آن برای این نیروها باشد نه نظام سوریه و ایرانی‌ها». تا پیش از آغاز جنگ در سوریه، صنعت نفت یکی از منابع درآمدی اصلی سوریه به شمار می‌آمد و بیش از یک چهارم بودجه دولت سوریه را تأمین می‌کرد. بخش اعظم میادین نفتی در شرق و شمال شرق این کشور و در حاشیه رود فرات قرار دارد. اغلب این مناطق در سال‌های اخیر تحت کنترل شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا و گروه تروریستی داعش قرار داشته است.

در حالی که ترامپ دو هفته پیش گفت تصمیم گرفته نیروهای نظامی آمریکا را به کلی از شمال سوریه خارج کند، روزنامه «نیویورک‌تایمز» شب گذشته به نقل از منابع مطلع گزارش داد که واشنگتن حالا تصمیم گرفته نزدیک به ۲۰۰ نیروی نظامی را در این منطقه نگه دارد.

مقام‌های آمریکایی درباره دلیل این تغییر نظر صحبتی نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد آن طور که گراهام گفته، توافقی برای تصاحب میادین نفتی شمال سوریه میان واشنگتن و شبه نظامیان کرد صورت گرفته باشد.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: