خواندن نماز در مسجد بهتر است یا حرم امام‌زادگان؟

کدخبر: 2338352

در بسیاری مواقع این سوال برای فرد نمازگزار پیش می‌آید که بهتر است نماز را در مسجد بخواند یا در حرم امام زادگان؟ در ادامه پاسخ به این سوال را بخوانید.

گروهی از فقها معتقدند، بر اساس برخی احادیث، ثواب نماز در حرم معصومان(ع) بیش از مسجد است،[1] ولی درباره نماز در حرم امام‌‌زادگان سفارش خاصی در منابع دینی مشاهده نمی‌شود؛ لذا نماز خواندن در مسجد، نسبت به حرم امام‌زادگان اولویت دارد، البته چه بسا برخی رواق‌ها و حرم‌های امام‌زادگان به عنوان مسجد، وقف و بنا می‌شوند که در این صورت، اگر نگوییم نماز در آنها، پاداش بیشتری از نماز در مساجد عادی به دنبال دارد، دست کم همان حکم نماز در مسجد عادی را خواهد داشت.

همچنین، برخی عناوین ثانوی؛ مثل تعظیم و اشاعه شعائر الهی یا تشکیل نماز جماعت و تعداد افراد شرکت‌کننده در آن، می‌تواند موجب فضیلت نماز در حرم امام‌زادگان باشد.

ضمائم:

پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در فرض سؤال، نماز در مسجد ثوابش بیشتر از امام‌زاده‌ها می‌باشد؛ بله نماز در حرم امامان(ع) مستحب، بلکه بهتر از مسجد است و نماز در حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین(ع) برابر دویست هزار نماز است.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):

ظاهراً در مسجد اولی است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

ثواب نماز در مسجد بیشتر است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

فضیلت نماز در مسجد بالاتر از هر مکانی است و در امام‌زاده‌ها نیز مکانی به عنوان مسجد قرار داده می‌شود.

[۱]. یزدى، سید محمد کاظم طباطبایى، العروة الوثقى (المحشّٰى)، ج ‌2، ص 402، دفتر انتشارات اسلامى، قم، اول، 1419 ه‍ ق؛ ر.ک: اشتهاردى، على پناه، مدارک العروة (للإشتهاردی)، ج ‌14، ص 68، دار الأسوة للطباعة و النشر، تهران، اول، 1417 ه‍ ق.

[۲]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

منبع: اسلام کوئست

ارسال نظر: