ارزهای مجازی جای پول را در آینده نمی‌گیرند

کدخبر: 2339731

رئیس سابق بانک مرکزی اروپا با بیان این که شک دارد ارزهای مجازی بتوانند پول آینده باشند گفت: « من شدیدا مخالف بیت کوین هستم. ارز مجازی واقعی نیست و ویژگی های یک ارز را ندارد».

جین کلاد تریچت، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا گفت که شک دارد ارزهای مجازی بتوانند پول آینده باشند. وی جدیدترین مقام مالی است که آب سردی بر پیکره این فناوری رو به رشد میریزد. ارزهای مجازی کنترل بانک های مرکزی جهان را بر ارز مختل می کنند.

تریچت گفت:« من شدیدا مخالف بیت کوین هستم. ارز مجازی واقعی نیست و ویژگی های یک ارز را ندارد».

وی گفت خرید ارزهای مجازی از بسیاری جوانب یک سرمایه گذاری مخاطره آمیز صرف است. حتی اگر قرار باشد سرمایه های زیر بنایی از ارزهای مجازی حمایت کنند بازهم مخاطره آمیز است و ایمن نیست. وی از 2003 تا 2011 ریاست بانک مرکزی اروپا را به عهده داشت و قبل از آن یک دهه مدیر بانک مرکزی فرانسه بود.

اظهارنظرهای تریچت نگرانی بانک‌های مرکزی دنیا را در مورد تهدید ارزهای مجازی نشان می‌دهد. ارز مجازی سرمایه گذاری با ارزهای سنتی را تهدید می کند، سیستم مالی جهانی را مختل می سازد و مانع کنترل ارزش پول توسط مقامات مالی می شود. یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا هشدار داد که ارز های مجازی می توانند سلطه دلار آمریکا را به چالش بکشند.

تریچت همچنین گفت که به شدت مخالف لیبرا، ارز مجازی پیشنهاد شده توسط فیس بوک در ماه ژوئن است.

ارزهای مجازی نوعی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند که بدون کمک یک بانک مرکزی معامله می‌شوند. تبادلات مالی بین کاربران بدون حضور یک واسطه در یک دفتر دیجیتالی در بلاک چین ثبت می شوند.

چین موضع سختی در برابر ارزهای مجازی گرفته است. بانک های چین از استفاده از بیت کوین یا هر ارز مجازی دیگری منع شده اند ولی اشخاص می‌توانند این ارزهای مجازی را داشته باشند. چین میزبان برخی از بزرگترین معادن ارز مجازی و بیت کوین است.

ولی برخی بانکهای مرکزی مثل ریکس بنک سوئیس از این تکنولوژی استقبال کرده و به دنبال ایجاد مدل های دیجیتالی از ارز خود است. بانک مرکزی چین قرار است یک ارز مجازی راه‌اندازی کند که در سامانه های پرداختی مثل وی چت پی و علی پی قابل استفاده باشد. بانک مرکزی انگلیس هم یک ارز ذخیره دیجیتال پیشنهاد داده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: