سراج: رأی نهایی در جرائم مطبوعاتی با قضات خواهد بود

کدخبر: 2338300

نماینده قوه قضائیه با اشاره به کاهش اختلافات هیئت منصفه مطبوعات و قضات پرونده‌های مطبوعاتی گفت: هیئت منصفه مطبوعات باید به این نکته توجه داشته باشند که در این پرونده‌ها رأی نهایی با قضات است.

مراسم معارفه و تحلیف اعضای هیئت‌منصفه مطبوعات با حضور مدیرکل دادگستری تهران، ناصر سراج و اعضای هیئت برگزار شد.

در ابتدای مراسم ناصر سراج نماینده قوه قضائیه با اشاره به روند کاری برگزاری جلسات گفت: در سال 1310 اولین قانون مطبوعات کشور تصویب شد و پس از آن طی سالهای 1331 و 1334 قوانین تازه‌ای جایگزین قانون قبلی شدند پس از انقلاب هم لایحه قانون مطبوعات مورد توجه قرار گرفت و اجرا شد.

وی افزود: با گذشت زمان علاوه بر جرائم مطبوعاتی جرائم سیاسی هم در حوزه رسیدگی هیئت منصفه مطبوعات قرار گرفت البته آن هم دستخوش تغییراتی شد.

سراج توضیح داد: در سال 1380 مصوب شد که 500 عضو هیئت‌منصفه دادگاه مطبوعات در جلسه حضور داشته و 21 نفر را تعیین کنند که با گذشت زمان عملا این موضوع امکانپذیر نبود و در نهایت دستخوش تغییر شد.

وی گفت: هیئت‌منصفه مطبوعات باید علاوه بر جرائم مطبوعاتی که دامنه گسترده‌ای از رسانه‌های الکترونیکی را هم دربر می‌گیرد به جرائم سیاسی هم ورود داشته باشند و آنها را رسیدگی کنند که اوج کار هیئت منصفه از سال 74 آغاز شد.

نماینده قوه قضائیه تاکید کرد: البته اعضای هیئت‌منصفه باید به این نکته توجه داشته باشند با وجود مشاوره‌ها و مباحث مطرح در رسیدگی‌ها حکمیت با دادگاه است، اما باید در نهایت اختلافات میان دادگاه و هیئت‌منصفه مطبوعات را کاهش داد که خوشبختانه این اتفاق در سالهای اخیر افتاده است.

در ادامه مراسم قسم‌نامه و احکام اعضای هیئت‌منصفه مطبوعات از جانب ناصر سراج به عنوان نماینده قوه قضائیه به آنها اعطا و مراسم تحلیف برگزار شد.

«خبرگزاری تسنیم«

ارسال نظر: