انتصاب وزیر جدید جنگ؛ نقشه جدید نتانیاهو برای بقا

کدخبر: 2339708

اقدام نتانیاهو در انتصاب نفتالی بنت به عنوان وزیر جنگ این گمانه‌زنی را افزایش می‌دهد که وی بار دیگر برای به دست گرفتن قدرت به دنبال امنیتی کردن فضا یا جنگ‌های موقت و محدود در جنوب و شمال مرزهای سرزمین‌های اشغالی به منظور جلب رأی تندروها برای انتخابات سوم است.

محمدمحسن فایضی: تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی در یک سال گذشته به بن‌بست رسیده است. تاکنون دو انتخابات در فروردین و شهریور برگزارشده اما هیچ‌کدام از احزاب نتوانسته‌اند با جلب نظر اکثریت کنست، کابینه تشکیل دهند. در صورتی که این بار هم ائتلاف تشکیل نشود، انتخابات سوم باید برگزار شود. امری که در سیاست اسرائیل بی‌سابقه است.در حالی که حدود ۱۰ هفته به پایان مهلت گانتز (رهبر حزب آبی-سفید و رقیب نتانیاهو) برای تشکیل ائتلاف اکثریت به منظور تشکیل کابینه باقی مانده است، نتانیاهو در اقدامی پیش‌دستانه رقابت برای انتخابات سوم کنست را آغاز کرده است.

نتانیاهو نفتالی بنت وزیر سابق آموزش و پرورش این رژیم و رئیس کنونی حزب راست جدید را به عنوان وزیر جنگ در کابینه انتقالی منصوب کرده است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند حزب نفتالی بنت هم به حزب لیکود به ریاست نتانیاهو، ملحق خواهد شد. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده نتانیاهو، نفتالی بنت را با هدف جلوگیری از پیوستن او به حزب رقیب یعنی حزب «آبی و سفید» به این سمت منصوب کرده است.این انتصاب نتانیاهو مشخصاً دو پیام مستقیم دارد:

۱. نخست آن که وی به دنبال تشکیل دولت ائتلاف با گانتز و چپ‌های اسرائیل نیست و رقابت برای انتخابات سوم را از حالا شروع کرده است. کشیده شدن تشکیل کابینه به انتخابات آینده به این معناست که نتانیاهو حداقل شش ماه فرصت دارد در قدرت باقی بماند به ‌رغم آن که تا الان حدود یک سال است ائتلاف راست‌گرایان در کنست منحل شده . نتانیاهو به دنبال آن است با خرید زمان بتواند با ابتکاراتی خود را از چالش‌هایی از جمله پرونده‌های فسادی که دارد، نجات دهد.

۲. دومین پیام انتصاب نفتالی بنت تندرو به وزارت جنگ آن است که نتانیاهو در هیچ شرایطی با لیبرمن ائتلاف نخواهد کرد. بارها در رسانه‌ها شنیده شده بود که لیبرمن به دنبال آن است که وزارت جنگ را بر عهده بگیرد و با لیکود وارد ائتلاف شود. این اقدام تیر خلاص نتانیاهو به لیبرمن است. به باور بسیاری وضعیت کنونی نتانیاهو و ناکامی وی در تشکیل ائتلاف راست‌گرایان در دو انتخابات پیشین، تن ندادن لیبرمن برای ائتلاف با نتانیاهو بوده و این به نوعی انتقام‌جویی از لیبرمن است.

اما مهم ترین پیامدهای اقدام نتانیاهو عبارت اند از:

۱. اقدام نتانیاهو در انتصاب نفتالی بنت به عنوان وزیر جنگ این گمانه‌زنی را افزایش می‌دهد که وی بار دیگر برای به دست گرفتن قدرت به دنبال امنیتی کردن فضا یا جنگ‌های موقت و محدود در جنوب و شمال مرزهای سرزمین‌های اشغالی به منظور جلب رأی تندروها برای انتخابات سوم است.

۲. ضمن آن که افزوده شدن یک چهره مشهور راست‌گرا به لیکود، از احتمال کودتای درون حزبی علیه نتانیاهو برای کنار زدن وی از ریاست حزب توسط برخی ناراضیان لیکود می کاهد و به نوعی این اقدام، ماندن نتانیاهو در راست لیکود را هم بیمه می‌کند.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: