حالا نوبت پذیرایی ماست

کدخبر: 2337879

آنان در اربعین حسینی از ما کریمانه و محبت آمیز پذیرایی کرده اند، اکنون نوبت ماست که به عنوان خادمان و دوستداران امام هشتم (ع) - که دین ودنیا و عزت و زندگی مان از اوست- از زائران او پذیرایی کنیم!

محمدرضا زائری: راهپیمایی عظیم و بی نظیر اربعین حسینی در عراق پایان یافت و بار دیگر جلوه های درخشانی از حماسه ای مردمی و شگفت را به نمایش گذاشت. این تجمع عجیب و حیرت انگیز بین المللی با همه خصوصیات سیاسی، اجتماعی و همه ابعاد فرهنگی، دینی و معنوی فرصتی است تا دل های پراکنده و جسم های دور از هم بر محور مشترک محبت حسینی گرد آیند و اتحاد جان ها را در یک حضور یکپارچه تجربه کنند. یکی از ابعاد قابل تأمل در این تجربه بزرگ بشری، ظرفیت باورنکردنی میزبانان عراقی در پذیرایی مهمان های متنوع و متفاوت از فرهنگ ها و کشورهای مختلف است.میزبان عراقی -چه در خانه کوچک خود و چه در مهمانسرای بزرگ هیئت- با تحمل و پذیرشی تحسین برانگیز در یک دوره زمانی نسبتا طولانی (حدود یک ماه) با دل و جان از مهمانان سیدالشهدا پذیرایی می‌کند و این خدمت مخلصانه را افتخار خود و موجب برکت زندگی اش می داند. حال اگر همان میزبان عراقی اربعین ما بخواهد برای روزهای پایانی ماه صفر و عزای امام هشتم (ع) به ایران و شهر مشهد بیاید، آیا برای میزبانی و پذیرایی او آمادگی داریم؟ کسی توقع ندارد که آن ها را مثل خودشان به خانه مان ببریم و رخت هایشان را بشوییم و چند روز صبح و ظهر و شب برایشان سفره بیندازیم!

آن نوع میزبانی خاص و استثنایی تنها مخصوص زوار سیدالشهداست و خداوند چنین اراده کرده که در آخرالزمان زمینه ساز ظهور امام عصر شود و آمادگی لازم را برای بازگشت امام زمان (عج) فراهم سازد، پس سخن از مشابه سازی آن نوع میزبانی نیست که خودمان نیز می دانیم که شرایط و اقتضائات فرهنگی و اجتماعی آن نیز در محیط ایرانی ما وجود ندارد.پرسش این است: وقتی مهمانان عراقی ما خودشان با هزینه خود به هتل می روند و برای خدمات ما هزینه می کنند و ارز هم به شهر و کشور ما می آورند، برای میزبانی شان در تاکسی و کوچه و خیابان و رستوران چقدر آماده ایم؟

حتی اگر جایگاه و قدمت روابط فرهنگی و اعتقادی میان دو ملت ایران و عراق را در نظر نگیریم و نقش استحکام این روابط را در تقویت امنیت عمومی منطقه باور نداشته باشیم، حداقل در این نکته کسی تردید ندارد که با شرایط سخت و دشوار اقتصادی کشور حضور این مهمانان -چه با هدف زیارت و چه با اهدافی مانند درمان- موجب شکوفایی اقتصاد است و سبب رونق کسب و کارهای متعدد خواهد شد. شاید کسی بگوید که برخی از همسایه های عراقی ما چنین و چنان کرده اند یا مثلا گسترش این روابط احتمالا آسیب ها و آثار سلبی نیز خواهد داشت، مگر برای حضور شهروندان ما در عراق نمی شود همین سخن را گفت و همین ایراد را گرفت؟

طبیعی است که در همه امور، جنبه های گوناگون مثبت و منفی را ملاحظه می کنیم و با مقایسه هزینه و فایده نتیجه می گیریم و در این موضوع هم با همین محاسبه به نتایج مثبت فراوان و آثار ایجابی متعدد میزبانی از همسایگان عراقی می رسیم که اگر براساس خلقت و اراده الهی با ما چند اختلاف و تفاوت طبیعی دارند، نقاط مشترک بسیار در میان ما هست و بیش از همه اختلاف ها و تفاوت ها دارای سرنوشت یکسان و مصالح و منافع واحد هستیم. آنان در اربعین حسینی از ما کریمانه و محبت آمیز پذیرایی کرده اند، اکنون نوبت ماست که به عنوان خادمان و دوستداران امام هشتم (ع) - که دین ودنیا و عزت و زندگی مان از اوست- از زائران او پذیرایی کنیم!

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: